ایران گردی

مجسمه شیرسنگی؛ نمادی تماشایی از دوران مادها

تودی تریپ: همه ما شهر همدان را با آرامگاه بوعلی سینا می شناسیم اما این بار می خواهیم شما را با یکی دیگر از نمادهای این شهر آشنا کنیم که شاید چندان معروف نباشد اما ارزش تاریخی بالایی دارد.

از خیابان 12 متری سنگ شیر به سمت میدان سنگ شیر یا میدان سنگی شیر همدان به شکل مربع می رویم، از میان درختان میدان می گذریم تا به سنگ شیر که احتمالاً مربوط به دوره اشکانی است می رسیم.

سال ها پیش این شیر در مکان فعلی اش کشف شد اما هیچکس از ارزش تاریخی آن اطلاعی نداشت تا اینکه مهندس سیحون که مقبره بوعلی سینا را نیز طراحی کرده بود، سکویی برای این شیر سنگی طراحی کرد و آن را در مرکز این شیر قرار داد. مربع. قرار دادم.

آشنایی با شیر سنگی

در سفر به شهر همدان خود را برای بازدید از آثار تاریخی یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری آماده کنید، جاذبه هایی که شما را به سفری تاریخی هزاران سال پیش می برد. اگر به انتهای خیابان 12 متری سنگ شیر برسید، مجسمه شیر سنگی در وسط میدان مربع شکل خودنمایی می کند.

مجسمه ای که در زمان مادها ساخته شده و یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر همدان است. این مجسمه باستانی 2.5 متر طول، 1 متر و 15 سانتی متر عرض و 1 متر و 20 سانتی متر ارتفاع دارد.

مجسمه شیر؛  نمادی چشمگیر از عصر مادها

در قدیم این شیر را به همراه مجسمه شیر دیگری که دقیقاً به این شکل ساخته شده بود در مقابل دروازه شهر همدان قرار می دادند و حضور آنها در کنار این دروازه باعث می شد مسلمانان این دروازه را باب الاسد (شیر) بنامند. دروازه) پس از زمان فتح همدان ) به محل

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند قبل از حمله مرداویوس به این شهر، دو شیر سنگی در دروازه این شهر وجود داشته است. این گفته را می توان از کتب و منابع اسلامی فهمید زیرا در آنها به دروازه شیر اشاره شده است.

اما دلیل تخریب یکی از این مجسمه ها این است که پس از تسخیر شهر همدان توسط دیلمیان، مرداویوس دیلمی که تحت تاثیر زیبایی این مجسمه ها قرار گرفته بود، تصمیم گرفت یکی از این مجسمه ها را به ری ببرد، اما او موفق نشد، به همین دلیل پنجه یکی از شیرها را شکست و او را کشت.

این مجسمه آسیب دیده تا سال 1328 هجری شمسی روی زمین بود که طراح و معماری به نام مهندس سیحون آن را در محل فعلی خود قرار داد.

شیر سنگی نماد چیست؟

در سال 319 هجری قمری که دیلمیان همدان را تصرف کردند، دروازه شهر را به کلی ویران کردند. مرداویوس دیلمی سعی کرد یکی از این شیرها را به ری منتقل کند، اما وقتی موفق نشد، دست یکی از شیرها را شکست و شیر دیگر را کاملاً از بین برد.

مجسمه شیر؛  نمادی چشمگیر از عصر مادها

مجسمه آسیب دیده تا سال 1328 روی زمین بود. مهندس سیحون، طراح و معمار آرامگاه بوعلی سینا، آن را در محل فعلی خود قرار داد. در آن زمان برای آن پی سنگی ساخته شد. مجسمه های شیر سنگی همدان را می گویند که به دستور اسکندر به یاد سردار معروفش هنایشیون که در همدان درگذشت، ساخته شده و در دو طرف آرامگاه او قرار داده شده است.

متأسفانه در طول تاریخ، این مجسمه مورد بی توجهی انسان ها، جنگجویان و گنج یاب ها قرار گرفته است. امروزه با گذشت سالها، شیرسنگی کمتر و کمتر شبیه شیر است. در حالی که کارشناسان معتقدند مجسمه اصلی ظاهری کاملا متفاوت داشته است. با این حال مجسمه تاریخی همچنان جایگاه ویژه ای در بین همدانی ها و گردشگران دارد.

مجسمه شیر سنگی فعلی بدنی باریک و سر بزرگی دارد. این مجسمه تاریخی حدود پنج متر طول، یک متر و 15 سانتی متر عرض و حدود یک متر و 20 سانتی متر ارتفاع دارد. این شیر از سنگ زرافام سیاه تراشیده شده و سوراخی عمیق در پیشانی خود دارد. در پشت آن حفره های دیگری بر اثر فرسایش و بارندگی ایجاد شده است.

در گذشته مردم شیر را مظهر قدرت و نگهبان شهر می دانستند اما به مرور زمان این عقاید دستمایه خرافات شد و مردم برای برآوردن آرزوها و خواسته های خود به دامان شیر سنگی متوسل شدند. برای باطل کردن طلسم و دفع سرما و گرسنگی.

مجسمه شیر؛  نماد بزرگ عصر مادها

در این شرایط با انجام آداب و رسوم مختلف امیدوار بودند شیرسنگی به درخواست آنان پاسخ دهد. گذاشتن سنگریزه در سوراخ ها، ریختن روغن و شیره بر سر و صورت شیر ​​و زیارت آن به عنوان موجودی مبارک از این خرافات بود که در مواردی باعث آسیب به شیر تاریخی همدان شد.

سر مجسمه شیر سنگی تاریخی در ۲۴ دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی و تاریخی ایران به ثبت رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا