ایران گردی

مشهورترین بازار محلی چابهار کجاست؟

تودی تریپ: بازار دکه یا بازار فجر معروف ترین بازار سنتی و محلی شهرستان چابهار است که در بین اهالی این شهر به بازار بی بی نیز معروف است.

این بازار سنتی مملو از غرفه های کوچک و بزرگی است که در سرتاسر فضای بازار قرار گرفته اند و انواع صنایع دستی و هنرهای شهر را به فروش می رسانند.

لازم به ذکر است این بازار محل اصلی فروش لباس های محلی بلوچ است و انواع پارچه های این لباس ها نیز در غرفه های این بازار موجود است تا خریداران در صورت تمایل بتوانند خیاطی خود را به خیاط های داخل بازار سفارش دهند .

لازم به ذکر است که به غیر از مغازه های دوخت و دوخت لباس بلوچی، انواع لوازم برقی و وسایل آشپزخانه نیز در مغازه های این بازار موجود است.

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این بازار محلی، قسمت نقاشی حنا است که زنان محلی با استفاده از حنا نقش‌های زیبایی روی دست‌های زنان می‌کشند.

غرفه بازار چابهار; معروف ترین بازار محلی چابهار

چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در ساحل دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است.

این بندر یکی از مهمترین پیوندهای کریدور تجارت جهانی شمال-جنوب است. چابهار علاوه بر موقعیت تجاری خود دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری نیز می باشد.

معروف ترین بازار محلی چابهار کجاست؟

هوای این شهر و اطراف آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل به آن چابهار می گویند.

تصور غالب این است که نام چابهار به چهاربهار تغییر یافته است زیرا در این منطقه همیشه هوای بهاری وجود دارد.

فرضیه دیگر این است که چون در قدیم چابهارها به این بندر چه بار می گفتند (یعنی از مسافران می پرسیدند چه باری دارید)، بنابراین چابهار را به چه بار تغییر دادند.

در گویش محلی مردم این منطقه چابهار به ساکنان اطراف چاه گفته می شود.

در شهر چابهار از چاه هایی که مردم حفر می کردند برای تامین آب مورد نیاز مردم در قدیم چه به معنای چاه و چه به معنای اطراف استفاده می کردند. این اصطلاح به مرور زمان با ورود افراد غیر بومی به شهر و توسعه شهر به چابهار و چهاربهار تغییر کرده است.

غرفه بازار چابهار که به بازار فجر و بازار سنتی چابهار نیز معروف است، یکی از جاهای دیدنی چابهار است و خیابانی پر از غرفه و دستفروش است.

در این بازار انواع صنایع دستی و محلی سیستان از جمله طلا دوزی، حصیر، حنا، زیور آلات سنتی، پارچه های رنگارنگ و داروهای گیاهی را می توان یافت.

غرفه بازار چابهار یک بازار محلی رنگارنگ است.

به گفته بزرگان چابهار مغازه های این بازار در گذشته به شکل اتاقک های چوبی بوده است.

به همین دلیل بازار سنتی چابهار را بازار دکه نیز می نامند. البته امروزه مردم چابهار به غرفه بازار فجر هم می گویند.

فروشندگان و کالاهایی که برای فروش در غرفه بازار می بینید شبیه هیچ بازار دیگری نیستند.

معروف ترین بازار محلی چابهار کجاست؟

همسایگی استان سیستان و بلوچستان با پاکستان از نفوذ فرهنگی جمعیت بومی این منطقه از کشور همسایه بی تأثیر نمانده است.

این امر به ویژه در بازدید از بازارهای چابهار مشهود است و غرفه بازار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فروش کاردستی بافتنی انواع ادویه جات; به ویژه ادویه های هندی، صندل ها و پارچه های طلا دوزی رنگارنگ گواه این مدعاست.

علاوه بر این، طرح حنا با دست توسط زنان هنرمند چابهاری نمونه دیگری از این تأثیر فرهنگی کشورهای همسایه شرقی بر زندگی مردم چابهاری است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، بعد از گردنه دوستا

ویژگی های جالب غرفه بازار چابهار

هرکسی که به جنوب کشور سفر کرده باشد، قطعا خاطرات زیادی برای گفتن دارد و همیشه از یک حس خوب برای شما خواهد گفت، حسی که شاید لازم باشد برای خودتان احساس کنید و همیشه یک سفر هیجان انگیز را در خاطرات خود داشته باشید.

اگر شهر چابهار را برای سفر خود انتخاب می کنید، در این مقاله شما را با یکی از جاذبه های این شهر یعنی چابهار آشنا می کنیم، پس با ما همراه باشید.

چابهار یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار است که بازارها و مراکز خرید زیادی مانند بازار محلی چابهار و مرکز خرید پردیس دارد.

معروف ترین بازار محلی چابهار کجاست؟

در این بازارها و مراکز خرید می توانید اجناس نسبتا ارزان و البته با کیفیتی پیدا کنید.

مسافرانی که از دیدنی های چابهار بازدید می کنند، دیدن بازارهای محلی (بازار بی بی و بازار دکه) را در راس فهرست دیدنی های خود قرار دهند.

این بازار در بین مردم چابهار به بازار فجر و دکه بازار معروف است که در گوشه و کنار آن غرفه ها و دستفروشان زیادی دیده می شود.

در بازار محلی چابهار (بازار بی بی یا بازار دکه) می توان انواع صنایع دستی و صنایع دستی محلی سیستان از جمله حنا، حصیر، پارچه های رنگارنگ، گلدوزی و زیور آلات را پیدا کرد.

همچنین اگر زن و اهل سلیقه هستید با سپردن دستان خود به زنان بلوچی نقوش زیبایی بر روی دستان شما حک می کنند که نشان دهنده هند و بلوچستان است.

این بازار در قدیم به صورت غرفه و غرفه چوبی بوده و از این رو به بازار غرفه چوبی معروف است.

بازدیدکنندگانی که برای خرید به چابهار سفر کرده‌اند می‌توانند به بازار محلی چابهار (بازار بی‌بی و بازار دکه) رفته و از کفش‌ها، صندلی‌ها، عطر و ادویه‌های آن دیدن کنند.

اجناس و فروشندگان بازارهای سیستان و بلوچستان به ویژه غرفه های بازار این شهر نسبت به سایر شهرهای ایران دارای تفاوت ها و جذابیت هایی هستند.

دلیل اصلی این جاذبه ها به دلیل نزدیکی استان سیستان و بلوچستان به کشورهای هند و پاکستان است.

معروف ترین بازار محلی چابهار کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا