ایران گردی

محبوب‌ترین تالاب ایذه کدام است؟

تودی تریپ: تالاب میانگران یکی از معروف ترین تالاب های کشور و یکی از نقاط دیدنی ایذه است و با وسعتی متغیر (حدود 2400 هکتار) در جنوب غربی کوهپایه های زاگرس و در 1.5 کیلومتری شهر قرار دارد. ایذه.

این تالاب در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ توسط سازمان محیط زیست کشور به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران تایید شد.

منبع آب تالاب از هیچ رودخانه ای نیست و از نزولات جوی، آب ناشی از ذوب برف در قسمت های مرتفع منطقه و حتی برخی از سیستم فاضلاب شهر پر می شود.

پوشش گیاهی تالاب شامل نیزار، نیزار، یونجه، شنبلیله، گیاهان بومی مانند شتی، پائوکده و گیاهان مرتعی است.

از جانوران ساکن در منطقه می توان به تنه، انگوت، اردک پهن سر، اردک اردک، هوتکا، اردک مرمری، اردک گریفون، غاز سفید کوچک، فلامینگو، حواصیل گاوی، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری اشاره کرد.

وجود اماکن تاریخی بسیاری از دوران حکومت ایلامیان مانند کول فرح، راسوند، خنگ اژدر، اشکفت سلمان و قلعه قهدم نیز بر اهمیت منطقه افزوده است.

محبوب ترین تالاب ایذه کدام است؟

تالاب میانگران; محبوب ترین تالاب ایزه

ایذه یکی از شهرهای بختیاری‌نشین استان خوزستان است که به همراه دهدز آخرین شهرهای خوزستان قبل از ورود به استان چهارمحال و بختیاری هستند.

این شهر جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که اگر زمان کافی برای دیدن آنها دارید باید حداقل دو روز در برنامه سفر خود بگذارید.

تالاب میانگران به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی ایذه شناخته می شود که در قسمت شمالی شهر و نرسیده به شهر قرار دارد.

از میدان جهاد ایذه تا تالاب حدود 11 کیلومتر راه است و در کمتر از 15 دقیقه با ماشین می توانید به ساحل تالاب برسید.

مسیر از ایذه به جاده دهدز یعنی همان جاده ای است که از منطقه تاریخی کول فراه می گذرد.

با انتخاب این مسیر می توانید پس از بازدید از محوطه تاریخی و بسیار ارزشمند کول فرح به تالاب بروید.

مسیر دیگری که می توانید انتخاب کنید جاده روستای پرچستان است.

هر دو مسیر در نهایت به روستای فرما و سپس به تالاب می رسند که از نظر زمانی تفاوت چندانی ندارند. فاصله تالاب میانگران تا اهواز حدود 200 کیلومتر است.

محبوب ترین تالاب ایذه کدام است؟

منطقه تالاب میانگران شماره ثابتی ندارد. زیرا آب آن از رودخانه تامین نمی شود و بستگی به میزان بارندگی و ذوب برف در کوهستان دارد.

وسعت متوسط ​​این تالاب 2500 هکتار است.

گونه های مختلفی از جانوران در اطراف تالاب زندگی می کنند، از جمله پرندگانی مانند اردک منقار پهن، هوتکا، فلامینگو، تانجه یا آروس مرغابی، آنگوت، گاو پرنده، لک لک، حواصیل خاکستری و باکلان.

البته در نیمه دوم سال با سرد شدن هوا در مناطق شمالی و مهاجرت پرندگان مهاجر بر تعداد گونه های پرندگان تالابی افزوده می شود و گونه های کمیاب مانند اردک های مرمری، غازهای کوچک پیشانی سفید، و اردک های گریفون نیز در میانگاران یافت می شوند.

پوشش گیاهی این منطقه بیشتر از نی تیره، شتر خار، شنبلیله، گرینه، یونجه و سایر گیاهان بومی است.

تالاب میانگران ایذه به تعدادی از بناهای تاریخی ایذه نزدیک است که برخی از آنها از دوره ایلامی باقی مانده است. مانند خونگ ازدار، کول فرح، اشکفت سلمان، قلعه قهدم و روستاهای قدیمی مانند پرچستان. به همین دلیل این قابلیت را دارد که به یکی از مراکز گردشگری تبدیل شود.

در سال های اخیر ورود فاضلاب شهری به تالاب جان حیوانات را به خطر انداخته است.

از سوی دیگر کاهش بارندگی باعث کاهش شدید آب تالاب شده و این موارد تهدیدی جدی برای حیات تالاب و ساکنان روستاهای اطراف محسوب می شود.

محبوب ترین تالاب ایذه کدام است؟

ویژگی های جالب تالاب میانگاران

بسیاری از گردشگران و مسافران زمانی که تصمیم می گیرند از اهواز، باغ مولک یا شهرکرد اصفهان وارد شهر ایذه شوند، در مقابل خود با دشتی سرسبز و پرآب روبرو می شوند که همان تالاب میانگران است.

در کنار این تالاب جاده ایذه – شهرکرد – اصفهان قرار دارد که گاهی تالاب فصلی بندون در آن نمایان است.

این تالاب را پرچستان (گوروی و اوراک شالو)، شیهان، فاروم (قلعه گزدام) و منکار نیز می نامند.

این جاذبه طبیعی علاوه بر اینکه تالاب محسوب می شود، در بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت کشور به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران تایید شد.

زندگی گیاهی
منبع آب تالاب از هیچ رودخانه ای نیست و به همین دلیل نزولات جوی و ذوب برف آب در نقاط مرتفع منطقه و حتی مقداری از فاضلاب شهر به این تالاب می ریزد.

نیزار، گیاهان علفزار، هدر، گونه های یونجه و شنبلیله و گونه ای از گیاهان بومی به نام های شتی و پاووکده پوشش گیاهی غالب در تالاب هستند.

محبوب ترین تالاب ایذه کدام است؟

ویژگی های حیوانات
یکی از خطراتی که زندگی این تالاب و زیستگاه پرندگانی مانند اردک اردک، اردک اردک، فلامینگو، لک لک سفید و سیاه، لک لک سفید، حواصیل خاکستری و حتی گونه های مهم و کمیاب تالابی مانند اردک مرمری، اردک گریفون و سفید- است. غاز پیشانی خشک شدن پی در پی تالاب و اضافه شدن آن به زمین های کشاورزی، ورود فاضلاب و پساب زمین های کشاورزی و از همه مهمتر تصمیم به جمع آوری آب در طرحی به نام آبیاری اراضی اطراف تالاب میانگران را تهدید می کند. .

اقلیم
پرباران ترین ماه سال در این تالاب دی ماه است و کمترین بارندگی از اواخر خرداد تا اواسط مهرماه است، میانگین تبخیر ماهانه 173 میلی متر، حداقل رطوبت نسبی 25 درصد است.

آب و هوای این منطقه معمولا در تابستان مرطوب و در زمستان سرد است، بنابراین در برخی موارد ارتفاعات اطراف پوشیده از برف است.

مصرف بی رویه آب این تالاب در سال ۱۳۷۶ منجر به خشک شدن طبیعت باستانی این تالاب و هجوم میلیون ها قورباغه به شهر ایذه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا