ایران گردی

مدرسه چهارباغ؛ خاص و دیدنی

تودی تریپ: اصفهان به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای تاریخی ایران، یکی از مقاصد مهم گردشگری است که میزبان گردشگران بی شماری است.

در کنار بناهای معروفی مانند نقش جهان و پل خواجو، بناهای جالب دیگری نیز در اصفهان وجود دارد که می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. یکی از این نمونه ها مدرسه چهارباغ اصفهان است.

مدرسه چهارباغ کجاست؟

نزدیکترین ایستگاه مترو به مدرسه، ایستگاه میدان انقلاب است که حدود 400 متر با مقصد فاصله دارد.

همچنین ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین (ع) و ایستگاه مترو امام حسین (ع) در حدود 700 متری مدرسه قرار دارند.

اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی

بسیاری از زنان درباری عصر صفوی از این امر آگاه بودند، مادر شاه سلطان حسین یکی از این زنان نیکوکار بود و بزرگترین موقوفه ای که از وی به جا مانده مدرسه مادر شاه یا مدرسه چهاربه اصفهان بود که یکی از آخرین بناهای باشکوه دوران بود. عصر صفوی، دوران خاطره انگیز شاه سلطان صفوی و 1126 ه.

مدرسه چهارباغ;  خاص و دیدنی

چند کاروانسرا و بازار به این مدرسه 8500 متر مربعی اختصاص داشت.

شکوه و زیبایی گنبد این مدرسه به حدی است که پس از مسجد شیخ لطف الله مناسب ترین معماری را در بناهای عصر خود دارد.

در این مدرسه می توانید نفیس ترین آسترها را ببینید و به همین دلیل آن را موزه آستر نامیده اند.

کاشی هفت رنگ، کاشی گره چینی، کاشی مقلی (خط بنایی)، کاشی پیلی و کاشی معرق از انواع کاشی های این مسجد است.

کتیبه های این مدرسه که به خط نستعلیق زیبا نوشته شده است، محراب و منبر مرمر مدرسه، درب طلاکاری شده، گچبری ایوان ها، چنارهای بلند و بسیاری از هنرهای زیبای دیگر که در این مدرسه به کار رفته است، شما را به یک جشن شکوه صفویه.

این مدرسه علوم دینی در ضلع شرقی خیابان چهارباغ واقع شده و به مدرسه سلطانی و مدرسه مادرشاه نیز معروف است.

وارد حیاط مدرسه چهارباغ عباسی که می شوید چنارهای کهنسال را می بینید و صدای آرامش بخش نهر آبی به نام نهر فرشادی (از شاخه های زاینده رود) که از میان درختان می گذرد شما را به آرامش ساختمان دعوت می کند.

این بنا دارای دری مجلل است که با طلا و نقره تزیین شده و بهترین نمونه هنر زرگری و خوشنویسی را در عصر صفویه به نمایش می گذارد.

مدرسه چهارباغ;  خاص و دیدنی

دانشکده معماری چهارباغ اصفهان

مدرسه چهارباغ چهار ایوان دارد. نمای بیرونی بنا شامل یک سنگفرش بلند و باشکوه و 17 طاق خشتی دوطبقه در اطراف آن است.

کاشی های ظریف و ظریف، خیس با نقش و نگار و خطوط متفاوت جلوی ساختمان و ورودی ساختمان را به زیبایی هر چه بیشتر تزیین کرده است.

کتیبه سردار به خط نستعلیق سفید و بر روی کاشی های لاجوردی به تاریخ 1112 هجری قمری است.

این کپشن توسط عبدالرحیم جزایری نوشته شده است. دو دهانه تالار اصلی با کاشی فیروزه ای رنگ تزیین شده و گلدانی بسیار زیبا روی دو پایه مرمری قرار گرفته است.

در کناره های سر دو سکوی مرمری بسیار ظریف و عالی قرار دارد.

قسمت اصلی مدرسه که با طلا و نقره تزیین شده، نمونه بارز هنر زرگری و خوشنویسی است که در دوره صفویه به بالاترین حد و پیشرفت خود رسید.

در هر دو صفحه سمت چپ و راست این در، اشعاری با خط نستعلیق بسیار زیبا و برجسته سروده شده است. خطاط این اشعار محمد صالح اصفهانی از خوشنویسان برجسته عصر صفوی است.

فضای داخلی مدرسه شامل هشتی، ورودی، صحن، گنبد، مناره و حجره‌ها است. زیباترین قسمت مدرسه به عنوان آستر، راهروی ورودی آن است. ایوان ها و اتاق های چهار ایوان مدرسه مشرف به باغی پر درخت است که نهری از میان آن می گذرد. این نهر فرشادی (شاخه ای از زاینده رود) نام دارد.

مدرسه چهارباغ;  خاص و دیدنی

حیاط مدرسه چهارباغ نمونه کاملی از معماری درونگرا و بومی است. حجره هایی که در دو طبقه و در فضای بین ایوان های مدرسه ساخته شده است برای سکونت طلاب علوم دینی در نظر گرفته شده است.

اکثر این سلول ها دارای پلان یکسانی هستند که از یک اتاق نشیمن در جلو و یک قسمت سینه مانند در پشت و بخشی به نام لفت تشکیل شده است.

در مقابل این اتاق ها ایوان زیبایی وجود دارد.

در قسمت شمالی مدرسه هشتی شمالی با دهانه نسبتاً وسیع و مرتفع وجود دارد که در جلوی آن گنبد و مناره های دهلیز جنوبی نمایان است.

کتیبه فوق در داخل گنبد توسط عبدالرحیم جزایری خوشنویس عصر صفوی نوشته شده است.

تمام سطوح داخلی به قطعات کوچکی تقسیم می شوند که با کاشی تزئین شده اند.

منبر 12 پله‌ای مدرسه که از یک تکه سنگ مرمر ساخته شده است، یکی از بهترین نمونه‌های هنر مجسمه‌سازی و سنگ‌تراشی آن زمان محسوب می‌شود.

در کنار این منبر محراب نفیس و بسیار زیبای مدرسه قرار دارد و کتیبه بالای محراب و منبر نیز توسط عبدالرحیم جزایری نوشته شده است.

اشعاری که در اطراف سردر مدرسه به خط نستعلیق زیبا و به رنگ سفید در مقابل کاشی های گلی لاجوردی سروده شده است، توسط محمد صالح اصفهانی و به تاریخ 1119 هجری قمری سروده شده است.

کتیبه افقی داخل گنبد به قلم عبدالرحیم جزایری و به تاریخ 1121 هجری قمری است.

شبستان سرپوشیده مدرسه چهارباغ که در ضلع شرقی مدرسه قرار دارد با درگاهی بسیار ظریف تراشیده شده به فضای زیر گنبد متصل می شود.

در این حرم سه محراب وجود دارد که کتیبه‌های اطراف آن توسط محمد مومن الحسینی در سال ۱۱۱۸ هجری قمری نوشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا