ایران گردی

ماسال؛ معروف و زیبا

تودی تریپ: ماسال شهر آبشارها یکی از شهرهای استان گیلان است که در میان کوه‌های تلاش قرار گرفته است. مهسال مانند بهشت ​​گمشده طبیعتی بکر با جنگل ها و درختان هزاران ساله در دل خود دارد. جنگل های سر به فلک کشیده با درختان سالم، کلبه های چوبی در میان جنگل و کوه های زیبا، چنان آرامش خاصی را به مردم منتقل می کند که گویی روح انسان از هر ناراحتی و خستگی پاک می شود.

آشنایی با ماسال گیلان

بیشتر مردم ماسال را با ویلاهای زیبایش می شناسند، ویلا اولسبلنگاه یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری این منطقه است که در هر فصل زیبایی منحصر به فردی دارد. شهر کوچک ماسال بعد از رودبار دومین شهر مرتفع استان گیلان است، شهری که علاوه بر ویلاهای زیبا، آبشارهای مرتفع، جنگل‌ها و غارهایی نیز دارد که در نوع خود جذاب و دیدنی هستند.

عبور رودخانه هالکای از میان ماسال سرسبز بر زیبایی و طراوت آن می افزاید، رودخانه ای که از کوه تلاش و دامنه کوه شاه معلم سرچشمه می گیرد و پس از عبور از ماسال به تالاب انزلی می ریزد. این شهر مه آلود و پرباران دارای دو بخش ماسال مرکزی و شاندرمن است و از 94 روستا تشکیل شده است.

نام ماسال از کلمه مازل یا مزال به معنای تپه یا کوه گرفته شده است که به دلیل قرار گرفتن این منطقه در کنار کوه های تلاش انتخاب شده است. ماسال را به دلیل عبور از رودخانه هالکای در گذشته کنار رودخانه نیز می نامند.

ماسال;  معروف و زیبا

شهرستان ماسال در 60 کیلومتری تالش و 55 کیلومتری رشت مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران حدود 380 کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. ماسال بعد از رودبار دومین شهر مرتفع استان گیلان است. پس از عبور از شهر ماسال در جاده ای پر پیچ و خم که از داخل شهر می گذرد به ویلاهای ماسال می رسید که هر کدام دنیایی از شگفتی ها را در خود جای داده اند.

ماسال سرزمین آبشارهای سر به فلک کشیده، جنگل ها و رودخانه های روان است و برخی خانه های ییلاقی آن را کلبه های رنگارنگی می شناسند که بر روی تپه ها قرار گرفته اند. رودخانه های خالکایی و مرغک از مهمترین رودخانه های ماسال هستند.

هالکای از قله 3150 متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و پس از طی 40 کیلومتر از شهر می گذرد. یک پارک ساحلی نیز در کنار رودخانه هالکای قرار دارد که مکانی محبوب برای گذراندن وقت است. مردم شهر ماسال بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. زبان مردم ماسال تالشی است و بیشتر آنها به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

جاذبه های ماسال

شاندرمن

یکی از اولین مکان های دیدنی ماسال، شاندرمن. دهکده ای توریستی با طبیعت بکر و چشم انداز بی نظیری است. در گذشته به شاندرمن ایلی بزور می گفتند که در این منطقه زندگی می کرد. برخی معتقدند چون این منطقه کاروانسراهای زیادی دارد و کاروان های زیادی از آن عبور می کنند به نام شاندرمن به معنای با من قدم بزن.

ماسال;  معروف و زیبا

به گفته برخی دیگر به این نام معروف شد زیرا شاندرمن یک منطقه سلطنتی بود. شاندرمن بزرگترین روستای استان گیلان به نام سیاهمرد با حدود چهار هزار نفر را دارد. در میان افراد قدیمی شاندرمن به صورت شاندرمین تلفظ می شود، اما در برخی از کتاب های قدیمی به صورت شاندربین، شاندرمند و در مهر دولتی شاندرمن و ماسال به صورت شاندرمن نوشته شده است.

دیوار سنگی Asbe Rise

منطقه باستانی اسب ریسه در ییلاق اسپی قرار دارد که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می رسد. در این مکان اشیای قدیمی مانند کوزه، کوزه و بقایای دیوارهای سنگی و گلی یافت شده است. همچنین بقایای 28 مقبره متعلق به دوران هخامنشی را در گورستان این منطقه مشاهده می کنید.

دیوار صخره ای Esbe Rise یک دیوار صخره ای بلند است و برای علاقه مندان به صخره نوردی مناسب است. این مکان میزبان مسابقات صخره نوردی به صورت حرفه ای است. رودخانه ای در پایین صخره جاری است که بستر مناسبی برای علاقه مندان به رفتینگ محسوب می شود.

خاطره ای از میرزا کوچولو

میرزا کوچه خان بر اثر کولاک در ارتفاعات ماسال جان باخت. او ارتفاعات آلاله پشته را منطقه امن می دانست و قصد داشت با گذر از این منطقه به خلخال برسد که در مسیر بر اثر برف و کولاک گیر کرد و کشته شد. در این محوطه سنگی به یاد او گذاشته شده است.

امامزاده شفیع شاندرمن

یکی از جاذبه های شاندرمن ماسال که به گمان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این امامزاده تنها اثر مذهبی دارای تاریخ مکتوب است و در ۷ کیلومتری رودخانه مرغک شاندرمن قرار دارد. با نزدیک شدن به آن می توانید گنبد طلایی این حیاط را در میان درختان ببینید.

ماسال;  معروف و زیبا

دهکده سیاه شاندرمن

این روستا با حدود 4000 نفر جمعیت یکی از وسیع ترین روستاهای استان گیلان است که در شاندرمن واقع شده و دارای مناظر زیبا و مراتع سرسبز است. بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه است.

پارک جنگلی ریزه مندان ماسال

این پارک به منظور حفاظت از طبیعت بکر ماسال و حفاظت از جنگل ها و درختان این منطقه در زمینی به مساحت 200 هکتار ایجاد شده است. پارک جنگلی Rezemanda مکانی ایده آل برای تفریح ​​و استراحت گردشگران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا