ایران گردی

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

تودی تریپ: مسجد جامع مکی زاهدان توسط مولانا عبدالعزیز ملازاده ساخته شد و قدمت آن به سال 1353 برمی گردد.

امروزه یکی از دیدنی های زاهدان به شمار می رود. این مسجد با 32000 متر مربع زیر بنا دارای چهار مناره به ارتفاع 92 متر و 52 گنبد است.

ارتفاع گنبد مرکزی آن به 46 متر می رسد.

مسجد مکی زاهدان به عنوان یکی از بزرگترین مساجد جهان اسلام و مشهورترین مسجد اهل سنت شناخته می شود.

نمای بیرونی مسجد شبیه مسجد سلطان احمد ترکیه و نمای داخلی آن شبیه مسجد النبی مدینه است.

مسجد مکی نماد وحدت و تقریب قومی با معماری جذاب و متفاوت، سالانه پذیرای بیش از 8 هزار گردشگر داخلی و خارجی از استرالیا، عمان، امارات، کانادا، هلند، دانمارک، پاکستان و افغانستان است و یکی از زیباترین مسجدها می باشد. گردشگر معرفی شده استان سیستان و بلوچستان است.

مسجد مکی زاهدان

مسجد جامع زاهدان یا مسجد اعظم در مکه این مسجد بزرگترین مسجد اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و یکی از بزرگترین مساجد ایران است.

معماری چشم نواز و باشکوه مسجد مکی و فضای خاص و دلنشینی که در آن حاکم است، این مسجد را به یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان تبدیل کرده است.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

استان سیستان و بلوچستان و شهرهای مهم آن مانند زاهدان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین نقاط ایران و جهان به شمار می رود.

این منطقه محل سکونت اقوام بلوچ و سیستانی (فارس) بوده و به دلیل داشتن پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و مناظر شگفت انگیز و منحصر به فرد، یکی از شگفت انگیزترین مناطق گردشگری ایران به شمار می رود.

در میان آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی استان سیستان و بلوچستان، مسجد زاهدان یکی از اصلی ترین جاذبه های فرهنگی و مذهبی این منطقه است.

در طول سال هزاران گردشگر از کشورهای مسلمان منطقه و نقاط مختلف ایران و جهان برای زیارت مسجد مکه به زاهدان می روند.

اگر قصد سفر به استان سیستان و بلوچستان را دارید، بازدید از مسجد جامع مکی زاهدان که تلفیقی از معماری ایرانی، اسلامی و عثمانی است را از دست ندهید.

تاریخچه و مشخصات مسجد جامع مکی زاهدان و ساخت آن به اوایل دهه 1350 برمی گردد.

در سال 1353، عبدالعزیز ملازاده (مولانا عبدالعزیز)، روحانی بلندپایه و برجسته اهل سنت ایران، پروژه ساخت این مسجد 600 متری را آغاز کرد.

این مسجد در مجاورت مرکز علوم اسلامی زاهدان (دارالعلوم) به منظور آموزش و ترویج افکار و فلسفه اسلامی، مجموعه ای مذهبی را تشکیل می دهد.

بنای اصلی مسجد مکی از همان سال‌های اولیه تأسیس به یکی از مراکز مهم اسلامی در شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان تبدیل شده است.

با گذشت زمان و افزایش جمعیت، کمبود فضا در ساختمان مسجد، متولیان مسجد جامع مکه مکرمه را تشویق به گسترش ساختمان و تقویت زیرساخت های مسجد کرد.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

داخل مسجد مکی زاهدان

یکی از ویژگی های اصلی مسجد مکی، معماری زیبا و متمایز آن است.

ما در واقع می توانیم این را بگوییم معماری مسجد جامع مکی این مسجد با تمام مساجد بزرگ و وسیع ایران تفاوت دارد و دلیل اصلی تبدیل شدن این مسجد به یکی از جاذبه های گردشگری زاهدان نیز همین است.

در مرحله دوم توسعه و مرمت مسجد جامع زاهدان، طرح هایی برای معماری داخلی و خارجی مسجد در نظر گرفته شد و اجرا شد.

با اجرای این طرح ها تغییرات چشمگیر و اساسی در ظاهر و فضای مسجد ایجاد شده است.

پس از گذشت بیش از یک دهه از نوسازی و توسعه مسجد مکی، این بنای دیدنی همچون مرواریدی درخشان در قلب زاهدان هر گردشگری را مسحور زیبایی و شکوه خود می کند.

سه سبک معماری عثمانی (خارجی)، اسلیمی (داخلی) و ایرانی (دکوراسیون داخلی) با نهایت ظرافت در ساخت این شاهکار بزرگ الهام گرفته شده است.

یکی از جاذبه های معماری مسجد مکی زاهدان که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، زیبایی نورپردازی در نمای داخلی و خارجی آن است.

از این برخوردهای نوری برای ایجاد یک تجربه معنوی و خارق العاده برای بازدیدکنندگان استفاده می شود و در ایجاد فضاهای شگفت انگیز و آرامش بخشی در وسط مسجد تاثیر بی نظیری دارد.
ساختمان های سفید و مناره های مسجد مکه فضا را باشکوه و بزرگ جلوه می دهد و دیدیم که این شباهت ما را به یاد تصویر مسجد سلطان احمد استانبول انداخت.

مسجد مکی زاهدان چند متر است؟

اما با ورود به مسجد، یک تفاوت زیبا و منحصر به فرد آشکار می شود! نورپردازی در فضای داخلی مسجد جامع مکی تجربه جدیدی از فضاهای مذهبی را ارائه می دهد.

تمرکز بر استفاده هوشمندانه از نور طبیعی و مصنوعی برای ایجاد افکت های مختلف از مهمترین ویژگی های این نورپردازی است.

پنجره ها و نورگیرهای مختلفی بر روی سقف مسجد تعبیه شده است تا نور خورشید به طور متناسب و معتدل وارد فضای داخلی شود.

این رویکرد فضایی روشن و روشن ایجاد کرده است که حس آرامش و معنویت خاصی را به بازدیدکنندگان منتقل می کند.

یکی دیگر از ویژگی های جالب نورپردازی مسجد جامع مکی، استفاده از تزئینات و گچ بری های سیمانی به سبک هنر ایرانی در ساختار داخلی است که کمک زیادی به پخش نور می کند.

این تزیینات همچنین بر فرهنگ و هویت بومی تاکید دارد و با توجه به آثار اصیل معماری ایرانی، فضای داخلی را زیبا و دلنشین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا