ایران گردی

مدرسه سعادت؛ خاص‌ترین مدرسه بوشهر

تودی تریپ: مدرسه سعادت بوشهر یا مدرسه سعادت مظفری مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر در خیابان امام روبروی میدان معلم واقع شده است. این مدرسه در سال 1278 هجری شمسی به سبک آموزشی نوین تأسیس شد که از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران است.

ساختار مدرسه سعادت به اندازه ساختار مرکزی شهر بوشهر خیره کننده است. بندر بوشهر در قرن نوزدهم در زمینه اقتصادی و فرهنگی پیشرفت چشمگیری داشت و به معتبرترین بندر تجاری جنوب ایران تبدیل شد. از این حیث، در آستانه قرن بیستم، در پوشش ظاهری صلح آمیز، به عرصه رویدادهای مهم فرهنگی تبدیل شد.

درس تاریخ مدرسه سعادت بوشهر

با استفاده از این شرایط احمدخان دریابیگی حاکم بوشهر در ارتباط با اراده عمومی مردم به اتفاق شیخ محمد حسن سعادت و برادرش شیخ عبدالکریم مدرسه سعادت را در سال 1278 هجری قمری / 1317 در بوشهر تأسیس و راه اندازی کردند. ق. .

مدیریت مطلوب این مؤسسه آموزشی باعث شد تا تردد علاقه مندان به اندیشه و علم در این مرکز توسعه یابد، به طوری که تعداد دانشجویان از هفتاد به چهارصد و پنجاه نفر افزایش یافت.

مدرسه سعادت;  خاص ترین مدرسه بوشهر

همانطور که گفته شد این مدرسه به مدرسه سعادت مظفری نیز معروف است. علت این امر کمک های نقدی مظفرالدین شاه به درخواست دیابگی بود. محدوده فعالیت این مدرسه شامل شهرهای نجف، کربلا، قاضیمین و سامرا و همچنین سرزمین های امارات، بحرین می باشد. ، آسیای مرکزی، کویت، زنگبار و آگاهی از هند.

بنابراین بوشهر و مردم بوشهر از یک قرن پیش، بدون اتکا به حکومت قاجار در شهر خود، نهضت مدرسه سازی را آغاز کردند و مدرسه ای کاملاً غیرانتفاعی را در قلب جنوب تأسیس کردند. این مکتب در طول صد سال عمر خود دستاوردهای ارزنده ای در عرصه تاریخ ایران داشته است.

اساتید، نویسندگان، شاعران، معلمان، نمایندگان مجلس، سفیران و بندگان خدا را پرورش داده و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی و جبهه و جنگ ایران اسلامی کرده است.

احترام به این دستاوردها منجر به برگزاری کنگره 100 ساله این مدرسه در آبان 1378 در بوشهر شد که حاصل آن حضور اندیشمندان بزرگ و تالیف کتاب های مهم مدرسه سعادت بود.

چند سالی است که سالروز تأسیس مدرسه سعادت به عنوان روز بوشهر گرامی داشته می شود. مدرسه سعادت بوشهر در تاریخ 11 بهمن 1378 با شماره ثبت 2578 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه سعادت;  خاص ترین مدرسه بوشهر

گسترش کمی و کیفی مدرسه باعث شد که خیرین شهر در فکر ساخت و ساز صلاحیت داشته باشند، به همین دلیل مرحوم دریابیگی در صدد تهیه ساختمانی خارج از شهر برآمد و زمینی به مساحت دو هکتار را برای احداث ساختمان جدید در نظر گرفت. ساختمان مدرسه.

این بنا از شش کلاس درس بزرگ، یک تالار و چهار ایوان راهرو تشکیل شده است که امروزه مجموعه فرهنگی تاریخی مدرسه سعادت نامیده می شود و سابقاً دبیرستان سعادت بوشهر بوده است. ساخت این بنا در سال 1280 میلادی به پایان رسید. و دانش آموزان مدرسه پس از یک سال اقامت در ساختمان شهرک به این مکان بزرگ و آبرومند نقل مکان کردند.

مديريت فرخنده اين مؤسسه آموزشي موجب شد تا جريان علاقمندان به انديشه و علم در اين مركز توسعه يابد. به گونه ای که پس از دو سال تعداد دانش آموزان از هفتاد به چهارصد و پنجاه افزایش یافت. حوزه فعالیت این مدرسه شامل شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا بود و مورد توجه امارات، بحرین، آسیای میانه، کویت، زنگبار و هند نیز قرار گرفت.

مدرسه سعادت;  خاص ترین مدرسه بوشهر

بازدید از مدرسه استثنایی سعادت بوشهر

در سال 1320 فسط الدوله شیرازی شعری برای مدرسه سعادت سرود که سه بیت آن را ضبط و بر روی سنگ مرمر گذاشتند و بر دیوار سردر مدرسه گذاشتند. سنگی که هنوز به عنوان کارت شناسایی مدرسه محافظت می شود

جالب اینجاست که مصراع دوم از بیت سوم این شعر، تاریخ تأسیس مدرسه سعادت را بر اساس حروف جمله نشان می دهد.

این مکتب با شادی، فرصت تفکر و صحبت در مورد تاریخ همراه است

او با نیش خیر نام سعادت را بر مروج علم نهاد

علم و ادب باعث شده است که به یاد بیاورید تا بتوانید با آرامش و شادی بر روی این بنا بایستید

مدرسه سعادت با غلبه بر نارضایتی و بدبینی و با حمایت علما، به یکی از مراکز مهم آموزشی آن روزگار ایران تبدیل شد و پس از یک قرن فعالیت، ده ها تن از سیاستمداران، شاعران، نویسندگان، مورخان، محققین و دانش پژوهان بشردوستانه فارغ التحصیل شدند. آن را به نشانه قدردانی از مدرسه سعادت و موسسان و معلمان آن، مردم بوشهر در 27 اسفند سالروز تاسیس این مدرسه جشن ملی بوشهر نامیدند.

مدرسه سعادت;  خاص ترین مدرسه بوشهر

در آبان 1378 کنگره 100 ساله این مدرسه در بوشهر برگزار شد که حاصل آن حضور اندیشمندان بزرگ و تالیف کتب مهمی درباره مکتب سعادت بود. مدرسه سعادت بوشهر در تاریخ 11 بهمن 1378 با شماره ثبت 2578 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مدرسه سعادت در حال حاضر دارای دو بخش دانش آموزی جدید و بخش تاریخی و فرهنگی است. بازدیدکنندگان می توانند به بخش تاریخ مراجعه کنند. این بخش شامل اتاق هایی با عکس دانشجویان و بزرگان می باشد.

همچنین گالری سعادت در بخشی از مجموعه فرهنگی تاریخی مدرسه واقع شده است که علاوه بر تماشای صنایع دستی و هنری، می توانید محصولات جذاب آن را خریداری کنید.

شما می توانید همه روزه به جز ایام تعطیل به صورت رایگان در مدرسه سعادت بوشهر شرکت کنید.

قبل از مراجعه، با تماس از باز بودن مجموعه مطمئن شوید.

با خرید محصولات بومی نقش موثری در شناخت هنرمندان بومی و رونق اقتصادی منطقه داشته باشید.

آثار تاریخی یکی از سرمایه های بشریت است. از آنها قدردانی کنید و از ایجاد آسیب خودداری کنید.

مدرسه سعادت;  خاص ترین مدرسه بوشهر

مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری یکی از بناهای تاریخی بوشهر است که در منطقه کوتی و خیابان امام این شهر قرار دارد. در سفر به بوشهر، بازدید از دیگر اماکن دیدنی بوشهر مانند عمارت کوتی، عمارت ملک، خانه دهدشتی را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا