ایران گردی

محوطه تاریخی راستقان در خراسان شمالی را باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: این اثر که یکی دیگر از جاذبه های گردشگری راز به شمار می رود، در واقع یک سکونتگاه بزرگ روستایی از قرن ششم تا هشتم هجری قمری در نزدیکی روستای رستگان است.

وسعت این بنای تاریخی از قسمت های داخلی دره در حاشیه رودخانه شروع شده و تا بالادست دره ادامه دارد.

در این محوطه بقایای یک ارگ نظامی در 100 متری شرق این محوطه و یک گورستان بزرگ در 300 متری جنوب این محوطه وجود دارد.

همه این آثار نشانه هایی از وجود مجموعه سکونتگاهی کامل قرون وسطی اسلامی در این مکان است.

آشنایی با مکان تاریخی رستگان

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری راز محوطه تاریخی رستغان است. روستای رستگان از توابع شهرستان راز است و بخش تاریخی رستگان در این روستا قرار دارد.

تاریخچه این مکان به قرن ششم و هشتم هجری قمری برمی گردد. طول این محوطه 250 متر و عرض آن نزدیک به 150 متر است.

در نزدیکی این محوطه تاریخی بقایای یک پادگان و یک قبرستان بزرگ تاریخی نیز دیده می شود که تقریباً هم زمان هستند.

محوطه تاریخی رستگان در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

محوطه تاریخی رستقناین یک سکونتگاه بزرگ روستایی دوران اسلامی میانه است. قرن ششم تا هشتم هجری قمری در نزدیکی روستای رستغان.

مکان تاریخی رستگان در خراسان شمالی دیدنی است

طول شمالی به جنوبی این منطقه حدود 250 متر است و عرض آن از قسمت های داخلی دره در حاشیه رودخانه شروع شده و تا مسیر بالایی آن امتداد می یابد.

عرض محوطه در جهت شرق به غرب حدود 150 متر است.

قرار گرفتن بقایای یک ارگ نظامی در 100 متری شرق این منطقه و یک گورستان تاریخی بزرگ در 300 متری جنوب این محوطه که هر سه با هم تداخل زمانی دارند، نشانه و شاهدی بر وجود مجموعه سکونتگاهی کامل قرون وسطی اسلامی است. در این سایت

این شهر از نظر تاریخی در ادوار مختلف بر اثر عوامل طبیعی دستخوش تغییرات بسیاری شده و همچنین بافت روستایی در اثر سیل یا زلزله آسیب جدی دیده است. با این حال راز دیدنی های زیادی دارد که می تواند در طول سفر شما را شگفت زده کند.

درباره شهر تاریخی راز در خراسان شمالی

شهرستان‌های مرزی و ترکمن‌نشین راز و جرگان با فرهنگ‌های متنوع و مناظر زیبا، تاریخی و طبیعی در استان خراسان شمالی واقع شده‌اند.

این منطقه با تاریخ کهن مورد توجه گردشگران است و می توانید همزمان از چندین مکان تاریخی از جمله مجموعه تاریخی راز که شامل چندین اثر و مکان با قدمت تاریخی است دیدن کنید.

تپه بایر قلعه و تپه سفید مجاور آن می تواند زبان تاریخ این خطه از ایران باشد.

تپه بایر قلعه متعلق به قرون میانی و اواخر دوره تاریخی پس از اسلام در شهرستان راز واقع شده و در تاریخ 27 شهریور 1386 با شماره ثبت 23252 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مکان تاریخی رستگان در خراسان شمالی دیدنی است

تپه سفید همجوار آن مربوط به قرون اولیه و میانی دوره تاریخی پس از اسلام است که در شمال شهر راز واقع شده و در 27 شهریور 1386 به شماره ثبت به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 23273.

شهر رازو جرگلان از دوران پیش از تاریخ (هزاره سوم پیش از میلاد) مسکونی بوده و به دلیل موقعیت استراتژیک و منابع طبیعی غنی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

وجود سکونتگاه‌های پیش از تاریخ در حوضه رود گلمان و تپه‌های مرتبط با دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان، گواه سکونت مداوم انسان در این منطقه در ادوار مختلف تاریخ بشر است.

قدیمی ترین شواهد از سکونت شهر راز امروزه در نواحی شمالی آن در تپه تاریخی بایر کالا و تپه مجاورفید باقی مانده است. بر اساس شواهد باستان شناسی، تپه بایر کالا بخش کوچکی از یک سکونتگاه بزرگ روستایی از دوران میانه اسلامی (قرن پنجم هجری تا امروز) بوده است.

تپه سفید همجوار نیز بخشی از آبادی سابق راز بوده که برای مقاصد نظامی و دولتی استفاده می شده است. تپه سیفید در نزدیکی آن در شرق تپه قلعه بایر قرار دارد و هنوز شواهدی از دیوار و استحکامات نظامی در بخش‌هایی از آن وجود دارد.

سومین اثر از این مجموعه، گورستان تاریخی راز است که در قسمت جنوبی شهر راز امروزی قرار دارد.

گورستان قدیمی راز متعلق به قرون متاخر دوران پس از اسلام است و در ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۳۲۶۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در قسمت جنوب غربی این قبرستان بقایای آرامگاه معروف به فخرازی وجود دارد که در بین مردم منطقه از احترام بالایی برخوردار است.

با توجه به تخریب کامل سنگ قبر این مقبره و ناپدید شدن شواهد باستان شناسی آن، اطلاعات دقیقی از هویت تدفین های موجود در آن در دست نیست.

چهارمین اثر از این مجموعه، سرو قدیمی راز است که در بخش مرکزی بافت راز در خیابان شهید بهشتی جنوبی قرار دارد.

این درخت با عمر حدود 800 سال به عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مکان تاریخی رستگان در خراسان شمالی دیدنی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا