ایران گردی

محبوب ترین جاذبه طبیعی سوادکوه / جنگل لفور؛ جاذبه‌ای زیبا و دیدنی

تودی تریپ: لفور یکی از جنگل های 40 میلیون ساله استان مازندران است!

یکی از دلایلی که لفور را در بین افراد مختلف بسیار معروف کرده است این است که رودخانه ها و آبشارهایی که از پیچ های این جنگل می گذرند، زندگی جدید و مستمری به این جنگل بخشیده و در واقع جلوه خاصی به آن بخشیده است.

آشنایی با جنگل لفور مازندران

جنگل لفور مازندران بخشی از جنگل های چند میلیون ساله هیرکانی است و امروزه یکی از جاذبه های طبیعی استان مازندران است. این جنگل در روستای لافور از توابع شهرستان سوادکوه در استان مازندران واقع شده و دارای ویژگی ها و مناظر منحصر به فرد و متنوعی است.

جنگل و روستای لافور از شمال به شیرگا، از جنوب به ارتفاعات البرز، از شرق به آب‌های زیر آب و از غرب به بابل محدود می‌شود. مساحت این جنگل حدود 800 هکتار است.

لفور در گذشته مرکز سوادکوه بوده است، مگر در زمان حکومت قاجار که بخشی از شهر بابل محسوب می شد. معنی کلمه لفور یا لپور رودخانه است و معمولاً به آبادی یا منطقه ای که در کنار رودخانه و درختان و جنگل قرار دارد اطلاق می شود.

جنگل و روستای لفور از یکدیگر جدا نیستند و این دو منطقه امروزه به یک نام و یک منطقه شناخته می شوند. منطقه لفور از مجموعه ای از دره ها و تپه ها تشکیل شده است که بلندترین نقطه آن روستای برهانی است که حدود 1651 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

جنگل زیبای لفور در غرب و در مرکز روستای لفور و چار کلت و در مسیر منطقه اطراف سد قرار دارد. مجاورت این جنگل با روستاهای زیبای علم کالا، برهانی، گشنیان، نفتچال، چکسار، اسب کالا، گالش کالا، میرار کالا، امام کالا، کالی کالا و مرزیدره امکان اقامت چند روزه در کنار این جنگل را فراهم می کند.

علاوه بر این، وجود کلبه های جنگلی لفور و اقامت در آنها می تواند تجربه بی نظیری از حضور در جنگل را برای شهرنشین مدرن ایجاد کند.

جنگل لفور دارای آب و هوای معتدل خزری است و در طبقه بندی اقلیمی در رده آب و هوای معتدل مدیترانه ای قرار می گیرد. تقریبا هر روز از سال باران می بارد و بیشترین بارندگی در فصل پاییز می بارد.

این جنگل علاوه بر پوشش گیاهی و درختانی مانند کوکری، ازگیل، راش، لیکی و سایر گیاهان منحصر به فرد، جاذبه های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به آبشار هفت تیرکن، پارک جنگلی آذرود، آبشار اسکلیم، آبشار گزو، آبشار پلنگ دره، ترز اشاره کرد. آبشارهای اسپایر و جالسنگ، آبشار گلپر، آبشار چلک و غار اسپر.

بهترین زمان برای سفر به جنگل لفور فصل بهار و تابستان است، اگرچه در فصل پاییز و زمستان زیبایی های زیادی در این منطقه وجود دارد، اما لازم است قبل از سفر به جنگل از آب و هوا مطلع شوید تا طبیعت گردی بهتری را تجربه کنید.

همچنین داشتن تجهیزات مناسب مانند کفش مناسب، لباس گرم، غذای کافی و …. برای سفر به این منطقه ضروری است.

جنگل لفور کجاست؟

مجموعه جنگلی لفور یکی از مناطق سرسبز و غنی در سوادکوه مازندران و در شمال این شهرستان است.

رنگارنگ ترین ویژگی این جنگل، رودخانه ها و چشمه هایی است که از آن سرازیر شده و باعث سرسبزی و ادامه حیات این جنگل ها پس از میلیون ها سال تاکنون شده است.

برخی از این چشمه ها از دل زمین بیرون آمده و بر آن جاری شده اند و این یکی از ویژگی های این جنگل سرسبز و زیبا است.

جنگل لفور در روستای لفور در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد که از جنوب به ارتفاعات البرز، از شمال به جنگل های شیرگاه، از غرب به منطقه بابلکنار و از شرق به جنگل های زیردریایی و یووارم منتهی می شود. .

اگر از تهران به جنگل لفور می روید، مسیر جاده فیروزکوه و گذر از شهرهای فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه شما را به این جنگل زیبا می رساند و با توجه به اینکه فاصله چندانی با پایتخت ندارد، می تواند بسیار عالی باشد. گزینه ای برای تعطیلات آخر هفته در دل طبیعت زیبا و بکر جنگل Lefour پناهگاهی از شلوغی و شلوغی شهر پیدا کنید.

برای رفتن به جنگل لفور می توانید از نقشه گوگل استفاده کنید که شما را به شیرگاه هدایت می کند و از آنجا می توانید روی نقشه به سد لفور بروید که حدود 30 کیلومتر از شیرگاه فاصله دارد.

  • آدرس جنگل لفور: استان مازندران، سوادکو شمالی، شیرگا، روستای لفور

هنگامی که در جنگل لفور هستید، تمام تلاش خود را برای محافظت از آن و موجوداتی که در آن زندگی می کنند انجام دهید و به آنها آسیبی نرسانید.

از آنجایی که مسیرهای جنگل لفور در روزهای بارانی لغزنده می شوند، بهتر است از عصا استفاده کنید.

برای اینکه در جنگل گم نشوید، داشتن GPS را فراموش نکنید و ترجیحا به صورت گروهی یا همراه با طبیعت گردی به این منطقه بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا