ایران گردی

ماجرای سیم‌کارت‌های بدون فیلتر گردشگری چیست؟

به گزارش تودی تریپ به نقل از تجارت نیوز، علی اصغر شالبافیان با اشاره به طرح «تسهیل ورود گردشگران با لغو روادید و با خودروهای شخصی» که از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دولت ارائه شده است، گفت: : این طرح بر اساس اولویت های مندرج در سند تحول و با توجه به انتظارات دولت سیزدهم تهیه شده است. طرح لغو یک جانبه روادید نیز به وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط ارائه شده است.

و ادامه داد: در آن طرح پیشنهاد ما حذف یک طرفه روادید با 68 کشور بود. وزارت امور خارجه این طرح را بررسی کرد و علاوه بر پیشنهاداتی، اصولاً با این طرح مخالفت نکرد زیرا این سیاست گردشگری است و اجرای آن در بسیاری از کشورها و حتی کشورهای اطراف ایران از جمله قطر، ترکیه امارات و خاورمیانه (مشترک المنافع کشورهای مستقل) نمونه ای از این طرح است.

از این رو وزارت امور خارجه و نهادهای مرتبط با آن پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را از این منظر مورد بررسی قرار دادند و جلساتی در این راستا برگزار شد.

شالبافیان درباره کشورهای پیشنهادی برای لغو روادید یکجانبه و نحوه انتخاب آنها گفت: رویکرد اصلی انتخاب این کشورها بر اساس سیاست خارجی دولت سیزدهم است که بر توسعه با کشورهای همسایه، مسلمان، حوزه تمدنی و مرتبط با آنها تاکید دارد. توافق نامه هایی مانند شانگهای و بریکس آن را دارند.

تاکنون کل طرح با تعدادی از این کشورها در جلسات و گفتگو با نهادها و سازمان های مربوطه به توافق رسیده است، اما طرح لغو روادید نیاز به تصویب در کمیته های مختلف دولتی دارد..

بعداً از وی در مورد تأثیر لغو روادید یکجانبه با کشورها به ویژه عمان سؤال شد که وی پاسخ داد: لغو روادید بین این دو کشور (ایران و عمان) از مدت ها قبل اجرا شده است و از آن زمان تاکنون سفرهای توریستی عمان به ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سفر گردشگران عمانی در شهرهای شمالی کشور قابل مشاهده است.

وی در عین حال گفت: بیش از 70 درصد گردشگران ورودی به ایران از کشورهای معاف از روادید هستند.

معاون گردشگری رئیس جمهور همچنین درباره طرح «تسهیل تردد خودرویی گردشگران خارجی به ایران» گفت: همزمان با تسهیل تردد گردشگران با خودروهای شخصی به ایران در چند کشور، لغو روادید را دنبال می کنیم.

اجرای طرح تسهیل تردد خودروهای شخصی به همراه معافیت روادید یک طرفه می تواند در سفر گردشگران منطقه به ایران بسیار موثر باشد و در صورت نهایی شدن این طرح با عراق مثلا ایران از طریق زمینی با عربستان سعودی و امارات در ارتباط خواهد بود.

شالبافیان درباره نهایی شدن طرح سیم کارت گردشگری با توجه به تاکیدات و اظهارات عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خصوص گفت: طرح «سیم کارت گردشگری» در مصوبه کیفری دادستانی کل کشور به تصویب رسیده است. گروه ضربت در کنار. همچنین جلسه ای بین وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی در خصوص نحوه اجرای آن بر اساس اولویت های اعلام شده برگزار شد.

ما درخواست کرده بودیم که فعالان گردشگری در این طرح در اولویت قرار گیرند که در نتیجه تصمیم گرفتیم فهرستی از دفاتر خدمات گردشگری ارائه کنیم تا این امکان را برای آنها فراهم کنیم. آژانس های مورد تایید که مجوز فعالیت از وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی را دارند برای مدیریت این پروژه وارد شده اند.

وی افزود: در مرحله دیگری از این مصوبه امکان استفاده گردشگران خارجی از این سیم کارت ها وجود دارد و موافقت شده است.

شالبافیان با بیان اینکه این مصوبه با اولویت حمایت از فعالان گردشگری گام به گام اجرا می شود، افزود: این طرح تصویب و ابلاغ شده است و بر اساس مصوبه و اولویت ها مشمولان را معرفی خواهیم کرد. جدول زمانی اجرای مرحله ای این قطعنامه در آینده مشخص خواهد شد.

معاون گردشگری یادآور شد: درخواست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده از خدمات گردشگری، هتل ها، راهنمایان تور و گردشگران خارجی از سیم کارت گردشگری است.

زمستان سال گذشته و همزمان با رکود سفر گردشگران خارجی به ایران تحت تاثیر شرایط، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو طرح لغو یک طرفه روادید ایران را به دولت پیشنهاد کرد. سیم کارت های گردشگری به منظور کاهش محدودیت های سفر به ایران برای گردشگران خارجی.

عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در 19 اسفند 1401 در صحن دولت و در جمع خبرنگاران گفت که «بعضی از دوستان در حال تحلیل هستند که چرا گردشگران خارجی به ایران نمی آیند، دلایلی دارد. یکی از مهمترین نیازهای آنها اینترنت و بسترهای بین المللی و خارجی است.

این سوالات برای گردشگران مانند نان و آب اجباری است. گردشگر نمی تواند به ایران بیاید و از دنیا بریده باشد. شما نمی توانید به او بگویید از بله و ایتا استفاده کند… من از وزیر ارتباطات خواسته ام که گردشگران خارجی بتوانند نیازهای خود را از طریق بسترهای بین المللی برآورده کنند. انشاالله پلتفرم های محلی ما در سطح بین المللی نیز فعال شوند.»

ضرغامی دو ماه قبل در دی ماه 1401 از پیشنهاد لغو روادید یک طرفه ایران با برخی کشورها خبر داد و گفت: برنامه ریزی کردیم که روادید با کدام کشورها لغو شود، جلسات کارشناسی برگزار کردیم و نظرات افراد مختلف مورد توجه قرار گرفت. ما دلایل لغو ویزا با هر کشوری را روشن کردیم. فکر می کنم یکی از موضوعاتی که می توان با مردم گفت و گو کرد گردشگری است. اخبار، عکس ها و فیلم های مثبت از ایران باید برای دنیا پخش شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا