ایران گردی

محبوب ترین روستای اصفهان

تودی تریپ: روستای هنجان از توابع شهرستان نطانت در محلی است که اطراف آن را کوه و رودخانه احاطه کرده است.

نزدیکی به کوه ها و رودخانه ها آب و هوای مطبوعی را برای روستا به ارمغان آورده است.

روستاها در تمام نقاط جهان یک چیز مشترک دارند: همه آنها به طرز باشکوهی ساده اما پر از زیبایی هستند.

روستاها روح انگیزترین مناطقی هستند که می توان برای زندگی انتخاب کرد.

روح زندگی در این مناطق حاکم است و با وجود کمبود امکانات رفاهی، روستاییان از آرامشی ناب برخوردارند که هرگز در زندگی شهری یافت نمی شود.

روستای محبوب هنجان

اکثر روستاها یا حتی تمام روستاهای کشور دارای محله های بالادست و پایین دستی هستند که بعضاً با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

روستای هنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال بین ساکنان محله های بالادست و پایین دست صمیمیت وجود دارد.

رفتارهای جمعی مانند خشک کردن میوه ها، تهیه رب انار و امثال اینها باعث شده این محله ها روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته باشند.

محبوب ترین روستای اصفهان

خانه های روستای هنجان به صورت مرکزی و نزدیک به هم ساخته شده اند. مصالح به کار رفته در این خانه ها گل، سنگ و چوب است.

در خانه های قدیمی روستا دیوارها و سقف های باربر با سازه های چوبی یا طاق های گنبدی شکل دیده می شود. اغلب از آجر برای تزئین نمای منازل و پوشاندن آن با کاه استفاده می شود.

دیوارهای خانه از سنگ با ارتفاع کم برای جلوگیری از نفوذ رطوبت برف و باران ساخته شده است. قسمت فوقانی این دیوارها با خشت، آجر و کاه ساخته شده است.

در ورودی خانه های روستایی مکان های نیمه بازی وجود دارد که در آن سکوهایی برای نشستن سالمندان تعبیه شده است. بعد از این ورودی معمولا راهرویی وجود دارد که از ورود هوای سرد به داخل خانه جلوگیری می کند.

در روستای هنجان مناسبت‌های مختلفی مانند شب یلدا، نوروز بایرام، سیزده بدر و مناسبت‌های دیگر به شکلی خاص برگزار می‌شود. علاوه بر این اعیاد مذهبی مانند کربان و عید فطر جایگاه ویژه ای برای مردم دارد.

مردم روستا به ایام محرم و عاشورا بسیار احترام می گذارند و در این ایام عزاداری می کنند. این مناسبت ها از جاذبه های فرهنگی روستاست.

علاوه بر این، از دیگر جاذبه های فرهنگی می توان به بازی های محلی مانند الک دولاک و قایم باشک اشاره کرد. در گذشته که بیشتر کار دهقانان کشاورزی (کار فصلی) بود، دهقانان اوقات فراغت بیشتری داشتند.

به همین دلیل حتی بزرگترها هم با بچه ها بازی می کردند. حالا این بازی های محلی که سرشار از نشاط و تحرک بود جای خود را از دست داده است.

این روستا که یکی از مکان های دیدنی نطنز محسوب می شود در 20 کیلومتری نطنز و در حاشیه جاده نطنز به کاشان قرار دارد.

محبوب ترین روستای اصفهان

دیدنی های تاریخی روستای هنجان

قلعه تاریخی هنجان

قلعه ها از زیباترین بناهای تاریخی هر استان به شمار می روند. اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، بند او برای شما دیدنی خواهد بود. قلعه تاریخی هنجان بر فراز تپه و در کنار رودخانه برزرود ساخته شده است. این قلعه از دیدنی های استان اصفهان ه- می گویند زندگی اش با زمان است حکومت سلجوقیان مساوی با

قلعه هنجان یک ساختمان 3 طبقه با اتاق های زیاد است که طبقات بالایی در حال حاضر تقریباً ویران شده است. این قلعه در زمان یورش های تاریخی پناهگاه روستاییان بوده است. به همین دلیل هر خانواده دهقانی دارای اتاقی در این قلعه بودند. در زمان حمله مغول و همچنین در زمان حمله افغانها به ایران، اتاقهای واقع در قلعه تاریخی خانجان پناهگاه بسیاری از روستائیانی بود که برای حفظ جان خود خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به این قلعه پناه بردند.

امامزاده زینب خاتون و چنار کهنسالش

امامزاده زینب خاتون یکی دیگر از دیدنی های روستای هنجان اصفهان بنای تاریخی محسوب می شود. در ورودی این امامزاده چنار کهنسالی وجود دارد و زیبایی دلربایی به این بنای ساده این امامزاده داده است. مزیت معماری این امامزاده ایوان بلند سقف است که جلوه جالبی به آن بخشیده است. نقاشی و گچ بری این سقف را زیبا کرده است.

محبوب ترین روستای اصفهان

مسجد جامع و حسینیه

از این بناها برای مراسم مذهبی روستا استفاده می شود.

کاخ و باغ عباس آباد

قدمت این کاخ به همراه باغ حیاط آن به دوران صفویه شاه عباس برمی گردد. این بنا در گذشته به عنوان مکان تفریحی برای پادشاهان صفوی مورد استفاده قرار می گرفت. اکنون این کاخ به عنوان یک ملک خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.

پل تاریخی هنجان

این پل برای ایجاد ارتباط بین اصفهان و جاده قدیم بندرعباس ساخته شده است. در لبه این پل خرابه های کافه، سفره خانه و تلفن خانه به چشم می خورد.

نطنز یکی از زیباترین شهرهای اصفهان است که دیدنی های تاریخی زیادی دارد. در حاشیه این شهر زیبا روستاهایی را می بینید که علاوه بر آب و هوای مطبوع، آثار تاریخی و فرهنگی بی نظیری دارند. روستای هنجان یکی از آن روستاهایی است که جای توجه بیشتری دارد و می تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا