ایران گردی

محبوب ترین کویر اردکان

تودی تریپ: کویر موستان معروف به ریگ زرین در روستایی به همین نام در نزدیکی اردکان قرار دارد.

این کویر با ارتفاعاتی که از وسط آن را قطع می کند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. از گونه های جانوری ساکن در این کویر می توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، مارمولک، مارمولک گکو و آگاما، مار، عقرب، ساکت، عقاب، شاهین، شاهین و … اشاره کرد.

یال های مرتفع یکی از زیبایی های منحصر به فرد کویر مغستان است و اقامتگاه های کمپ در این منطقه فراهم شده است. این کویر یکی از جاذبه های دیدنی اردکان محسوب می شود.

کویر موستان یزد

کویر موستان (شن زرین) در ۴۰ کیلومتری شمال کویر بافاق (دره انجیر) در استان یزد قرار دارد. این کویر در شمال غربی روستای ساغند و در قسمت جنوبی روستای بیاضه قرار دارد.

رشته کوه زرین در موقعیت جغرافیایی N3236 E5504 تا N3254 E5438 و کویر زرین در موقعیت جغرافیایی N3239 E5458 در استان یزد واقع شده است.

در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار دارد که جهت شمال شرقی – جنوب غربی دارد و قسمت جنوب غربی این کویر پوشیده از گنبدهای نمکی است.

کویر زرین از دو قسمت تشکیل شده است که توسط ارتفاعاتی که از وسط از کویر عبور می کنند به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شوند.

در انتهای شمالی کویر تپه های ماسه ای وجود دارد که جهت شمال به جنوب دارند.

محبوب ترین کویر اردکان

این تپه ها در قسمت شرقی کویر نیز دیده می شوند که در این قسمت جهت شمال شرقی – جنوب غربی دارند.

سطح کویر جنوبی حدود 280 کیلومتر مربع است که 45 درصد آن را صفحات رسی و 55 درصد آن را تالاب ها پوشانده است.

در قسمت جنوبی و جنوب غربی کویر لوح های گلی وجود دارد.

کویر شمالی از لبه های جنوب شرقی و جنوب غربی با تخته هایی پوشیده از تپه های ماسه ای همسایه است. به نظر می رسد تپه های ماسه ای در این منطقه تثبیت شده اند.

جهت بادهای مختلف را می توان روی دال های پوشیده از تپه های شنی مشاهده کرد، اما باد غالب در این منطقه به نظر شمال شرقی است.

آب های زیرزمینی این منطقه زیاد است و وجود گیاهان فریاتیک نشان دهنده شوری کم خاک این منطقه است. کویر شمالی 300 کیلومتر مربع مساحت دارد و به شکل مثلث است.

87 درصد آن با صفحات رسی (به ویژه در قسمت شرقی) و 13 درصد با تالاب های باتلاقی پوشیده شده است. رودخانه اصلی این کویر از سمت شرقی کویر که یک رودخانه فصلی است وارد کویر می شود.

از تنوع زیستی این کویر می توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، مارمولک، مارمولک گکو و آگاما، مار، عقرب، ساکت، عقاب، شاهین، شاهین و … اشاره کرد. برای رفتن به این کویر بهار بهترین فصل است.

تور کویر در کویر شن طلایی

کویر ریگ زرین در استان یزد و بین روستاهای بیاضه، روستای ساغند و کویر بافاق قرار دارد. این کویر به خاطر یال های بلندش که از دور شبیه به کوه هستند، شناخته شده است.

قدم زدن بر روی شن های روان، صعود به قله های یال، خیره شدن به آسمان پر ستاره کویر از جمله کارهایی است که می توان در این کویر انجام داد.

محبوب ترین کویر اردکان

اما قسمت هیجان انگیز ماجرا در این کویر خدمات ارائه شده توسط کمپ کویری ریگ زرین اردکان است. امکانات و خدماتی که شامل موسیقی زنده، سینما، تماشای ستارگان، سافاری، موتور سواری، شتر سواری، سایت پرواز اختصاصی، آشپزخانه پیتزا می شود و اقامت در اینجا را هیجان انگیزتر می کند.

به طور کلی برای سفر به هر کویر دیگر یا کویر ماسه طلایی، باید وسایل و تجهیزات اولیه را به همراه داشته باشید. از آنجایی که در کویر امکانات خاصی وجود ندارد، کمبود این امکانات می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند.

به همین دلیل در این قسمت تعدادی از تجهیزات و امکانات متناسب با آب و هوای این منطقه را فهرست کرده ایم تا با خیالی آسوده سفری بی نقص را تجربه کنید.

  • کفش و لباس مناسب: فراموش نکنید که لباس های خود را با توجه به فصلی که به کویر گلدن سندز سفر می کنید انتخاب کنید. اما از آنجایی که شب های کویر سرد است، حتی اگر در فصل گرما به کویر سفر کنید، پوشیدن یک لباس گرم اضافی نخواهد بود. سعی کنید کفش و لباس بپوشید زیرا صحرا پر از حشرات و حیوانات است که می توانند به شما آسیب برسانند.
  • غذا و آب کافی: همانطور که گفته شد کویر ریگ زرین از مرکز شهر دور بوده و دسترسی به آب و غذا امکان پذیر نیست. بنابراین اگر قصد دارید برای مدت طولانی در بیابان بمانید، حتما آب و غذای کافی همراه خود داشته باشید.
  • عینک و ضد آفتاب: از آنجایی که ممکن است در بیابان طوفان رخ دهد، داشتن عینک برای مراقبت از چشم ضروری است. همچنین همانطور که می دانید آفتاب کویر بسیار سوزاننده است، پس همراه داشتن کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید فراموش نشود.
  • جعبه کمکهای اولیه: در سفرهای خارج از شهر یکی از اقلام ضروری جعبه کمک های اولیه است. البته توصیه می کنیم برای مقابله با نیش مار، عقرب یا حشرات، داروهایی مانند کلرفنیرامین و دگزامتازون را در جعبه کمک های اولیه قرار دهید.

محبوب ترین کویر اردکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا