ایران گردی

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

تودی تریپ: پارک ملی گلستان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی ایران و قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است. این پارک ملی دارای حیات وحش و پوشش گیاهی غنی و متنوعی است. اگر عاشق سفر در طبیعت هستید، این پارک مقصد مناسبی برای شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم پارک ملی گلستان کجاست، چه جاذبه هایی دارد و چگونه می توان به آنجا رفت.

بیش از 900 کیلومتر مربع مساحت دارد و به همین دلیل دارای تنوع بسیار زیادی از جانوران و گیاهان است. نزدیک به 1350 گونه گیاهی مختلف در این پارک می روید و به دلیل همین تنوع، پرگ گلستان مقصد شماره یک دوستداران گل و گیاه محسوب می شود. علاوه بر این وجود گونه های گیاهی متنوع شرایط زندگی 302 گونه مختلف جانوری را تضمین کرده است.

از نظر توپوگرافی، این پارک منحصر به فرد از صخره های آهکی مرتفع تا تپه های کم شیب تشکیل شده و از نظر اقلیمی بین دریای خزر و مناطق خشک شرقی واقع شده است. به همین دلیل پارک ملی گلستان مناطق مختلف اقلیمی از مناطق بسیار مرطوب تا مناطق نیمه خشک را در بر می گیرد. دامنه تغییرات ارتفاعی در این منطقه بین 450 تا 2411 متر از سطح دریا متغیر است. حداقل ارتفاع پارک در تنگره و حداکثر ارتفاع آن در کوه دووراکجی 2411 متر است.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

پارک ملی گلستان کجاست؟

پارک ملی گلستان اولین پارک ملی ثبت شده در ایران است که در حاشیه شرقی البرز و جنگل های شمالی کشور واقع شده است. مرز غربی پارک ملی از روستای تنگره در استان گلستان شروع و مرز شرقی آن به روستای رباط کرابیل در استان خراسان شمالی ختم می شود. بیشتر این پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و قسمت کوچکی در استان سمنان است. این پارک که به گلوگاه استان گلستان شهرت دارد در 115 کیلومتری بجنورد و 15 کیلومتری شهر گالیکش در مینوشر است.

  • نشانی: استان گلستان در 15 کیلومتری شهر گالیکش

با توجه به وسعت پارک ملی گلستان راه های زیادی برای دسترسی به آن وجود دارد. جاده گرگان – مشهد رایج ترین مسیری است که از طریق آن می توان به قسمت اصلی پارک رسید. از گرگان حدود دو ساعت با پارک فاصله دارد، از این شهر باید به سمت شرق به استان و شهر گالیکش بروید. پس از خروج از گالیکش با 15 کیلومتر مسیر پیاده روی به پارک خواهید رسید.

اگر می خواهید از خراسان به این پارک برسید باید به شهر بجنورد بروید. از بجنورد تا پارک ملی 159 کیلومتر راه است که با رانندگی در حدود دو ساعت می توان به آنجا رسید. بخش کوچکی از پارک نیز در استان سمنان است. بنابراین اگر می خواهید از این استان به جنگل گلستان برسید باید به شهرک شاهرود بروید تا پس از طی چند کیلومتر وارد این پارک جنگلی شوید.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

جاذبه های پارک ملی گلستان

اگر برای بازدید از این پارک ملی زیبا وقت دارید، می توانید از جاذبه های اطراف نیز دیدن کنید. جاذبه های زیر را فراموش نکنید.

  • موزه حیات وحش پارک ملی گلستان: این موزه که در دل جنگل ساخته شده است، دارای نمونه هایی از گونه های حیوانات عروسکی ساکن در منطقه مانند حشرات (پروانه و سوسک)، پرندگان (عقاب، اردک و جغد)، خزندگان (مار و مارمولک)، پستانداران است. (پلنگ، خرس، آهو) و دیگر گونه های جانوری به نمایش گذاشته شده اند. همچنین در صورت تمایل می توانید به خوک ها نزدیک شوید و در این مکان به آنها غذا بدهید. این موزه در 35 کیلومتری جاده گالیکش به استان خراسان و در سمت راست اولین ورودی پارک ملی گلستان قرار دارد.
  • منطقه جنگلی ناهوران: در این منطقه جنگلی که حداقل امکانات رفاهی مانند توالت در آن فراهم شده است و می توانید از غذاهای خوشمزه ای مانند ذرت و خاکستر پذیرایی کنید. هوای این منطقه حتی در فصل تابستان خنک و مطبوع است و در پاییز می توانید شاهد مناظر جادویی پاییزی باشید. همچنین می توانید با حرکت به سمت روستای زیارت در جاده جنگلی بکر با چندین آبشار از باران لذت ببرید. در جنگل ناهرهوران با 40 میلیون سال قدمت چشمه کوچکی با آبشار مصنوعی نیز وجود دارد. در بخشی از این منطقه جنگلی به نام بهشت، یک شهربازی کوچک با چرخ و فلک جذاب است. همچنین در منطقه بازارچه محل اقامت و رستوران وجود دارد.
  • آبشار پیرگر گالیکش: آبشار پیرغار گالیکش با ارتفاع 30 متر در دل جنگلی از چمن و درختان انجیر، گردو، تمشک و آلو در گالیکش فارسیان روستای فرنگ واقع شده است. در اطراف این آبشار یک آبشار معلق بدون دیوار و چشمه وجود دارد. 500 متر آخر منتهی به این آبشار را باید با جیپ طی کرد.

مساحت پارک ملی گلستان چقدر است؟

  • آبشار آگ سو: آبشار آق سو در 42 کیلومتری گالیکش و در حاشیه شرق پارک ملی گلستان جریان دارد و آب آن به سمت انتهای آبشار می ریزد. این پارک در نهایت به گرگان رود می ریزد.
  • منطقه حفاظت شده Lo: منطقه حفاظت شده دریاچه در منطقه غرب پارک ملی گلستان و جنوب شرقی شهر مینودشت با پرندگان زیبا، چشمه های متعدد در بستری کاملا جنگلی و مهمتر از همه آبشار دریاچه مقصد بسیاری از طبیعت گردان است. همچنین گردشگران خارجی زیادی از این منطقه دیدن می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا