ایران گردی

مسجد نصیرالملک؛ جاذبه ای فوق العاده و رنگی

تودی تریپ: یکی از مهم ترین ویژگی های این مکان تزئینات معماری مسجد نصیرالملک این است که در نهایت از دقت و ظرافت استفاده می شود. تزیین روشی برای تزیین بنا بود که از دیرباز در معماری ایرانی اهمیت داشت.

در دوران صفویه به دلیل زمان بر بودن کاشی معرق، کاشی هفت رافت اختراع شد که در اندازه های مختلف قالب گیری و با طرح های مختلف حکاکی می شد.

اگرچه این کاشی در زمان صفویه اختراع شد، اما توسعه و استفاده از رنگ‌های مختلف آن در دوره قاجاریه است.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیرالملک

بی شک سفر به شیراز در فصل بهار، فصلی که گردشگران را سرمست بوی خوش بهارنارنج می کند، حال و هوای متفاوتی را به ارمغان می آورد.

بهترین زمان برای بازدید از مسجد نصیرالملک و تماشای بازی نور و رنگ از ساعت 8 تا 10 صبح است. در این فاصله می توانید بهترین عکس ها را از شبستان زیبای مسجد بگیرید.

اگر به دنبال عکسی دیدنی از شبستان غربی مسجد نصیرالملک هستید، از اواسط پاییز تا نیمه زمستان به شیراز بروید زیرا نور کم خورشید بهترین شرایط نوری را برای عکاسی ایجاد می کند.

مسجد نصیرالملک;  یک جاذبه فوق العاده و رنگارنگ

برای ثبت یک عکس شاهکار باید زود از خواب بیدار شوید و بین ساعت 7:00 تا 9:00 در شبستان حاضر شوید. زیرا در آن زمان حداکثر حجم نور است.

اگر هدف شما گرفتن عکسی شگفت انگیز از طاق مروارید است، بعد از ظهر به مسجد بروید زیرا نور طاق مروارید را روشن می کند و آن را زیباتر از همیشه جلوه می دهد.

ساعات بازدید از مسجد نصیرالملک در دو نیمه سال متفاوت است.

در نیمه اول سال می توانید از ساعت 8 تا 17 و در نیمه دوم سال از ساعت 7 تا 16:30 به مسجد مراجعه کنید. این مجموعه در ایام اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) تعطیل است. .

مسجد نصیرالملک امروز عمدتاً به عنوان مسجد- موزه فعالیت می کند و قیمت بلیت آن در سال ۱۳۹۸ برای گردشگران داخلی پنج هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۲۰ هزار تومان بوده است. فرصت دعای فردی وجود دارد.

معماری مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز از دو ایوان شمالی و جنوبی تشکیل شده که ایوان شمالی از نظر زیبایی و طراحی بسیار زیباتر و جذابتر از ایوان جنوبی است و ایوان جنوبی فقط برای مقایسه طراحی شده است.

در ایوان شمالی این مسجد، دو نمازخانه متفاوت شرقی و غربی ساخته شد که هر کدام عملکرد متفاوتی داشتند و در فاصله نسبتاً کمی از یکدیگر قرار داشتند. وقتی وارد این مسجد می شوید با در چوبی بزرگی روبرو می شوید که از یک قاب محکم و سنگی با تزئینات لزج تزئین شده است.

مسجد نصیرالملک;  یک جاذبه فوق العاده و رنگارنگ

بر فراز قاب مرمری در چوبی مسجد نصیرالملک شیراز شعری در دو بیت از شوریده شیرازی به همراه اطلاعاتی مانند نام سازنده مسجد و تاریخ اتمام آن نوشته شده است.

تزئینات و منبت های زیبا و پیچیده این بنا از همین نقطه آغاز می شود و شما را به سفری شگفت انگیز به قلب خود می برد، جایی که طرح های کاشی آبی و صورتی شما را مسحور خود می کند.

پس از عبور از پیچ 90 درجه هشتی، وارد راهرویی می شوید که با فضای تاریک خود نگاه شما را برای نمایان شدن زیباترین قسمت بنای مسجد آماده می کند.

منظره شگفت انگیز و خیره کننده ای که در انتهای راهروی تاریک در انتظار شماست، حیاطی روشن و درخشان است. حیاطی مربع شکل با فضایی رویایی و دلنشین که در مرکز آن حوضی زیبا قرار دارد، حوضی مزین به گلدان های گل.

تابلوسازی اطراف حیاط به قدری زیبا انجام شده که ذهن شما را می دزدد و باعث می شود از چشمانتان غافل شوید.

پس از مشاهده معماری دیدنی و تابلوسازی و طاق های حیاط، به هیجان انگیزترین قسمت بازدید خود خواهید رسید: بازدید از شبستان های بنا. راهروهای غربی و شرقی این بنا به زیبایی و منحصر به فرد طراحی شده و با تزئینات بیشمار خود اوج هنر معماری کشورمان را به خوبی به نمایش گذاشته است.

استفاده از درهای چوبی و پنجره های مشبک رنگارنگ در قسمت غربی مسجد نصیرالملک شیراز، چنان فضای دلنشینی را در این مکان ایجاد کرده است که خروج از آن بسیار سخت است.

مسجد نصیرالملک;  یک جاذبه فوق العاده و رنگارنگ

بازی رنگارنگ نور در حیاط مسجد به قدری چشمگیر است که گردشگران را از سراسر جهان برای گرفتن عکس های نفس گیر جذب می کند.

جلوه قوس این پنجره های مشبک چوبی دلیلی است که مسجد نصیرالملک شهرت خود را در جهان دو چندان کرده و به یکی از جذاب ترین و پربازدیدترین مکان های تاریخی کشورمان تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا