ایران گردی

لغو ویزای گروهی ایران و روسیه؟

نماینده وزارت توسعه اقتصادی روسیه در ایران وجود مشکل در اجرای لغو روادید گروهی سفر ایران و روسیه را تکذیب کرد. همچنین یکی دیگر از مقامات این وزارتخانه از تمدید و اعتبار قرارداد گروهی لغو روادید بین دو کشور در سال 2024 خبر داد.

به گزارش تودی تریپ به نقل از تن نیوز به نقل از ایسنا، یعقوب بلکین – نماینده وزارت توسعه اقتصادی روسیه در ایران (موسسه هماهنگ کننده در زمینه توسعه روابط گردشگری و طرح لغو روادید روسیه و ایران ) – پس از گزارش ها تعدادی از آژانس های گردشگری روسیه و ایران در مورد مشکل لغو روادید گروهی توضیح دادند و پس از بررسی حادثه، مشکلی از طرف روسیه وجود نداشت. سازوکار لغو روادید گروهی بین دو کشور در آگوست 2023 راه اندازی شد و اولین گروه (نمایندگان دولت و ارگان های خصوصی) از ایران در شهریورماه بدون روادید به روسیه سفر کردند و از سوی دیگر هیئتی از این وزارتخانه به روسیه سفر کردند. معاونت توسعه اقتصادی روسیه به همراه نمایندگان چندین آژانس مسافرتی به استان مازندران سفر کردند. این سفرها اولین تبادل توریستی بدون روادید بین ایران و روسیه بود.

وی افزود: البته در ابتدای راه اندازی سازوکار تبادل توریست گروهی بدون روادید، مشکلات جزئی مانند عدم اطلاع پلیس مهاجرت ایران و روسیه از این سازوکار وجود داشت. پس از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان پلیس مهاجرت، وزارت گردشگری ایران و مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی (سازمان هماهنگ کننده سفرهای گروهی بدون روادید بین دو کشور) این موضوع حل شد و از این پس تا پایان در سال 2023، پنج گروه حدود 100 نفره از روسیه بدون ویزا به ایران سفر کردند.

بلکین در پاسخ به این سوال که آیا این پنج گروه آژانس های مسافرتی دولتی روسیه هستند یا شامل گردشگران عادی می شوند؟ وی گفت: این گروه ها کاری به بخش دولتی ندارند و همه مسافر و گردشگر بوده اند. حتی یک تور آشنایی برای حدود 30 نفر از مدیران آژانس مسافرتی روسیه در ایران برگزار شد. این گروه غیردولتی بودند و برنامه سفرشان کاملا خصوصی بود

وی بیان کرد: مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی که دستگاه هماهنگ کننده سفرهای گروهی بدون روادید ایران و روسیه است، هیچ گونه قطع یا تاخیری در تایید مدارک سفر گردشگران برای سفر بدون روادید به ما گزارش نکرده است.

نماینده وزارت توسعه اقتصادی روسیه در ایران با اشاره به روال کاری این سفرها گفت: فرآیند جمع آوری مدارک و تایید لیست مسافران حدود سه تا چهار روز کاری به طول می انجامد. پس از این مرحله اطلاعات مسافران در اختیار پلیس مهاجرت قرار می گیرد. این پروسه معمولا حدود یک هفته طول می کشد و در صورت تاخیر به دلیل مطابقت نداشتن مدارک و اطلاعات مسافر با پاسپورت یا اسکن اشتباه پاسپورت است.

بلکین افزود: با توجه به پیگیری و حل مسائل در گذشته، اظهارات جدید این شرکت ها و آژانس ها مبنی بر وجود مشکلات در اجرای طرح معافیت روادید گروه ایران و روسیه موجب سردرگمی و تعجب شده است. بنابراین موضوع را از طریق مسئولان مرکز جهانگردی و اتومبیلرانی ایران پیگیری کردیم، طبق آخرین اظهارات آنها، پس از اجرای سازوکار لغو روادید بین دو کشور (از شهریور و مهر و حدود 6 ماه گذشته)، شرکت ها در ایران درخواست تور کرده اند آنها خروج گروهی بدون ویزا به روسیه نداشته اند. آنها تعجب می کنند که چرا شرکت های ایرانی از این فرصت استفاده نمی کنند. یکی از عوامل احتمالاً سوابق عدم انطباق با قوانین مهاجرت فدراسیون روسیه و تلاش مسافران برای عبور غیرقانونی از مرزهای کشورهای همسایه بوده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قرارداد ایران و روسیه، هر تعداد از افرادی که با آژانس مسافرتی، به صورت گروهی و بدون ویزا به هر دو کشور سفر کنند، باید به کشور خود بازگردند. شرکت هایی که در این مورد شفاف هستند و در گردشگری به درستی فعالیت می کنند، نگران اعمال این مکانیسم نیستند زیرا این سازوکار ساده و شفاف است.

نماینده وزارت توسعه اقتصادی در ایران گفت: امیدواریم با پایان فصل زمستان و آغاز فصل سفرهای بهار و تابستان، درخواست سفر به دو کشور افزایش یابد.

نیکیتا کندراتیف، رئیس دپارتمان همکاری های چندجانبه و پروژه های ویژه وزارت توسعه اقتصادی روسیه نیز درباره اعتبار توافقنامه لغو روادید به ایسنا گفت: این قرارداد برای مدت نامحدود منعقد می شود و در صورتی که یکی از طرفین به دیگری اطلاع ندهد. به صورت نوشتاری، هر سال تمدید می شود. بنابراین، معافیت روادید گروهی ایران و روسیه در سال 2024 مرتبط است. لیست آژانس های تایید شده برای 2023-2024 هنوز برای سال 2024 معتبر است.

رئیس اداره همکاری های چندجانبه و پروژه های ویژه وزارت توسعه اقتصادی روسیه افزود: دو کشور فهرست آژانس های مصوب 2024-2025 را برای مبادلات توریستی بدون روادید مبادله کرده اند و این فهرست به زودی اعلام می شود.

بر اساس قرارداد ایران و روسیه که از پایان تابستان 2023 اعمال می شود، شهروندان هر دو کشور می توانند به مدت حداکثر 15 روز در گروه های 5 تا 50 نفره و از طریق آژانس های مسافرتی مورد تایید، بدون روادید برای مقاصد گردشگری سفر کنند. برای بازدید از کشورهای خود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا