ایران گردی

مسیر دسترسی به تنگه بهرام چوبین

تودی تریپ: استان ایلام اگرچه جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد اما بیشتر جاذبه های آن برای مردم ناشناخته مانده است، از جمله این جاذبه های شگفت انگیز می توان به تنگ بهرام چوبین اشاره کرد که زمانی پناهگاه و شکارگاه این سردار نامدار ایرانی بوده است.

در اینجا علاوه بر زیبایی طبیعت، بقایای دیوارهای قلعه قدیمی را می توانید ببینید. این بنا در 14 کیلومتری شهر پولداچتر قرار دارد.

آشنایی با تنگه بهرام چوبین

داخل تنگه بهرام چوبین و محوطه پشت آن محیطی بسیار مناسب و بکر برای حضور حیوانات و پرندگان مختلف است.

طبق داستان های قدیمی بهرام سردار ساسانی برای شکار به این تنگه می آمد.

همچنین این تنگه در یکی از مناطق سرسبز و خوش آب و هوای استان ایلام قرار دارد به همین دلیل بهرام این منطقه را مقصدی جذاب برای تفریح ​​و تفریح ​​شکار می بیند.

این تنگه علاوه بر اثری طبیعی، مجموعه ای از آثار تاریخی را نیز در خود جای داده است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

تنگه بهرام چوبین نیز برای بهرام از اهمیت نظامی بالایی برخوردار بوده و این را می توان از دیوارهای تاریخی ساخته شده بر روی صخره های این تنگه که آن را به قلعه ای امن تبدیل کرده است، دریافت.

در واقع بهرام برای خود تنگه ای مخفی ساخته بود تا در شورش خسروپرویز در آنجا پناه بگیرد.

جاده دسترسی به تنگه بهرام چوبین

همانطور که گفته شد دیوارها بر روی صخره های این تنگه ساخته شده است که آن را به منطقه ای امن تبدیل کرده است تا دشمنان به راحتی نتوانند وارد این تنگه شوند.

بیشتر این دیوارها از سنگ و گچ ساخته شده اند. یکی از نکات عجیب و شگفت انگیز این است که چگونه این دیوارها بر روی این صخره ها ساخته شده اند، در حالی که در واقع بالا رفتن از این صخره ها کار دشواری است. گویا بهرام برای نجات جانش سخت ترین کارها را انجام می دهد!

تنگه بهرام چوبین آثار دیدنی بسیاری را در دل خود جای داده است که متاسفانه برخی از آنها به مرور زمان از بین رفته اند. به عنوان مثال در داخل تنگه آثاری از یک سری پله های سنگی وجود دارد که بر روی دیوارهای سنگی قرار دارند.

یکی از مهمترین آثار باقی مانده در این تنگه چهار آب انبار است که دارای آب آشامیدنی است. این نشان می دهد که بهرام چوبین به ذخیره طولانی مدت آب نیز توجه داشته است. ساختن چنین آبگیرهای طبیعی زیبایی واقعاً یک شاهکار است.

در داخل تنگه بناهای دیگری مانند عمارت شاه نشین و محله های مسکونی وجود داشت که البته به مرور زمان ویران شد و اکنون چیز زیادی از آنها باقی نمانده است.

اگر به بالای صخره ها بروید، علاوه بر دیوارهایی که نام بردیم، می توانید قلعه اصلی بهرام چوبین را نیز ببینید که به احتمال زیاد محل خود بهرام بوده است. این قلعه نیز مانند سایر آثار تاریخی به مرور زمان ویران شده است.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که بهرام مکان زیبا و مناسبی را برای تفریح ​​و سرگرمی خود انتخاب کرد و با هوش و ذکاوت فراوان این منطقه را به مکانی امن برای سرپناه تبدیل کرد و شرایط لازم برای زندگی در اینجا فراهم شد.

تنگه بهرام خوبین کجاست؟

آدرس تنگ بهرام چوبین: استان ایلام، ایلام، کیلومتر 8 جاده دره شهر – پلدختر، نزدیک روستای شیخمکن.

مسیر تنگ بهرام چوبین آسفالته و از نقاط دیدنی ایلام دره دره شهر و سایر شهرها قابل دسترسی است.

بنابراین بازدید از تنگ بهرام چوبین با خودروی شخصی به راحتی امکان پذیر است.

جاده دسترسی به تنگه بهرام چوبین

بهترین راه برای رسیدن به تنگ جاده اصلی لرستان و خوزستان از مسیر پل دچتر و اندیمشک به سمت استان ایلام است.

این مسیر شما را با یک جاده فرعی کوتاه قبل از دره دره شهر به تنگه بهرام چوبین می رساند. البته برای دسترسی راحت تر به این مکان دیدنی طبیعی، بهتر است از موقعیت مکانی آن در گوگل مپ کمک بگیرید.

فاصله ایلام تا تنگ بهرام چوبین حدود 135 کیلومتر است که با ماشین بیش از دو ساعت طول می کشد. فاصله دره شهر تا تنگه 10 کیلومتر است که حدود 10-15 دقیقه طول می کشد.

با توجه به آب و هوای ایلام، بهترین زمان سفر به تنگ بهرام چوبین بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

در این فصول می توانید مخازن پر از آب را ببینید و طبیعت زیبا و سرسبز عیلام را از دست ندهید.

این جاذبه تاریخی به دلیل مناظر زیبایی که دارد، روزهای آخر هفته مملو از خانواده هایی است که با وسایل پیک نیک به آنجا می آیند تا از آب و هوا و مناظر دلپذیر لذت ببرند. اگر می خواهید هنگام بازدید محیط اطرافتان آرام باشد، بهتر است روزهای غیر تعطیل را انتخاب کنید.

عموما افرادی که توانایی و امکانات بدنی برای کوهنوردی و صخره نوردی دارند می توانند از این قلعه تاریخی دیدن کنند. البته حضور در طبیعت اطراف قلعه و مشاهده آن از راه دور برای همگان امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا