ایران گردی

مسجد جامع اصفهان چند ایوان دارد؟

تودی تریپ: اصفهان یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری ایران است. یکی از مهم ترین آثار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان است، مجموعه ای بزرگ با معماری جذاب و متشکل از بخش های مختلف. مسجد امام یکی از بناهای جالب این مجموعه تاریخی است که در ضلع جنوبی میدان واقع شده است.

مسجد جامع اصفهان; دیدنی و شگفت انگیز

مسجد امام که با نام‌های مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود، یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در زمان صفویه ساخته شده است. این اثر یکی از بناهای مهم معماری اسلامی ایران و یکی از معروف ترین نقاط دیدنی اصفهان به شمار می رود. مسجد امام شاهکار معماری جاویدان قرن یازدهم هجری قمری است که در ۲۴ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان و در محدوده خانه دولت صفویه قرار دارد. این بنا در مجاورت بناهای مهم عصر صفویه از جمله علی کاپو و مسجد شیخ لطف الله است.

مسجد اصفهان چند ایوان دارد؟

ورودی اصلی این مسجد در ضلع جنوبی میدان قرار دارد و ورودی های دیگر در محله های اطراف بنا برای دسترسی سریعتر و آسانتر مردم محله می باشد. دسترسی به ساختمان از خیابان استانداردی و کوچه های عمود (گذر سعدی و پشت مخوش) در میدان به راحتی امکان پذیر است و از خیابان حافظ و سپه پس از ورود به ضلع شمالی میدان، می توان با پای پیاده یا با آسانسور به آن رسید. .

برای رسیدن به میدان نقش جهان نیز می توانید از وسایل نقلیه عمومی یا ماشین شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، ایستگاه میدان امام حسین (ع) است و فاصله باقی‌مانده از آنجا تا میدان را می‌توان با پای پیاده یا تاکسی طی کرد. برای پارک خودروهای شخصی، چندین پارکینگ عمومی در خیابان های منتهی به میدان وجود دارد.

مسجد امام مهم‌ترین مسجد دوره صفویه در شهر اصفهان است و هم از نظر عظمت بنا و هم از نظر تزیینات فراوان از اهمیت بالایی برخوردار است. ساخت مسجد به دستور شاه عباس اول در سال 1020 هجری قمری و در سال چهارم سلطنت برای زیباسازی میدان آغاز شد.

مسجد اصفهان چند ایوان دارد؟

در سال 1025 هجری قمری در حالی که هنوز مشغول پی ریزی قسمت های دیگر مسجد بودند، روکش مرمری نفیس آن را تکمیل کردند.

این مسجد نمونه ای ارزشمند از کاشی کاری و مجسمه سازی ایرانی از قرن یازدهم است. تاریخ های ثبت شده در مسجد که شامل سال 1077 هجری قمری، آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم، 1078 هجری قمری، سال اول سلطنت شاه سلیمان و سال 1095 هجری قمری می باشد، نشان می دهد که تزئینات و الحاقات مسجد در طول دوران تکمیل شده است. دوره جانشینان شاه عباس اول.

رواق های مسجد جامع اصفهان

ایوان های مسجد جامع اصفهان را می توان مهم ترین و زیباترین قسمت های این بنای تاریخی دانست. زیرا معماری بسیار جذاب و شگفت انگیزی دارند.

ایوان درویش

ایوان واقع در ضلع شمالی مسجد جامع اصفهان، ایوان درویشی نام دارد که به صفا درویش نیز معروف است. این ایوان در قرن ششم ساخته شده و دارای کتیبه گچی متعلق به دوران صفویه شاه سلیمان است. در اطراف این ایوان چهل ستون وجود دارد که چهل ستون شرقی از بقیه خاص تر و منحصر به فردتر است.

مسجد اصفهان چند ایوان دارد؟

چهل ستون مسجد جامع اصفهان در قسمت شرقی ایوان درویشی دارای طاق‌های فراوان با نقوش آجری منحصربه‌فردی است که این قسمت را به یکی از زیباترین قسمت‌های مسجد تبدیل کرده است.

ایوان صاحب

ایوان جنوبی مسجد جامع اصفهان، ایوان یا صفه صاحب نام دارد که بخشی دیگر از مسجد عتیق اصفهان و یادگار دوران سلجوقیان است. تزیینات این ایوان در دوران کراکیونلوها و صفویان انجام شده و کتیبه‌هایی از دوران پادشاهان مختلف صفوی وجود دارد.

ایوان استاد

در قسمت غربی مسجد ایوان دیگری وجود دارد که به ایوان استاد مسجد جامع اصفهان معروف است. بنای اولیه ایوان غربی در دوره سلجوقیان ساخته شده و در دوره صفویه تزئین شده است. تزیینات نفیس و هنرمندانه همراه با خطوط ثلث و نستعلیق در این ایوان به چشم می خورد. این کتیبه ها و خطوط مربوط به دوران سلطنت شاه سلطان حسین در سال 1112 هجری قمری است.

ایوان دانش آموز

ایوان دیگر این مسجد جامع ایوان طلبه است که بر اساس ایوان های دیگر در دوره سلجوقی ساخته شده است.

مسجد اصفهان چند ایوان دارد؟

تزیینات این ایوان در قرن هشتم و یازدهم هجری در زمان حکومت ایلخانی و صفویه اضافه شده است. ایوان دانشجویی کاشی کاری ندارد، اما موکرانی های آجری شگفت انگیزی دارد که اوج معماری ایرانی-اسلامی را به نمایش می گذارد. همچنین در این ایوان سنگ مرمر نفیس با کتیبه هایی در اطراف و بالای آن قرار دارد.

ایوان عمر

ایوان دیگر یا صفا عمر ایوان مسجد جامع اصفهان است که در منتهی الیه قسمت شرقی قرار دارد. به دلیل وجود کتیبه تاریخی حلال ایوان منقوش به تاریخ ۷۶۸ هجری قمری، تاریخ آن را به سلطنت سلطان محمود آل مظفر نسبت می دهند. این ایوان دارای ستون‌های آجری فراوان با تزیینات ساده و زیبا است و بر روی سقف آن خطوط تزئینی و تاریخی مشاهده می‌شود که با عبارات مذهبی منقوش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا