ایران گردی

محبوب ترین روستای گیلان

تودی تریپ: به قول سهراب سپهری «ماسوله را نمی شود نوشت، ماسوله را باید دید».

بی شک یکی از رویایی ترین روستاهای ایران ماسوله گیلان است. وقتی وارد ماسوله می شوید، تحت تاثیر چشم انداز زیبایی قرار می گیرید که قابی دیدنی ایجاد کرده و چشم ها و دل ها را مجذوب خود می کند.

بافت خانه های این روستا به دلیل هماهنگی با طبیعت اطراف در سراسر جهان شهرت دارد و سالانه گردشگران بی شماری برای دیدن آن راهی گیلان می شوند.

اگرچه در سال های اخیر این روستا به شهر ماسوله تبدیل شده است، اما همچنان فضای زندگی سنتی روستایی در آن جاری است.

شاید در نگاه اول ساختار پلکانی خانه ها نظر شما را جلب کند، اما طبیعت زیبای اطراف، جنگل ها، آبشارها و کوه ها بر جذابیت ماسوله می افزاید.

ماسوله; محبوب ترین روستای گیلان

یکی از ویژگی های بارز ماسوله، بافت جالب آن است. این شهر به شکل پلکانی در کوهپایه است که پست ترین و بلندترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع دارد.

در این شهر خانه ها روی هم قرار می گیرند و سقف خانه پایین نقش حیاط خانه بالا یا گذر کوچه بالا را ایفا می کند.

شهرت این ویژگی خاص در معماری این شهر باعث شد تا نام ماسوله را در کنار نام یا نام مستعار دیگر روستاها و شهرهای پلکانی دوردست ایران ببینید.

محبوب ترین روستای گیلان

آنچه ماسوله را از دیگر نمونه های معماری پلکانی متمایز می کند، شمعدان های رنگارنگی است که در کنار پنجره ها خودنمایی می کنند.

محبوب ترین روستای گیلان

ساکنان هر خانه بنا به سلیقه خود جلوی خانه خود را با گلدان های شمعدانی تزئین می کنند.

هر آنچه با نام بازار در ذهن شما شکل می گیرد را فراموش کنید زیرا در ماسوله شکلی متفاوت از بازار پیش روی شما خواهد بود.

بازار ماسوله یک مرکز خرید چند طبقه است. اما شکل و شمایل آن با تصور شما از یک مرکز خرید بسیار متفاوت است. این بازار به دلیل پلکانی بودن ماسوله در چهار سطح مستقل قرار دارد و هر طبقه ویژگی های خاص خود را دارد.

مغازه های طبقه پایین این بازار در یک طبقه و مغازه های سطوح بالاتر در دو طبقه هستند.

چیزی که از دور توجه را به خود جلب می کند شمعدان های رنگارنگی است که خانه های پلکانی ماسوله را تزئین کرده و هارمونی زیبایی به آن ها بخشیده است.

خانه های ماسوله با در نظر گرفتن سقف پایین خانه، حیاط خانه بالا یا گذر کوچه به سبکی ساخته می شوند که روی هم قرار می گیرند.

این سبک معماری توانسته است نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند و هر ساله میزبان خیل عظیمی از مردمی باشد که بلیط هواپیما گیلان را خریداری می کنند.

این خانه های دو طبقه دارای 2 قسمت زمستانی و تابستانی هستند و با در و پنجره و ارسی چوبی تزئین شده اند و شیشه های رنگی برخی از پنجره ها به زیبایی خودنمایی می کند.

خانه های ماسوله را زرد رنگ می کنند تا در مه بیشتر دیده شوند.

ماسوله کجاست؟

مردم ماسوله در گذشته در منطقه ای که امروز به ماسوله قدیم معروف است زندگی می کردند و دلیل اصلی مهاجرت آنها به روستای کنونی مشخص نیست و روایت های مختلفی از تاریخ روستای ماسوله کنونی نوشته شده است. به گفته برخی در قرن سوم هجری به تدریج خانه هایی در آنجا ساخته شد و پس از آن که عون بن محمد بن علی در آن منطقه به خاک سپرده شد.

محبوب ترین روستای گیلان

البته ممکن است مردم ماسوله به دلیل زلزله شدیدی که در سال 890 هجری قمری رخ داد به این مکان آمده باشند.

برخی علت اسکان مردم ماسوله در این منطقه را بیماری طاعون در سال 943 هجری قمری دانسته اند. به این ترتیب قدمت روستای ماسوله را بین 800 تا 1000 سال نسبت می دهند، اما قدمت بناهای آن از دوره پهلوی، قاجار و زندیه فراتر نمی رود.

شهرستان ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در 60 کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن قرار دارد. ماسوله تنها 35 کیلومتر با شهر فومن و حدود 20 کیلومتر با شهر مک لوان فاصله دارد.

این شهرستان از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به شهرستان جلگه شهرستان فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می رسد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود 2 کیلومتر و تا مرز استان اردبیل یعنی . منطقه گیلوان، حدود 10 کیلومتر است.

گیلان، شهر فومن، 32 کیلومتری غرب شهر فومن

شهر فعلی ماسوله در دل رشته کوه های زیبا و منحصر به فرد در مختصات جغرافیایی 48 درجه و 59 دقیقه شرقی و 37 درجه و 9 دقیقه شمالی واقع شده است.

وسعت شهر کنونی ماسوله معادل 100 هکتار است و از سه جهت شمال، جنوب و غرب رو به کوه و از شرق به دره های سرسبز است.

ارتفاع ماسوله از سطح دریا 1050 متر است.

جالب است بدانید که به دلیل پلکانی بودن این بافت مسکونی، بین پست ترین و بلندترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. ماسوله را جنگل احاطه کرده و راه ارتباطی اصلی آن جاده فومن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا