ایران گردی

مسجد جامع فیروزآباد؛ جاذبه‌ای دیدنی در میبد یزد

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مسجد جامع فیروزآباد در مرکز شهر فیروزآباد قرار دارد. این مسجد دارای گنبد آجری بسیار زیبایی است.

بالای سردر مسجد کتیبه ای چوبی به خط نسخ نوشته شده است. در سمت چپ این ورودی ستونی قرار دارد که روی آن تخته کاشی نصب شده است.

این لوح آیه ای در سوگ حضرت قاسم (ع) است. بر فراز محراب ایوان تابستانی، کتیبه کاشی دیگری وجود دارد که آیاتی از قرآن نش بر آن نگاشته شده است.

در انبار مسجد جامع فیروزآباد قرآن های قدیمی، کتب تفسیری و دینی فراوانی وجود دارد. مسجد جامع فیروزآباد در میبد روستای فیروزآباد قرار دارد. این اثر در مرداد 1364 به ثبت رسیده است.

آشنایی با مسجد جامع فیروزآباد

شهر میبد با قدمت چند هزار ساله خود یکی از شهرهای تجاری گردشگری استان یزد به شمار می رود. همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی در قالب تور یزد به میبد سفر می کنند و از دیدنی های تاریخی این شهر دیدن می کنند. .

مسجد فیروزآباد یکی از دیدنی های شهر میبد است که در مرکز روستای زیبای فیروزآباد قرار دارد.

وقتی به مسجد فیروزآباد می روید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، گنبد آجری خوش طرحی است که بر منظره این شهر مسلط است.

مسجد جامع فیروزآباد;  جاذبه های دیدنی یزد

وارد مسجد فیروزآباد که می شوید، بالای در ورودی اصلی، کتیبه ای چوبی می بینید که به خط نشق نوشته شده است.

در حین گشت و گذار در داخل مسجد، در سمت چپ آن ستونی خواهید دید که بر روی آن پلاکی مرثیه قاسم به تصویر کشیده شده است.

بر فراز محراب مسجد فیروزآباد میبد، ایوان تابستانی ساخته شده که در آن کتیبه و کاشی معرق جدا از محراب وجود دارد که آیاتی از قرآن با کتیبه نسخ بر روی آن حک شده است.

جالب است بدانید که در زیر این کتیبه قسمتی از کاشی معرق وجود دارد که قدمت آن به قرن نهم هجری می رسد و با گل و بوته تزئین شده است.

در دو طرف محراب مسجد فیروزآباد دو آفتابه کاشی معرق زیبا قرار دارد که بسیار زیبا و چشم نواز هستند. مسجد فیروزآباد دارای تعداد زیادی کتاب از قرآن های قدیم گرفته تا کتب تفسیری و سایر موضوعات دینی است که توسط نیاکان ما حفظ شده است.

به غیر از مسجد فیروزآباد، می‌توانید از دیدنی‌های دیگر میبد مانند مسجد جامع، قلعه مهرجرد، نارین کله، یخچال تاریخی میبد و موزه زیلوی نیز دیدن کنید.

در شهر میبد علاوه بر دیدن جاذبه های گردشگری، سوغاتی های این شهر که شامل زیلو، کلاه حصیری، صلیب، نقوش سرو و طناب است را به شما پیشنهاد می کنیم و از غذاهای محلی و خوشمزه میبد لذت ببرید.

از مسجد جامع فیروزآباد دیدن کنید

مسجد جامع فیروزآباد با گنبد آجری بسیار زیبا در مرکز روستای فیروزآباد قرار دارد. بالای سردر مسجد، کتیبه ای چوبی با حروف نوشته دیده می شود.

در سمت چپ ورودی، ستونی قرار دارد که بر روی آن تابلویی نصب شده است که شعری در رثای حضرت قاسم (ع) نوشته شده است. بر فراز محراب ایوان تابستانی، کتیبه کاشی دیگری است که آیاتی از قرآن به خط نش در آن نقش بسته است.

مسجد جامع فیروزآباد;  جاذبه های دیدنی یزد

در انبار این مسجد تعداد زیادی قرآن قدیمی، کتب تفسیری و کتب دینی نگهداری می کنند.

میبد به شهر سرامیک و زیلو معروف است. شهری که کوچه هایش با بناهای آجری و گنبدهای آجری تزیین شده است. اگر چند روزی در شهر بمانیم کم کم چشممان به رنگ گل آلود ساختمان ها عادت می کند.

میبد در شمال یزد قرار دارد و از شرق و شمال به اردکان و از جنوب و غرب به شهر صدوک می رسد.

اگر از تهران به میبد رانندگی کنیم بدون توقف 6 ساعت طول می کشد. البته مسیر کویری باعث می شود حداقل یک بار در نزدیکی کاشان توقف کنیم و کمی نفس بکشیم.

قطارهای تهران به کرمان و بندرعباس نیز در این شهر توقف دارند. همچنین از قم، کاشان، اصفهان و کرمان راه آهن وجود دارد.

اگر با اتوبوس به میبد برویم باید در ترمینال شهر در بلوار مدرس پیاده شویم. اتوبوس های تهران به میبد از میدان آزادی حرکت می کنند.

برای سفر هوایی ابتدا باید از هر شهری که هستیم به یزد برویم و سپس در فرودگاه شهید صدوقی با تاکسی مسافت 56 کیلومتری میبد را طی کنیم.

بسیاری از مسافران در ایام عاشورا برای دیدن اقامه نماز و عزاداری مردم منطقه به میبد می روند. تعزیه یکی از جدی ترین اجراهای گروه کر در عاشورا است. علاوه بر این، میبادی ها مراسمی به نام شاه حسن، شاه حسین برگزار می کنند که دو روز قبل از محرم آغاز می شود.

در این مراسم مهدیه از هم جدا می شود تا یکی از امامزادگان شهر با آب شسته شود و همه مردم شهر دایره وار با صلیب های خود راه می روند و شاه حسن و شاه حسین می گویند.

مراسم دیگری در حسینه روستای رکن آباد به نام سنگ زنی یا جقاقه زنی برگزار می شود. در آن شعر در مورد امام حسین (ع) می خوانند و دو سنگ به آنها می زنند.

میبد نیز مانند یزد منطقه ای خشک و کویری است. بنابراین اگر به عاشورا نرسیدیم بهتر است ماه سردی را انتخاب کنیم یا در بهار به این شهر برویم.

مسجد جامع فیروزآباد;  جاذبه های دیدنی یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا