ایران گردی

مسجد حیرت‌انگیز نطنز

تودی تریپ: شهر تاریخی نطنز، شهری در شمال شرقی اصفهان، در دامنه رشته کوه کرکس قرار دارد. نطنز به دلیل وجود باغ های فراوان و پرورش گیاهان مختلف به «باغ شهر» معروف است. این شهر دارای 1800 جاذبه تاریخی و طبیعی است که از جمله آنها می توان به مسجد جامع نطنز اشاره کرد. این مسجد وسیع که به نام مسجد جمعه نیز شناخته می شود، مجموعه ای از چندین بنای مذهبی است. این مجموعه شامل مسجد جامع، خانقاه، مقبره شیخ عبدالصمد و مناره 37 متری است. همه این ساختمان ها در کنار یکدیگر ساخته شده اند، اما تاریخ ساخت آنها متفاوت است. گنبد مسجد جامع نطنز در قرن یازدهم و بیشتر قسمت های دیگر آن در نیمه اول قرن چهاردهم ساخته شده است. زمان ساخت آن به دوره ایلخانی و بالاتر از همه خدابنده و پسرش ابوسعید بهادرخان می رسد.

ورودی های مسجد جامع نطنز

این مسجد دارای سه ورودی است که دو ورودی آن در قسمت شمالی و یکی در قسمت جنوبی قرار دارد. درهای قسمت شمالی در سطح صحن است و درب قسمت جنوبی با 12 پله بلند به کف راهرو مسجد می رسد.

مسجد باورنکردنی نطنز

این مسجد از شمال، شرق و جنوب به باریکه ای منتهی می شود. این خیابان به ورودی تقریباً بزرگی در مقابل مناره و دروازه صومعه منتهی می شود که در واقع یک میدان کوچک است.

قسمت جنوبی مسجد جامع نطنز دارای در چوبی با دو لولا است. این در با کنده کاری دقیق تزئین شده است. ضمناً در قسمت پایین لولای سمت چپ تاریخ 825 هجری قمری حک شده است.

ضمناً درهای شمالی این مسجد به کوچه مجاور باز می شود. این درها دارای کتیبه هایی با منبت 14 معصوم است. این درها در سال 1565 ساخته شد و در سال 1604 بر روی مسجد نصب شد.

شبستان هشت ضلعی گنبدی شکل

وقتی از درب مسجد وارد می شوید، راهروی نسبتاً وسیعی جلوی شما باز می شود. این راهرو ۱۲ پله کمتر از سطح کوچه است و ارتفاع آن با سطح کوچه حدود یک و نیم متر متفاوت است. در سمت راست راهرو راهروی کوچکی قرار دارد که شما را به شبستان هشت ضلعی گنبدی می رساند.

مسجد باورنکردنی نطنز

در پایه گنبد شبستان کتیبه ای به صورت آجرهای برجسته دیده می شود. این کتیبه مربوط به دوره آل بویه است. در دوره صفویه این کتیبه را با گچ پوشانده و سپس روی آن تزئینات گچی ایجاد کردند.

شبستان این مسجد قدمت بیشتری نسبت به سایر قسمت های آن دارد و قدمت آن به قبل از دوره ایلخانی می رسد. کتیبه ای در این شبستان وجود دارد که نشان می دهد این گنبد در قرن یازدهم میلادی ساخته شده است. این شبستان قدیمی ترین قسمت مسجد است و دارای محرابی با اندودی منحصر به فرد است.

ویژگی های صحن مسجد جامع نطنز

پس از عبور از درب مسجد و سردر ورودی آن به صحن می رسید. صحن مسجد دارای 4 ایوان در چهار جهت است. حیاط و ایوان های آن دو طبقه است و به 9 متر می رسد. در هشتی شمالی دو کتیبه وجود دارد که دو طبقه آن با طومار تزئین شده است. روی یکی از کتیبه ها که زمینه ای از گل و بوته دارد، آیاتی از قرآن حک شده است.

مسجد باورنکردنی نطنز

کتیبه دوم در پایین هلال گلدسته قرار گرفته است. این کتیبه دارای زمینه قهوه ای است که آیاتی از قرآن با خط تولحوی سفید بر روی آن حک شده است. علاوه بر این، دو حدیث از پیامبر نیز در انتهای کتیبه نوشته شده است.

مصالح به کار رفته در مسجد جامع نطنز آجر و ساروج است که با آهک پوشیده شده است. کتیبه های متعددی بر روی مسجد وجود دارد که تاریخ بازسازی، نام معماران و سازندگان را نشان می دهد. بر درب جنوبی مسجد کتیبه ای در وصف بنا وجود دارد.

بازدید از این جاذبه را از دست ندهید

شهر نطنز یکی از شهرهای کوچک اصفهان است که به طرق مختلف می توان از آن دیدن کرد. سفر به این شهر از طریق جاده قدیم کاشان، جاده آزاد تهران – نطنز (جاده ترانزیتی جنوب تهران) امکان پذیر است. شهر نطنز به دلیل دارا بودن آثار تاریخی فراوان مکانی مناسب برای گردشگری است.

می توانید با تورهای داخلی و یا حضوری به نطنز سفر کنید. هنگام گشت و گذار در این شهر زیبا حتما از مسجد جامع نطنز دیدن کنید.

مسجد باورنکردنی نطنز

بازدید از این مسجد که یکی از بناهای تاریخی نیاکان ماست، می تواند سبک معماری دوره ایلخانی را به شما نشان دهد. همچنین بازدید از مقبره کنار این مسجد را از دست ندهید. گچ بری داخلی یکی از منحصر به فردترین و زیباترین تزیینات این مجموعه است.

منبع: دست بر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا