ایران گردی

محوطه تاریخی و با ارزش برده کنته

تودی تریپ: محوطه باستانی بورده کانته یکی از تپه های تاریخی باقی مانده از ایران باستان و بناهای دیدنی مهاباد است که قدمت آن به دوره مانایی در هزاره اول پیش از میلاد می رسد. و الگویی برای ساخت سایر آثار تاریخی در این منطقه بود. این محوطه باستانی ارزشمند که در هشت کیلومتری شمال مهاباد به سمت ارومیه و در مجاورت روستای یوسفکند قرار دارد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از محوطه تاریخی کنته در مهاباد دیدن کنید

یکی از آثار باستانی و بسیار گرانبها و باشکوه برجای مانده از دوران حکومت مانایان در مهاباد که پس از گذشت هزاران سال هنوز پابرجاست، آتشگاه باستانی و آرام برد کنته به فاصله حدود 6 در 7 کیلومتری شمال شهر مهاباد قرار دارد. در جاده مهاباد به ارومیه و نزدیک روستای یوسفکند. بنای کنته راب مشرف به دشت و خرابه های شرویران شهر مخروبه است و در پنج کیلومتری سمت راست روستای دریاز قرار دارد که بطلمیوس یونانی نیز داریوشا را از شهرهای ماد نام برده و بر آن نیز مشرف است. سرداب و مقبره مانایی مدی فقرقه (فقرا).

مکان تاریخی و ارزشمند برده کنته

آتشکده بارده کنته حصاری سنگی است که پله های سنگی بیشماری دور آن حک شده است. این محوطه باستانی متعلق به هزاره قبل از میلاد یعنی زمان شکوه و قدرت مانا در این منطقه است. هنوز نوشته ای پیدا نشده است که به ما بگوید نام اصلی این بنا چه بوده است.

ساکنان شهر ویران این بنا را برد کنته می نامند که اشاره ای به تقدس سنگ در باور مردم این دیار است. کنته واژه ای مرکب کردی متشکل از سه کلمه برد (برد) به معنی سنگ و کن (کن) به معنای سوراخ و سوراخی است که پسوند ته دارد که معنای کلی سنگ سوراخ دار را می دهد که طبیعتاً اسم بی نام نیست. .

البته کان در کردی ممکن است معنای دیگری داشته باشد، شاید کان به معنای قدیمی و کهن باشد، یعنی برده کنته ممکن است دو معنی داشته باشد: اولی سنگ سوراخ دار و دیگری سنگ باستانی. این بنا یکی از اماکن بزرگ و مقدس شهر باستانی داریوش یا شهر مخروبه کنونی است و برای مردم و ساکنان آن شهر مکان بسیار محترم و مقدسی بوده و همواره آداب و مراسم خاص خود را در آنجا برگزار می کردند. .

مکان تاریخی و ارزشمند برده کنته

چندین قطعه ارزشمند در سایت تاریخی کنته برده

بقایای مجموعه بردگان کنته از دو قسمت تشکیل شده است و به همین دلیل مجموعه دوقلو نیز نامیده می شود. این منطقه دارای دو قسمت و دو تپه شمالی و جنوبی است که تپه جنوبی بزرگتر از تپه شمالی است. تپه اصلی ساختاری خاکی- سنگی دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1300 متر است.

مجموعه محل شامل چندین مقبره صخره ای، یک بارو و چندین ردیف پله است که به شکل بسیار زیبایی بر روی سنگ حک شده است. ظاهر کلی این اثر شباهت زیادی به زیگورات یا کنیسه دارد. آنچه در مورد این محوطه تاریخی جالب به نظر می رسد، نبود تزئینات و ظرافت خاص در بنا است. در قسمت دیگر محوطه باستانی Barde Kente می توانید کانال های آب، دیوارهای دفاعی و بقایای یک سد قدیمی از دوره مانا را مشاهده کنید.

بر اساس شواهد، وسعت این کار بیشتر از زمان حال بوده که بخشی از آن به دلیل آسفالت جاده از بین رفته است. اما بقایای کنده کاری روی دیوار غربی هنوز قابل مشاهده است. پلکان های متعدد و مدور در چند ردیف دور تا دور این بنا را احاطه کرده اند و محل افروختن آتش نیز در مرکز آن حجاری شده است.

مکان تاریخی و ارزشمند برده کنته

در قسمت جنوبی تپه روزنه ای به ارتفاع 75 سانتی متر وجود دارد که احتمالاً دروازه اصلی ورودی بنا بوده که به مرور زمان سطح آن را خاک پوشانده است. پس از عبور از این راهرو سوراخ مانند که هنوز آثار آتش و سیاهی روی دیوارها و سقف آن دیده می شود، اتاقی نسبتاً بزرگتر از راهرو ورودی وجود دارد که گمان می رفت بن بست باشد. اخیراً حفاری های غیرمجاز در ادامه این اتاقک منجر به کشف ورودی و راهرو جدیدی شده است که احتمالاً به اتاق ها و سایر مکان های سازه متصل می شود.

در دیوار جنوبی داخل تپه و اتاقک مذکور به کانالی می رسد که احتمالاً در گذشته کانال آبیاری بوده است. در شرق کانال آب و در امتداد بارده کنته ردیفی از سنگ های منظم وجود دارد که تا قسمت عمیق رودخانه امتداد یافته است. در فاصله 10 متری و به موازات این جاده سنگی بقایای جاده سنگی دیگری با ارزش کمتر وجود دارد که ممکن است بقایای دیوارهای قلعه یا دفاع شهری و همچنین بقایای سدی قدیمی از دوره مناها باشد.

مکان تاریخی و ارزشمند برده کنته

محوطه باستانی ارزشمند غلام کنته در هشت کیلومتری شمال شهر مهاباد ارومیه و در نزدیکی روستای یوسفکند قرار دارد. آدرس: استان آذربایجان غربی، شمال شهر مهاباد، نزدیک روستای یوسفکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا