ایران گردی

محبوب‌ترین کاروانسرای آران و بیدگل

تودی تریپ: کاروانسرای مرنجاب یکی از کاروانسرای تاریخی ایران است که در سال 1012 هجری قمری به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد. این کاروانسرا برای اسکان نگهبانان جاده ابریشم و همچنین برای اسکان کاروان ها، مسافران و بازدیدکنندگان خراسان در 50 کیلومتری شمال آران و بیدگل در نزدیکی دریاچه نمک در محلی به نام مرنجاب ساخته شده است. به طوری که یکی از شاخه های جاده تاریخی ابریشم از کویر مرکزی آران و بید گل کاشان می گذرد. با اصفهان و یزد ارتباط داشت و گاه کاروان های تجاری و زائران مشهد توسط راهزنان در این مسیر مورد سرقت قرار می گرفتند. قرار شد کاروانسرای مرنجاب ساخته شود.

منابع آب کروانسرای

کاروانسرایی آجری مجهز و زیبا. برای تامین آب مورد نیاز اهالی، قناتی نیز در جوار کاروانسرا حفر شد که همچنان باز است. این کاروانسرا سال‌ها محل استراحت کاروان‌های تجاری و مسافرانی بود که به زیارت حضرت امام رضا (ع) می‌رفتند.

محبوب ترین کاروانسرای آران و بیدگل

اما پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت در دوره قاجار و احداث راه های جدید بین تهران، قم و کاشان، این جاده قدیمی از بین رفت. کاروانسرای مرنجاب نیز توسط مردم محلی متروکه و به دامداری تبدیل شده است.

اما در سال های اخیر و در راستای توسعه برنامه های گردشگری، کاروانسرای مرنجاب نیز از سوی سازمان میراث و گردشگری در طرح پردیسان قرار گرفته است. برای استفاده به عنوان اقامتگاه توریستی کویری بازسازی و مرمت شد. کاروانسرای مرنجاب از نظر معماری، وضعیت طبیعت اطراف و چشم‌انداز بسیار زیبا و رویایی که نسبت به کویر و به‌ویژه دریاچه نمک دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر کشور است.

موقعیت جغرافیایی کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب در موقعیت جغرافیایی ۳۴/۷ عرض جغرافیایی و ۴۸/۵۱ طول جغرافیایی و در ارتفاع ۸۱۰ متری از سطح دریای آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه قم قرار دارد. مرنجاب در روستای کویرت از توابع شهرستان آران و بیدگل در 50 کیلومتری شمال شرقی مرکز این دهستان قرار دارد. آب و هوای این منطقه گرم و خشک است و میانگین دمای روزانه حدود 19 درجه است. میانگین دمای گرم ترین ماه سال 32 درجه و متوسط ​​دمای سردترین ماه سال 5 درجه است.

محبوب ترین کاروانسرای اران و بیدگل

شب ها از اواسط اکتبر تا اوایل بهار سرد و از اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر گرم است. شب های اواخر آوریل تا اوایل ژوئن دلپذیر است. روزهای سرد از اواسط آبان تا اوایل اردیبهشت، از دهه اول خرداد تا دهه اول مهر گرم و در ماه های باقیمانده عالی است.

معماری کاروانسرای مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب یکی از دیدنی های اران و بیدگل و قلعه ای مربع شکل به وسعت 3500 متر مربع است که شش برج در دیوارهای آن تعبیه شده است. کاروان ها وجود دارد. اما بنای مرنجاب از بناهای مذکور جدیدتر است و پیشینه اصفهانی ندارد. این کاروانسرا در بند ریگ یکی از معروف ترین و بزرگ ترین دکل های ایران قرار دارد. در گذشته رودخانه ها و آبراهه های مدام و فصلی از این منطقه عبور می کردند و حتی در فصل بهار به دلیل عبور نهرهای سیلابی بسیار خطرناک بود.

حالا دیگر خبری از این سیل نیست و ریگ بند در فصل بهار با پوشش گیاهی زیبا می شود. هنگامی که تپه های شنی توسط باد جابه جا می شوند، منظره فوق العاده ای ایجاد می کند.

محبوب ترین کاروانسرای آران و بیدگل

خود بنای کاروانسرا از تپه های ماسه ای مانند یک تصویر بسیار زیبا در بین دریاچه و تپه های ماسه ای توجه را به خود جلب می کند. بنابراین عجیب نیست که عکاسان طبیعت در اینجا قدم بزنند یا فیلمسازانی به اینجا بیایند تا فضایی برای رویدادهای تاریخی و بیابان های کشورهای عربی و صحرای آفریقا ایجاد کنند.

مرمت کاروانسرا

مسیری که از آران و بیدگل به مرنجاب می‌رود، یکی از مسیرهای قدیمی اصفهان به کاشان، یزد، مشهد و تهران و مسیر گردشگران کویری زیادی بوده است. این جاده با جاده اصلی ورامین – اردستان تلاقی می کرد. از شمال به مسیر اصلی جاده سنگفرش صفویه متصل بود.

مدت زمان استفاده از کاروانسرا مشخص نیست، اما می توان حدس زد که در زمان پهلوی بود که جاده تهران-کم ساخته شد. دیگر رونق ندارد شاهد آن خاطرات آلفونس گابریل (1894-1975) است که از اتریش به اینجا آمده است. پس از توصیف شنزارها و طوفان های شن می نویسد: «… قبل از تاریک شدن هوا، پس از یک راهپیمایی طولانی و پرپیچ و خم، به بقایای کاروانسرای قدیمی مرنجاب رسیدیم. جایی که از بادهای تند در امان بودیم… خرابه های کاروانسرای مرنجاب بر فراز تپه ای قرار داشت…»

محبوب ترین کاروانسرای آران و بیدگل

سه مسیر اصلی برای رسیدن به منطقه وجود دارد: مسیر اول مسیر آران و بیدگل به جاده خاکی مرنجاب. جنب امامزاده هلال بن علی در واقع ابتدای جاده کویری مرنجاب است. مسافت 50 کیلومتر است، اما سرعت سواری زیاد نیست، بنابراین انتظار دارید دو تا سه ساعت مسیر را به پایان برسانید.

منبع: سیری در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا