ایران گردی

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

تودی تریپ: کلات شیراز به دلیل بافت سنتی و قدیمی بسیار معروف است و به روستای شب شاتری نیز معروف است.

برای مشاهده و لذت بردن از زیبایی های بیشمار این روستا باید از سمت شمال غربی شیراز برانید و از بزرگراه Dr. حسابی به جاده شیراز – اردکان. پس از طی 40 کیلومتر به برید کلات می رسید.

در این روستای بهشتی طیف کاملی از جاذبه های طبیعی، مذهبی و تاریخی وجود دارد. چشمه ها و رودخانه خروشان روستای کلات طراوت و سرسبزی چشم نوازی به طبیعت بخشیده است.

وجود خانه های آجری و کاهگلی در منطقه ای کوهپایه ای پر از گیاهان معطر، فضایی فوق العاده آرامش بخش را برای پیاده روی و گشت و گذار ایجاد می کند.

از دیدنی های تاریخی این روستا که متاسفانه در حال تخریب هستند می توان به کلیسا، حمام سنگی و آسیاب قدیمی اشاره کرد که نشان از قدمت کهن گالات دارد.

همچنین قلعه معروف کزال ارسلان بر فراز کوه کلات چشم انداز فوق العاده ای از روستا و طبیعت آن به نمایش می گذارد.

مردم این روستا بسیار مهمان نواز و هنرمند هستند و به مشاغلی مانند دامداری، کشاورزی، حصیر بافی و ابریشم بافی اشتغال دارند.

با این محصولات طبیعی و دست ساز با دستان پر به کلات دیدنی باز خواهید گشت.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

دیدنی های کلات شیراز

کلیسای گالات شیراز

بناهای تاریخی و ارزشمندی در روستای کلات شیراز قرار دارند که متأسفانه بر اثر بی توجهی مسئولان در آستانه تخریب قرار دارند.

یکی از این بناها کلیسای جلال مسیح کلات است که قدمت آن مربوط به جنگ جهانی اول است. این کلیسای سنگی در یکی از خیابان های آرام روستا در میان درختان واقع شده است.

کلیسای مسیح قلات در 11 آبان 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گفته برخی از مورخان، این کلیسا توسط مبلغان مذهبی بین جنگ جهانی اول و دوم برای مسیحیان ساکن روستا ساخته شده است و بازدید از آن در سفر به کلات توصیه می شود.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

موزه کلات شیراز

خانه موزه کلات با بافت و معماری سنتی خود در کوچه باغ اسرارآمیز کلات واقع شده است.

این خانه که قدمت آن به سال ها قبل می رسد به همت رامین باقی هنرمند جوان کلات به خانه موزه روستای کلات تبدیل شده و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند.

رامین باقی دانشجوی موسیقی است و ساکسیفون و چند ساز دیگر را خیلی خوب می نوازد.

بازدید از این موزه رایگان است. پس از ورود به خانه موزه کلات و گذر از چند پله سنگی بلند، در چهار اتاق با ابزار و اشیای باستانی بسیاری که در میراث فرهنگی استان فارس ثبت شده است، مواجه می شوید.

بازدیدکنندگان این موزه می توانند از سازها در خانه استفاده کنند و با آن ها بازی کنند. دوربین‌ها، رادیوهای قدیمی، سکه‌ها و اسکناس‌ها و ابزار گلدوزی (شغل اصلی مردم کلات) نیز در خانه موزه غلات به نمایش گذاشته شده است تا تاریخ 2500 ساله این روستا را به نمایش بگذارد. فضای نیمه تاریک و مسحورکننده این خانه موزه، بیننده را به سفری به گذشته دعوت می کند.

رامین باقی صاحب این موزه به گونه ای متفاوت از مهمانان خود پذیرایی می کند. او با عشقی وصف ناپذیر کل خانه موزه را به شما نشان خواهد داد. جالب است بدانید موزیسین های مطرح اروپایی نیز به خانه موزه می آیند و با بداهه نوازی خود مخاطب را به وجد می آورند. یکی دیگر از لحظات قابل توجه در این خانه موزه، همکاری اهالی روستا با صاحب موزه است. به محض یافتن اشیای قدیمی و عتیقه، آنها را به رامین تقدیم می کنند.

یکی از اتاق های خانه موزه کلات نیز به نقاشی های رامین باقی اختصاص دارد که می توانید پس از گشت و گذار در اماکن تاریخی از این آثار هنری دیدن کنید.

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

حمام قدیمی

حمام قدیمی کلات یکی دیگر از جاذبه های تاریخی این روستا است که بزرگان و ریش سپیدان روستا معتقدند زمانی سعدی در آن آب تنی کرده است. متاسفانه این حمام نیز مانند سایر آثار تاریخی کلات به دلیل بی توجهی مسئولان در حال تخریب است.

آدرس روستای کلات شیراز است

یکی از توریستی ترین روستاهای نزدیک شیراز، روستای خوش آب و هوای کلات است که در 36 کیلومتری مرکز شیراز قرار دارد. در واقع در نگاه اول هر گردشگری مجذوب خانه های پلکانی این روستا می شود که در میان درختان دیده می شود.

در روستای تعطیلات کلات، چیزی جز صدای طبیعت، آبشارها، رودخانه ها و پرندگان نخواهید شنید.

خیابان های این روستا با سنگفرش تزئین شده و خانه های سنتی از گل و خشت منظره ای خیره کننده به آن بخشیده است. پس از گشت و گذار پر جنب و جوش در کوچه پس کوچه های کلات، صرف خوردن بستنی سرد با شیر محلی و خوردن آشرشته، کشک پیاز، کشک گردو و کله پاچه در رستوران ها و کافه های کلات می ماند.

کلات یکی از روستاهای شیراز در شمال غربی است. از شهر شیراز، جاده شیراز به سپیدان (اردکان) را در پیش بگیرید. پس از طی 25 کیلومتر رانندگی به تابلوی روستای کلات می رسید.

جاده آسفالته روستای کلات کیفیت خوبی ندارد. مسیر داخل روستا اما سنگفرش است و با ماشین تا وسط آن می توان رفت.

آدرس روستای کلات: استان فارس، 36 کیلومتری شمال غربی شیراز، روستای کلات

محبوب ترین روستای شیراز کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا