ایران گردی

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

تودی تریپ: قلعه جوشین که به جوشون نیز معروف است در 26 کیلومتری غرب ورزگان و 6 کیلومتری روستای جوشین و 30 کیلومتری غرب هاروانا در مرکز بخش تاریخی دیزمار ارسباران و بین روستای گال و جوشین در مرکز قرار دارد. از شهر باستانی هاروانا و در یک منطقه کوهستانی صخره ای واقع در بالای کوهی مرتفع.

قلعه جوشین بر فراز کوهی ساخته شده که از سه طرف شیب آن بسیار تند است و نمی توان از آن بالا رفت. فقط یک یا دو نفر به سختی می توانند از یک مسیر کوهستانی باریک بالا بروند.

در این قلعه اتاق هایی با سنگ، ملات آهک و گچ برای سکونت مردم در بالای کوه ساخته شده و حوض هایی برای ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده که آثاری از آن باقی مانده است. سفال های یافت شده در پای قلعه جوشین مربوط به دوره هخامنشی تا قرن ششم میلادی است.

مسیر قلعه جوشین

مسیر از تبریز به ورزگان و از آنجا در جهت شمال غربی به شهر هاروانه می باشد.

به گفته رئیس هیأت ثبت آثار تاریخی استان، در فهرست آثار ملی، تزیینات به کار رفته بر روی سرامیک ها شامل نقش های هندسی حکاکی شده، موج، نوارهای افقی و خطوط نقطه چین است که در نوع خود بی نظیر است.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

در این قلعه تاریخی اتاق هایی با سنگ و ساروج و گچ برای سکونت مردم و ساکنان آن ساخته شده و حوض هایی برای ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده و آثار آنها هم اکنون به چشم می خورد.

پله های ورودی این قلعه از سنگ تراشیده شده و پس از گذشت سال ها همچنان دست نخورده باقی مانده است. از بقایای قلعه دو صخره بزرگ در ضلع شرقی و غربی باقی مانده است که احتمالاً برای رصد استفاده می شده است.

همچنین حوض هایی در این قلعه یافت شد که برای ذخیره آب استفاده می شد و نقش آنها بر روی سنگ ها مشخص است.

در اطراف قلعه تعدادی گودال استوانه‌ای کوچک دیده می‌شود که محل روشن کردن شعله‌ها بوده و نشان می‌دهد که این قلعه یک قلعه دفاعی بوده است.

خود قلعه جوشین تبریز امکانات زیادی ندارد. اما همجواری با روستا و امامزاده از ویژگی های آن است. امامزاده دارای امکاناتی مانند اسکان، سرویس بهداشتی و غذاخوری است.

البته نزدیکی به روستا از دیگر ویژگی های خوب این قلعه است و پس از بازدید از قلعه می توانید شب را در روستای جوشین در کنار مردم دلسوز تبریزی بگذرانید.

ویژگی های جالب قلعه جوشین

قلعه جوشین در 6 کیلومتری روستای جوشین در مرکز منطقه تاریخی دیزمار ارسبارن و بین روستای گال و جوشین در مرکز شهر باستانی هاروانا قرار دارد که ثابت می کند زندگی در این منطقه همزمان با آغاز است. شهرنشینی در فلات مرکزی ایران و بین النهرین.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

در زمان حمله اعراب در زمان خلیفه دوم، قلعه جوشین مرکز مقاومت مردم کارا داغ بود و اعراب که بارها شکست خورده بودند سرانجام با فریب این قلعه را تصرف کردند.

در این قلعه اتاق هایی با سنگ و ملات آهک و گچ برای سکونت مردم در بالای کوه ساخته شده و حوض هایی برای ذخیره آب در دامنه کوه ایجاد شده که آثاری از آن باقی مانده است.

قلعه بر فراز کوهی است که از سه طرف با دامنه های دیوار مانند احاطه شده است و تنها راه ارتباطی آن، گذرگاه کوهستانی باریکی است که تنها یک یا دو نفر به سختی می توانند از آن بالا بروند.

بالا رفتن از ارتفاع این قلعه از دامنه کوه چندان سخت نیست، اما بالا رفتن از این قلعه به مهارت های حرفه ای نیاز دارد. برای فتح کوه جوشین باید تجهیزات فنی و تجهیزات صخره نوردی همراه خود داشته باشید.

طبقه بندی انجام شده توسط تیم کاوش و باستان شناسی، آثار، اشیاء و آویزهایی از دوره های مختلف تاریخی به دست آورد که قدیمی ترین آنها سفال های اواخر دوران نوسنگی در حدود 6500 سال پیش است.

سفال های دوره ساسانی، هخامنشی و آهن، مجسمه های گلی و سفال های قدیمی مفرغی، ظروف استخوانی و ابزار سنگی، کوره های عصر مفرغ، سرنیزه های آهنی، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که در این تپه شناسایی و به دست آمده است.

مسیر قلعه جوشین چگونه است؟

قلعه جوشین بر فراز کوهی صخره ای در منطقه کوهستانی زیبا در شمال غربی شهر ورزگان قرار دارد که ارتفاع قله از سطح دریا حدود 1800 متر است.

پله های ورودی این قلعه از سنگ تراشیده شده و دست نخورده باقی مانده است، بقایای قلعه دارای دو صخره بزرگ در ضلع شرقی و غربی است که احتمالاً برای رصد از آنها استفاده می شده است و حوض های کنده شده در صخره ها که برای ذخیره سازی استفاده می شده است. اب. همچنین می توان به تعدادی گودال استوانه ای کوچک که مشعل در آن قرار می گرفت اشاره کرد.

این قلعه در قدیم مرکز فرماندهی و در زیر آن محل سکونت نیروهای دفاعی بوده است.

این قلعه در گذشته دارای یک آسیاب و سه حوض سنگی بوده که تماماً با دست تراشیده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا