ایران گردی

محمود فرشچیان؛ نگارگر نامی ایران / نگارگری که جان به رنگ و بوم بخشید

به گزارش تودی تریپ، به نوشته کجارو، محمود فرشچیان، هنرمند، نقاش و مینیاتوریست معاصر ایرانی شهرت خود را مدیون خلق آثار بدیع در حوزه های عرفان، ادبیات و دین است. تابلوهای «عصر عاشورا»، «شام غریبان» و «زمان آهو» و طراحی حرم امام رضا (ع) و امام حسین (ع) از معروف ترین آثار این هنرمند بزرگ است.

فرشچیان هنرمند بی نظیر

فرشچیان به عنوان یکی از اسطوره های هنر معاصر ایران استعداد فوق العاده ای در زمینه طراحی و نقاشی دارد. استواری قلم مو، غنای محتوایی آثار برگرفته از ادبیات عرفانی و اعتقادات دینی او را به شهرت جهانی رساند.

سبکی جدید در نقاشی

آثار فرشچیان مبتنی بر نقاشی سنتی ایرانی بود، اما تغییرات قابل توجهی که او با تلفیق تکنیک های جدید در این مسیر ایجاد کرد، سبک جدیدی را در نقاشی ایرانی ایجاد کرد. برخاستن نقاشی از وابستگی به ادبیات، سه بعدی ساختن آن با الهام از هنر غرب و بازسازی مفاهیم دینی از مهم ترین ویژگی های سبک فرشچیان است.

نقاشی پویا و خلاقانه

فرشچیان در سبک خود ضمن پایبندی به روش های کلاسیک، از تکنیک های جدیدی نیز برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی استفاده کرد. نقاشی پویا و پر جنب و جوش، ترکیب عناصر سنتی و مدرن، خلاقیت، نقوش متحرک، خطوط قوی و ملایم و ایجاد رنگ های مواج از ویژگی های سبک این هنرمند است.

ترکیبی منحصر به فرد از نوآوری و اصالت

آثار فرشچیان ترکیبی لذت بخش از نوآوری و اصالت را به نمایش می گذارد. محتوای آنها برگرفته از اشعار کلاسیک، آیات قرآن، ادبیات فارسی، کتاب مقدس مسیحی و یهودی و تخیل عمیق اوست.

نقشی بی بدیل در معرفی هنر ایرانی

فرشچیان نقش اساسی در شناساندن نقاشی ایرانی به جهان داشت. سخنرانی در دانشگاه ها و موسسات هنری، انتشار آثار و مقالات متعدد درباره نقاشی هایش و اهدای نقاشی هایش به سفرا و وزرای خارجه از جمله فعالیت های او در این زمینه است.

محمود فرشچیان;  هنرمند مشهور ایران / هنرمندی که به رنگ و بوم جان بخشید

زندگینامه، خاطرات

محمود فرشچیان در چهارم بهمن 1308 در اصفهان به دنیا آمد. پدرش حاج غلامرضا فرش فروش به دلیل حرفه اش علاقه شدیدی به هنر داشت. محمود همراه پدرش به کارگاه های هنرمندان و فرش فروشان می رفت و از کودکی شیفته نقش و نگار و رنگ و خطوط موازی و مدور بود.

علاقه ذاتی به هنر

فرشچیان در کودکی درونگرا بود و کمتر به بازی با همسالانش علاقه داشت. گچ بری دیوارها، نقاشی های خانه پدری و نقش های روی فرش ها از همان ابتدای کودکی توجه او را به خود جلب کرده بود و ساعت ها به آنها نگاه می کرد.

تحصیلات هنری

محمود پس از رسیدن به سن مدرسه به مدرسه نوین گلبهار فرستاده شد. در این دوران استعداد او در نقاشی آشکار شد و از طریق استادش ضیاءالدین امامی به حاج میرزا امامی، روحانی و هنرمند برجسته زمان، معرفی شد. فرشچیان همزمان با تحصیل، چهار سال نیز شاگرد او بود.

هنرستان و اساتید

فرشچیان در 16 سالگی به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان رفت و در آنجا نقاشی فرش، مینیاتور، رنگ روغن و اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی را از محضر استاد عیسی بهادری آموخت. استاد حسن بهنیا معروف به «متین» و استاد عدنانی نیز در پیشرفت هنری او نقش بسزایی داشتند.

به دنیا سفر کنید و تجربه کسب کنید

فرشچیان پس از پایان تحصیلات خود در وین، دو سال را به سفر به دنیا و بازدید از موزه های مشهور جهان گذراند. این سفر تجربیات هنری ارزشمندی را برای او به ارمغان آورد و پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبای تهران مشغول به کار شد.

استاد دانشگاه و به دانشجویان درس می دهد

فرشچیان در دوران تدریس خود به شاگردان ممتازی تدریس می کرد که هر کدام در رشته نقاشی به شهرت رسیدند. اردشیر مدجار تاکستانی، حسین کاشیان، محمد باکر آقامیری و مجید مهرگان از جمله این هنرمندان هستند.

محمود فرشچیان;  هنرمند مشهور ایران / هنرمندی که به رنگ و بوم جان بخشید

بازنشستگی و ادامه خلق آثار

فرشچیان در سال 1359 از دانشگاه هنرهای زیبای تهران بازنشسته شد و پس از آن بیشتر وقت خود را به نقاشی و تحصیل اختصاص داد. در این دوره آثار زیادی خلق کرد که گواه نبوغ و استعداد بی پایان او در نقاشی است.

ایمان و تعهد

فرشچیان در خانواده ای مذهبی بزرگ شده و ارادت او به پیامبر اسلام (ص) و ائمه عطار در آثارش به وضوح نمایان است. به گفته وی، ارادت مادرش به امام سوم شیعیان در خلق اثر ماندگار عصر عاشورا مؤثر بوده است.

تاسی به ائمه عطار

اعتقاد به امام هشتم شیعیان نقش مهمی در زندگی هنری فرشچیان داشت. او معتقد بود در خلق آثاری چون ضمانت آهو و طراحی حرم امام رضا (ع) از کمک او بهره برده است. حتی در دورانی که به دلیل ناراحتی قلبی قادر به نقاشی نبود، به گفته خودش چهره امام رضا (ع) را در خواب دید و دوباره توانست به نقاشی ادامه دهد.

یک میراث ماندگار

امروزه نام استاد محمود فرشچیان به عنوان هنرمند صاحب سبک و چهره ای ماندگار در تاریخ هنر ایران و جهان ثبت شده است. او با خلق آثاری بدیع و سرشار از ظرافت و معنویت، گام بلندی در اعتلای هنر نقاشی در ایران برداشت و نام خود را در میان بهترین هنرمندان جهان جاودانه کرد.

نکات جالب در مورد استاد فرشچیان:

  • فرشچیان در طول زندگی هنری خود بیش از 80 تابلو خلق کرد.
  • آثار او در موزه های معتبر جهان از جمله موزه لوور، متروپولیتن و موزه بریتانیا نگهداری می شود.
  • فرشچیان در سال ۱۳۷۲ نشان درجه یک هنر را از رئیس جمهور ایران دریافت کرد.
  • او در سال ۱۳۸۵ به عنوان «چهره ماندگار» هنر ایران معرفی شد.
  • استاد فرشچیان هم اکنون در نیوجرسی آمریکا زندگی می کند و گهگاه به ایران سفر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا