ایران گردی

محله بی‌همتای جلفا در اصفهان

تودی تریپ: اصفهان یکی از مهم ترین شهرهای گردشگری ایران است. این شهر توریستی همچنان ساختار سنتی خود را به خوبی حفظ کرده است. در این شهر می توانید آثار تاریخی و محله های قدیمی زیادی را ببینید.

در این میان یکی از محله های اصفهان معروف ترین محله است. محله جلفا در اصفهان یکی از محله‌های مهم و مکان‌های تفریحی اصفهان است. کوچه کلیسای وانک اصفهان نیز در این منطقه قرار دارد. تاریخچه این محله به حدود 400 سال پیش برمی گردد. در این مکان می توانید آثار تاریخی زیادی را ببینید. اگر قصد سفر به اصفهان را دارید فراموش نکنید که یک روز را در این محله بگذرانید.

منطقه جلفا اصفهان کجاست؟

محله جلفا در اصفهان را می توان یکی از مهم ترین مکان های دیدنی اصفهان دانست. یکی از زیباترین کلیساهای ایران، کلیسای وانک نیز در این محله قرار دارد.

منطقه جلفا یکی از سرزنده ترین و سرزنده ترین محله های این شهر به شمار می رود. وقتی وارد شهر اصفهان می شویم باید از خیابان حکیم نظامی عبور کنیم. سپس با تابلوی کوچکی روبرو می شویم که ما را به محله قدیمی جلفا راهنمایی می کند.

محله بی نظیر جلفا در اصفهان

لازم به ذکر است که این محله دارای کوچه های باریک و پس کوچه های فراوان است. بنابراین بهتر است پیاده باشید تا بتوانید از جاذبه های مختلف آن دیدن کنید. پس ماشین خود را در خیابان حکیم نظامی یا پارکینگ های اختصاصی محله پارک کنید و از پیاده روی لذت ببرید.

تاریخچه ناحیه جلفا در اصفهان

قدمت محله جلفا در اصفهان به حدود 400 سال می رسد. در آن زمان گویا مردم در منطقه ای زندگی می کردند که اکنون در شهر جلفا آذربایجان است. همه ساکنان این شهر ارمنی بودند. آنها در آن زمان پاییز و زمستان سختی را تجربه می کردند.

از این رو با فرارسیدن فصل بهار تصمیم گرفتند به استان های چهارمحال و بختیاری و همچنین به اصفهان مهاجرت کنند. در زمان شاه عباس صفوی حدود 3 هزار خانوار این شهر را به مقصد اصفهان ترک کردند. شاه عباس صفوی برای نشان دادن حسن نیت خود زمین هایی را در مرز زاینده رود به آنها هدیه داد.

اکنون این اراضی به یک شهرک ارمنی نشین معروف به جلفای نو تبدیل شده است.

محله بی نظیر جلفا در اصفهان

به مرور زمان ارامنه دیگری به این محله آمدند. آنها خانه های خود را بر اساس سبک معماری سنتی خود ساخته اند. بنابراین وقتی وارد منطقه جلفا اصفهان می شویم این احساس را داریم که در کشورهای مسیحی هستیم. ارامنه پیرو مسیحیت هستند.

به همین دلیل برای انجام مراسم مذهبی خود به کلیسا نیاز داشتند. بنابراین آنها شروع به ساختن انواع کلیساها در آن محله کردند. به این ترتیب محله جلفا اصفهان کاملا رنگ و بوی محله مسیحی نشینی گرفت.

منطقه جلفا دارای یک خیابان طولانی و اصلی است. این خیابان در امتداد محور غرب به شرق قرار دارد و مهمترین خیابان جلفا محسوب می شود. همه خانواده های معروف ارمنی در این خیابان زندگی می کنند.

خوب، در قسمت قبل به طور خلاصه به تشکیل بخش جلفا در اصفهان اشاره کردیم. محله جلفا نو بین خیابان حکیم نظامی و خیابان توحید اصفهان واقع شده است. این محله در قسمت جنوبی زاینده رود واقع شده است. در این مدت شاه عباس صفوی در تأسیس این ربع به ارامنه کمک کرد.

محله بی نظیر جلفا در اصفهان

ارامنه در سال 1605 یعنی حدود 400 سال پیش به اصفهان مهاجرت کردند. پس از یک سال کار و ساخت، بخش جلفا در اصفهان تشکیل شد. پس از تشکیل محله جلفا نو، ساخت خانه های مسکونی ارامنه در امتداد زاینده رود گسترش یافت. خیابان ایجاد شده در این ساخت و ساز خواجه نظر نام دارد. حاجه نظر یکی از ارامنه معروف و ثروتمند آن زمان بود که در ساخت جلفای نو سهم زیادی داشت.

منبع: منطقه اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا