ایران گردی

مسجد شیخ لطف الله چه مشخصاتی دارد؟

تودی تریپ: مسجد شیخ لطف الله یکی از گنجینه های گرانبهای میدان نقش جهان اصفهان است.

میدانی تاریخی که در گوشه و کنار آن جلوه ای از معماری ایرانی را می توان دید و به دلیل ارزش تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مسجد شیخ لطف الله به جز گنبد تماشایی خود، شاید در مقایسه با دیگر همتای خود در میدان نقش جهان، مسجد امام، ظاهری باشکوه نداشته باشد.

اما کافی است وارد این مسجد شوید تا از زیبایی معماری و تزئینات به کار رفته در این بنا شگفت زده شوید.

روکش مسجد شیخ لطف الله در کنار گنبد آن یکی از جذاب ترین قسمت های این بنا است.

مسجد شیخ لطف الله کجاست؟

اگر در سفر به اصفهان فقط برای بازدید از یک جاذبه وقت دارید، بدون شک باید به مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان بروید. مسجدی که با دیدن آن می توان گفت که از نزدیک سطح بالای معماری، روکش کاری، نقاشی و نبوغ را مشاهده کرده اید و با بهترین جلوه های هنر دوره صفوی آشنا شده اید.

مسجد شیخ لطف الله چه ویژگی هایی دارد؟

این بنای منحصر به فرد به دست توانای محمدرضا اصفهانی – از معماران معروف عصر صفوی – به سبک معماری اصفهانی ساخته شد و در 24 دی ماه 1310 با شماره 1050 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. .

جالب است بدانید که خبرگزاری معتبر اسپوتنیک نیز از این مسجد به عنوان یکی از 7 عجایب ناشناخته جهان یاد کرده و آن را در زمره دیدنی ترین بناهای جهان قرار داده است.

اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبروی عمارت عالی قاپو

اگر می خواهید با وسایل نقلیه عمومی به میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله بروید، می توانید از راه های زیر استفاده کنید:

اتوبوس: از خطوطی که در میدان امام حسین توقف دارند استفاده کنید. این ایستگاه در 800 متری میدان واقع شده است. ایستگاه بیمارستان خورشید نیز تا ورودی مسجد شیخ لطف الله 750 متر فاصله دارد.

مترو: اگر می خواهید از مترو استفاده کنید به ایستگاه میدان امام حسین بروید و با تاکسی یا پیاده به میدان نقش جهان بروید.

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری و نماز ظهر

ساعات ملاقات: ترم اول از ساعت 09:00 الی 12:30 و 14:00 الی 17:00 و در ترم دوم از ساعت 9:00 الی 11:30 و 13:00 الی 16:30 به جز جمعه در نماز جمعه و ایام سوگواری اعتکاف

مسجد شیخ لطف الله چه ویژگی هایی دارد؟

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان بنای منحصر به فرد و یادگار دوران صفویه است. این مسجد دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله موارد زیر است:

  1. گنبد مسجد یکی از وجوه ممتاز این بنا، گنبد عظیم و باشکوه آن است. این گنبد به گونه ای بر روی مسجد قرار گرفته است که اگر از بیرون نگاه کنید بخشی از آن در پشت دروازه پنهان می شود. ارتفاع بالای گنبد تا سطح زمین حدود 32 متر، دهانه آن 12 متر و قطر بیرونی مسجد 22 متر است.

گنبد مسجد شیخ لطف الله در طول روز به رنگ های مختلف تغییر می کند که از ویژگی های منحصر به فرد آن است. این گنبد در هنگام سحر به رنگ رز، ظهر به رنگ کرم و هنگام غروب به رنگ آجری نمایان است. گاهی به خاطر همین ویژگی مسجد شیخ لطف الله را پر طاووس می نامند.

گنبدهای ساخته شده در دوره صفویه از ظرافت و ظرافت خاصی برخوردار است. در حوزه هنر وقتی از ظرافت صحبت می کنیم، منظور استفاده از تدابیر فنی و دقیق برای رسیدن به زیبایی یک اثر هنری است.

  1. تزئینات سقف و ستون های مارپیچ

نمای داخلی مسجد شیخ لطف الله با 16 پنجره مشبک تزئین شده است که نور را به داخل می آورد. این پنجره ها در فاصله 170 سانتی متری قرار می گیرند. پنجره های مشبک بر روی طاق مسجد قرار داده شده است. تعداد 8 طاق جناغی وظیفه نگهداری گنبد مسجد را بر عهده دارد. این طاق ها بر روی ستون های مارپیچ و فیروزه ای قرار گرفته اند. ستون های مذکور با تزیینات فیروزه ای و لعاب کاری منحصر به فرد تزیین شده اند.

مسجد شیخ لطف الله چه ویژگی هایی دارد؟

سقف داخلی مسجد که قسمت داخلی گنبد آن است از لوزی های زیادی تشکیل شده است. هر چه بیشتر به سمت مرکز می رویم اندازه این لوزی ها کوچکتر می شود. این الماس ها در کنار هم شکل طاووس را با پرهای پهن نشان می دهند.

برای به نمایش گذاشتن رنگ های زیبا از کاشی معرق در سقف مسجد استفاده شده است. این تخته ها از سقف تا ازاره (قسمت پایین دیوار مسجد از کف تا آستانه) مسجد را می پوشانند.

  1. ارتباط بین مسجد شیخ لطف الله و کاخ علای کاپو

با بررسی شواهد موجود متوجه می شویم که در زیر میدان نقش جهان راهرویی وجود داشته است. این راهرو ارتباط بین مسجد شیخ لطف الله و کاخ علی کاپو را برقرار می کند. از آنجایی که مسجد شیخ لطف الله برای خاندان سلطنتی ساخته شده است، زنان نیز در این مسجد حضور دارند. از این راهرو وارد مسجد شدند و وارد مسجد شدند تا در انظار عمومی ظاهر نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا