ایران گردی

محل تولد زرتشت کجاست؟

تودی تریپ: زرتشت پیامبر، رهبر دینی و مصلح، فیلسوف و شاعر ایرانی بود. او به پیروان خود آموخت که هستی میدان نبرد نیروهای خیر و شر است و انسان در انتخاب موقعیت خود در این مبارزه آزاد است. آموزه های او هسته مزداسنا را تشکیل می دهد.

زمان دقیق زندگی زرتشت مشخص نیست. بر اساس نوشته های سنتی، او «258 سال قبل از اسکندر» یا «5000 سال قبل از خشایارشا» می زیست. اما محققان جدید معتقدند زمان زندگی او حدود 1000 سال قبل از میلاد است. محل دقیق زندگی او نیز مشخص نیست. منابع از آذربایجان، سیستان و ری به عنوان زادگاه وی یاد می کنند، اما تعیین دقیق آن آسان نیست و به گفته اکثر مورخان و باستان شناسان جدید، تنها مشخص است که وی در شمال شرقی ایران بزرگ می زیسته است – به گفته برخی باستان شناسان و … مورخان جایی در قلمرو تاجیکستان و افغانستان امروزی.

زادگاه زرتشت کجاست؟

اگرچه تحقیقات گسترده ای در مورد زادگاه زرتشت انجام شده است، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و دایره المعارف ایرانیکا بر این عقیده است که «عمومی این است که وی در شرق یا شمال شرق ایران می زیسته است». اما مورخان ایرانی و عرب مانند ابن خردادبه، بلاذری، ابن فکیه، علی بن حسین مسعودی، یاقوت حماوی، زکریای قزوینی، ابوالفضه و حمزه اصفهانی شهر شیز یا تخت سلیمان (واقع در آذربایجان غربی) را زادگاه زرتشت می دانند. از آتشکده آذرگشسب در شیز و مکان مقدس آن ضبط کرده اند.

از بلخ تا ری; همه زادگاه های احتمالی زرتشت

در زیر به مهم ترین مکان های ممکن که زرتشت در آن متولد شده است نگاه خواهم کرد.

تخت سلیمان

تخت سلیمان یا تکاب امروزی همیشه مکانی اسرارآمیز و جادویی برای ما ایرانیان بوده است. مکان مقدسی که سابقه ای از مادها، هخامنشیان، اشکان، ساسانیان و مغولان دارد و آتشکده آذرگشسپ (یکی از سه آتشکده معروف ایران) را در دل خود جای داده است. این شهر که شیز نیز نامیده می شد، به گفته بسیاری از مورخان مانند یاکوت حموی، حمزه اصفهانی، ابن فکیه، علی بن حسین مسعودی، زکریای قزوینی، ابن خردادابه، بلاذری و ابوالبفدا که ایرانی یا ابوالبفدا بودند، زادگاه زرتشت بوده است. اعراب.

زادگاه زرتشت کجاست؟

سیستان

بسیاری از مردم سیستان (شمال استان سیستان و بلوچستان) را زادگاه حضرت زرتشت می دانند. دریاچه هامون در اوستا کانس اویا به معنی آب پر برکت و کوه خواجه در سیستان کوه اوشیدا به معنی جایگاه خرد نامیده شده است. در دین زرتشتی، دریاچه هامون را محل ظهور سوشیانت یا منجی آخرالزمانی زرتشتیان می دانند. تازه (ایران شناس معروف ایتالیایی) سیستان را زادگاه زرتشت می داند. اکثر محققان بر این عقیده اند که زرتشت پیامبر در شرق ایران می زیسته و تحصیل کرده است. شواهد زبانی نیز زرتشت را پیامبری می‌دانند که از شرق آمده است. برخی دیگر از محققان بر این باورند که اصل زرتشت به دلایل دیگری سیستان است، مثلاً به دلیل برگزاری مراسم مذهبی در ستایش الهه آب (آناهیتا) و مطالبی که در یشت نوزدهم نوشته شده است.

زادگاه زرتشت کجاست؟

خوارزم

بسیاری از ایران شناسان خراسان را ایرانویج و زادگاه زرتشت می دانند. این نظریه برای ایران شناسان بیشتر از سایر نظریه ها جالب است. برای مثال مارکوارت (مستشرق آلمانی) بیان می کند که توصیف ایرانویچ در منابع پهلوی و نویسندگان دوران اسلامی با خوارزم همخوانی دارد. بنوازی (ایران شناس و شرق شناس مشهور فرانسوی) و هنینگ (ایران شناس و شرق شناس مشهور آلمانی) نیز همین نظریه را داشتند. البته خوارزم یعنی خوارزم بزرگ (مورو و هرات به خوارزم امروزی). امروزه خوارزم نام استانی در ازبکستان است.

زادگاه زرتشت کجاست؟

اشعه

بر اساس برخی روایات سنتی، زادگاه زرتشت رائه بوده است. داریوش در کتیبه بیستون از ری به عنوان شهری در ماد به نام رگا یاد می کند و در یسنا 19 فاز 18 ری لقب زرتشتی Rage را به خود اختصاص داده است. محل دفن زرتشت به رقه یا ری معروف است. در برخی کتب و منابع پهلوی، پدر زرتشت اهل آذربایجان و مادرش اهل ری است. به نظر می رسد این منابع ناشی از مصالحه دو نظریه متفاوت در مورد زادگاه زرتشت پیامبر باشد. ری که یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان به شمار می رود، در همسایگی تهران امروزی قرار دارد.

بلخ

بلخ که امروز در جغرافیای افغانستان قرار دارد، از دیگر نقاطی است که زادگاه زرتشت به شمار می رود. آنکتیل دوپرون (خاورشناس فرانسوی و مترجم متون اوستا) و میشائیل ویتزل از طرفداران این نظریه هستند که زرتشت در بلخ متولد شده است.

زادگاه زرتشت کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا