ایران گردی

مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی

تودی تریپ: مسجد جامع خرمشهر مسجدی بسیار معروف در ایران است که از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسجد زیبا و باشکوه در مرکز شهر خرمشهر و نرسیده به بازار واقع شده است.

نزدیکی مسجد به بازار خرمشهر باعث می‌شود افراد بیشتری از آن بازدید کنند و در آنجا نماز بخوانند. این مسجد تاریخی در واقع یکی از معدود بناهایی بود که پس از بازپس گیری در خرمشهر تا حد زیادی دست نخورده باقی ماند. در حال حاضر برخی از بازماندگان جنگ، علاقه مندان به تاریخ و مردم خرمشهر; این مسجد به عنوان نماد مقاومت شناخته می شود.

آشنایی با مسجد جامع خرمشهر

مساجد تاریخی و باستانی ایران به دلیل ارزش های معماری همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند. این بار می خواهیم مسجدی را ارائه کنیم که نماد مقاومت مردم خرمشهر در جنگ ایران و عراق است. مسجد جامع خرمشهر یکی از جاذبه های گردشگری و فرهنگی این شهر است که سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

مسجد جامع خرمشهر;  جاذبه ای معروف و دیدنی

از نام بانی مسجد اطلاع دقیقی در دست نیست، اما در سال 1348 ه.ق بنای آن به شیوه کنونی تجدید و بازسازی شد. مسجد جامع خرمشهر با مساحتی بیش از 1000 متر مربع دارای 2 تسبیح زیبا و بلند، 2 گنبد کوچک و بزرگ است که با نماهای آجری و تزئینات معرق ساده توسط هنرمندان ایرانی تزیین شده است.

علاوه بر این، نقاشی های دیواری بر روی دیوارهای مسجد وجود دارد که یادگاری از دوران جنگ است و توسط هنرمند همدانی ناصر پلنگی کشیده شده است که پس از سال ها جنگ و درگیری ایران و عراق توسط وی مرمت شده است.

با شروع رسمی جنگ شهریور در سال 1359 هجری شمسی، مسجد به عنوان پایگاه نیروهای مردمی خرمشهر انتخاب شد و به عنوان سنگر رزمندگان ایرانی بود تا اینکه خرمشهر در 4 آبان 1359 هجری قمری سقوط کرد و شهر به دست نیروهای عراقی افتاد. مسجد جامع خرمشهر که در خیابان چسبی در مرکز شهر قرار دارد، یکی از بناهایی بود که پس از تصرف شهر تقریباً نیمه سالم باقی ماند.

مسجد جامع خرمشهر;  جاذبه ای معروف و دیدنی

این مسجد که در حال حاضر به عنوان مرکز فرهنگی خرمشهر شناخته می شود، در سال 1390 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که نمونه مشابهی از مسجد جامع کورمشهر در باغ موزه دفاع مقدس تهران ساخته شده است که به راحتی می توانید از آن دیدن کنید.

مسجد جامع خرمشهر دارای نمای آجری، حدود 1000 متر مربع کاشی مزین به آیات گلی و 770 متر مربع کاشی معرق است. این بنا دارای دو گلدسته به ارتفاع 28 متر از سطح زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک است. گنبد بزرگ و گلدسته ها با کاشی معرق تزئین شده است.

مسجد جامع خرمشهر قلب تپنده ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی بود. این بنا علاوه بر قدمت تاریخی و اهمیت معماری، ارزش معنوی نیز دارد. جایی که ایمان و معنویت رزمنده معادلات را به هم می زند. این بنای ارزشمند یکی از بناهای شاخص استان خوزستان و سی هزارمین اثر تاریخی ایران است که در سال 1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چرا مسجد جامع خرمشهر برای ما مقدس است؟

ساختمانی شبیه به مسجد جامع خرمشهر در باغ موزه دفاع مقدس تهران، به آدرس بزرگراه حقانی، جنب پارک طالقانی ساخته شد.

مسجد جامع خرمشهر;  جاذبه ای معروف و دیدنی

آدرس: استان خوزستان، خرمشهر، خیابان چسبی

مسجد اعظم خرمشهر، نماد مقاومت، به دلیل فاصله کم با مرز شلمچه، یکی از اولین مناطق مورد حمله عراقی ها در 31 شهریور 1359 بود و از معدود بناهای آن شهر بود که پس از تا حدودی به تصرف خود درآمده بود و همچنین به دلیل اینکه این مسجد در دوران مقاومت قبل از اشغال مرکز فرماندهی و تدارکات و محل تجمع مدافعان شهر بود، عنوان نماد مقاومت را به خود اختصاص داد که هنوز هم در میان بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران و عراق این عنوان آشناست.

یکی از جاذبه های گردشگری خرمشهر است که در خیابان چسبی و در مرکز شهر قرار دارد. این مسجد به دلیل قرار گرفتن در کنار بازار سیف و صفایی خرمشهر از دیرباز به عنوان یکی از شلوغ ترین مساجد شهر شناخته می شد.

مسجد جامع خرمشهر;  جاذبه ای معروف و دیدنی

این مسجد تاریخی قدمتی بسیار طولانی دارد و قدمت آن به 120 سال قبل می رسد. در سال 1348 زمینی به این مسجد اضافه کردند و مسجد کنونی را ساختند. سالها بعد در اثر جنگ تحمیلی 2 گلدسته مسجد به طور کامل تخریب و گنبد بزرگ آن در اثر برخورد با توپ های دشمن آسیب دید.

مسجد جامع خرمشهر یکی از 30 هزار اثر ارزشمند تاریخی ایران محسوب می شود و در سال 1392 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، همچنین توسعه، مرمت و مقاوم سازی مسجد جامع خرمشهر از سال 1393 آغاز شده و در حال حاضر میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان از در سراسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا