ایران گردی

لرد، روستایی بزرگ در خلخال

تودی تریپ: توجه به گردشگری روستایی یکی از اولویت های بسیاری از گردشگران در سال های اخیر بوده است. به گونه ای که ترجیح می دهند در روستاهایی با بافت تاریخی، فرهنگ غنی، آب و هوای مناسب و محصولات ارگانیک باشند تا در شهرهای شلوغ و پر هیاهو.

برای روستای بزرگتر خلخال، روستای لرد

روستای لرد در 27 کیلومتری شهر کلور مرکز شهرستان شاهرود قرار دارد. راه اصلی این روستا از جاده شاهرود به طول 65 کیلومتر و جاده فرعی از جاده روستای بفریارد به شهر خلخال مرکز شهرستان خلخال به طول 32 کیلومتر می باشد. این روستا از شمال به روستای میان رودان، از جنوب به روستای کرناک، از شرق به کلور و روستای درو، از جنوب شرقی به روستای کارین و از غرب با سربه فلک کشیده متصل است. کوه آگ داغ

این روستا بزرگترین روستای شهرستان خلخال است و در حال حاضر 926 خانوار و نزدیک به 4000 نفر جمعیت دارد. به دلیل مهاجرت فصلی برخی از ساکنان آن به شهرهای گیلان، برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در فصل بهار به شهرهای گیلان می روند. و تابستان به روستا برمی‌گردند و خانه‌ها و موجودات زنده‌شان هنوز در روستا پابرجاست و جمعیت آن به حدود 5000 هزار نفر می‌رسد.

خوب روستای بزرگ خلخال

از پیشینه تاریخی این روستا اطلاعات کافی و دقیقی در دست نیست، اما وجود قبرستانی به نام (گبره قبرسان) به معنای قبرستان گبس در دو کیلومتری این روستا حکایت از قدمت چند هزار ساله آن دارد. همچنین وجود کوهی به نام (گاله گرد) در قسمت شمالی روستا حکایت از وجود دژی دفاعی در گذشته دارد اما اکنون اثری از وجود قلعه نیست. بزرگان این روستا می گویند عده ای از اهالی ارباب در دو نقطه خوش آب و هوا به نام های ( دینار دل و تالش دره ) زندگی می کردند که هم اکنون جزء مراتع این روستا است و به تدریج به دلیل نبود امنیت به آنجا رفتند. سایت فعلی روستا از این دو آبادی بناهای قابل توجهی باقی نمانده و بر اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی تمامی آثار آنها از بین رفته است. در تأیید این مطلب می توان به اسناد ثبتی اموال غیرمنقول مربوط به اراضی این مناطق تحت عنوان (روستای دینار دل و روستای طالشه درغ) از توابع ارباب رجوع کرد. در برخی نقشه ها این دو مکان تحت عنوان (سکونتگاه های متروکه) ذکر شده است.

خوب روستای بزرگ خلخال

دیدنی های روستای لرد

دهکده توریستی لیرد به خاطر باغ ها و جاذبه های متنوعی چون غار سنگی کوخول انبار، بقعه امامزاده محمد، دشت گل شقایق، منطقه حفاظت شده آق داغ و چشمه های طبیعی و معجزه آسا شهرت دارد.

سرچشمه سیبیهانی لرد فالز

اکثر مردم با شنیدن نام روستای توریستی لرد یاد آبشار سیبیه خانی لرد می افتند که یکی از عوامل صنعت گردشگری در این روستا است. آبشار سیبی خانی (به ترکی آق بلاغ) با طول 180 متر عنوان طولانی ترین آبشار ایران را به خود اختصاص داده است. هرچند به دلیل عدم پیگیری مسئولین در آثار ملی ثبت نشده است. سیبیه در زبان تاتی به معنی سفید و خانی به معنی بهار است.

در ارتفاعات منطقه چشمه های زیادی وجود دارد که آب نهرهایی مانند میانرودان، گلبندرود، زال و… را تامین می کند. مهمترین چشمه این منطقه که آب قابل توجهی دارد، چشمه سیبیه خانی است. این چشمه که بر روی زمینی مرتفع قرار دارد و حتی در گرمترین روزهای تابستان نیز دارای آب بسیار سردی است، بلافاصله پس از بیرون آمدن آبشاری بسیار زیبا با منظره ای جالب و دیدنی تشکیل می دهد. علاوه بر این وجود گونه های مختلف گیاهی چوبی و علفی به ویژه داروهای گیاهی مانند قارچ خوراکی طبیعی، گلپر و… اطراف این آبشار زیبایی آن را دو چندان می کند.

خوب روستای بزرگ خلخال

آب آبشار سیبیه خانی سرچشمه یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه زال است که از طریق این رودخانه به رودخانه قزل اوزن می ریزد. این آبشار در منطقه حفاظت شده آق داغ که مهمترین زیستگاه حیات وحش استان اردبیل است قرار دارد.

روستای لرد از نظر آب و هوا در منطقه ای کوهستانی و در دامنه شرقی کوه بلند آگداغ واقع شده است. به همین دلیل هوای بسیار سرد در پاییز و زمستان و هوای معتدل در بهار و تابستان وجود دارد. بهترین فصل برای دیدن شگفتی های منطقه و شنیدن صدای کبک و بلبل و صدای گوارای آب فصل بهار به ویژه ماه های اردیبهشت و خرداد است. در تمام فصول سال می توانید از این دهکده گردشگری دیدن کنید. اما زیبایی این روستا در فصل بهار به اوج خود می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا