ایران گردی

لحظاتی از شگفتی در دشتی زیبا به نام لار دماوند

تودی تریپ: دشت لار یکی از دشت های دیدنی ایران است که در مرز بین استان های تهران و مازندران قرار دارد. این دشت زیبا در نزدیکی تهران قرار دارد و یکی از مقاصد بکر و دیدنی برای طبیعت گردی و گردش در دل طبیعت است. دشت لار به پارک ملی لار نیز معروف است و یکی از مناطق شکار ممنوع تحت حفاظت محیط زیست به شمار می رود.

دشت زیبا و شگفت انگیز لار

به دشت لار، دشت شقایق وحشی نیز می گویند و در فصل بهار این دشت پوشیده از شقایق های قرمز رنگ و گل های مختلف می شود.

سد لار و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودخانه‌ها، کوه‌ها و ارتفاعات و مناظر جذاب و رویایی از جاذبه‌های این دشت سرسبز است.

دشت لار یکی از زیباترین دشت های ایران است که در مرز بین استان های تهران و مازندران قرار دارد.

این دشت در طول تاریخ همواره به داشتن هوای خنک و مطبوع، مناظر شگفت انگیز با گل های زرد و شقایق های قرمز و وجود چشمه های فراوان شهرت داشته و یکی از ییلاقات پادشاهان و فرمانروایان بوده است.

لحظات شگفت انگیز در دشتی زیبا به نام لار دماوند

لار در گذشته بخشی از ناحیه تاریخی کسران طبرستان بوده و به دشت لار کسران معروف بوده است.

دشت لار 73 هکتار وسعت و 500 متر مربع دارد. این دشت رویایی و دلگرم در سال 1354 به عنوان پارک ملی به ثبت رسید و در زمره مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است.

بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، دشت لار از سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می شود و از سال 1378 مناطقی به وسعت 56 هزار هکتار در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفته است.

دشت لار دارای تنوع گیاهی خوبی است. انواع گیاهان دارویی و خوراکی پوشش گیاهی این دشت زیبا را تشکیل می دهند.

از گیاهان این دشت و کوه های آن می توان به تفنگ، خرگوش، آویشن یا اوشم، شن، لواش، سیرک یا تلم، پیازچه، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر، شیرین بیان، باریه، چای کوهی، برهنگ و والک اشاره کرد.

دشت لار نیز پر از گل های زیبا و رنگارنگ است. وجود انواع گل های ارغوانی و ارغوانی زنبق وحشی، چشم پرنده زرد و شقایق این دشت را در فصل بهار رنگین کمانی از زیبایی ها کرده و جلوه ای جذاب به آن بخشیده است.

لحظات شگفت انگیز در دشتی زیبا به نام لار دماوند

دشت لار به دلیل پوشش گیاهی مرتعی و تنوع گل و گیاه که از ابتدای خرداد شروع و تا پایان شهریور ادامه دارد، برای زنبورداری و زنبورداری بسیار مناسب است.

تمامی جانوران و گیاهان منطقه البرز مرکزی در دشت لاهر زندگی می کنند. قزل آلای خالدار که یکی از ماهی های حفاظت شده است در رودخانه و دریاچه لار یافت می شود.

مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه ای، پلنگ، گراز وحشی، آنتلوپ، قوچ، میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک پشت، گلدان، شهباز، عقاب، کبک، کبک و خفاش از گونه های جانوری هستند که در دشت های مشاهده شده زندگی می کنند. افعی دماوندی و البرازی از گونه های بومی یا بومی این منطقه هستند.

دیدنی های دشت لار

قدم گذاشتن در دشت شقایق‌های وحشی رویای گل‌ها، آبشارها و دریاچه‌های رنگارنگ را در ذهن تداعی می‌کند که حاصل تنوع گونه‌ها و زیستگاه‌های گیاهی است که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

سد لار

دریاچه سد لار به عنوان مرتفع ترین دریاچه ایران شناخته می شود. در واقع حجم این سد حدود 21 سی سی است.

لحظات شگفت انگیز در دشتی زیبا به نام لار دماوند

همچنین این جاذبه گردشگری ۲۵۰۰ متر طول و ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. ساخت این سد در سال 1353 آغاز و در سال 1361 به پایان رسید.

دریاچه سد لار آب مورد نیاز زمین های کشاورزی و آب شرب تهران را تامین می کند. همچنین مرکز پرورش ماهی قزل آلا است و علاقه مندان به ماهیگیری، اسکی روی آب و موج سواری می توانند برای گشت و گذار و تفریح ​​از این مکان دیدن کنند.

رودخانه ها و آبشارهای بزرگ

رودخانه های لار، سفید آب، دیو آسیاب، ورارود، الرم، چیل براه، آب سیاه چال و آب امام پهنک از رودخانه هایی هستند که در این منطقه جریان دارند. آبشار منطقه دماوند را می توان به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی دشت لار معرفی کرد که زیبایی خیره کننده ای به این پارک بخشیده است.

دشت شقایق لار

طبیعت در فصل بهار فرش قرمز خود را در لاهر پهن می کند و جلوه ای زیبا و خاص به این بهشت ​​گمشده می بخشد. بنابراین بهترین فرصت برای دوستداران طبیعت و مسافران است که دشت شقایق های وحشی را برای گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت در این منطقه بهشتی زیبا انتخاب کنند.

لحظات شگفت انگیز در دشتی زیبا به نام لار دماوند

دریاچه دیواسیاب

آسیاب غول پیکر فیروزه مانند نگینی بر دشت لار می درخشد. شکل این دریاچه دایره ای به قطر 20 متر و عمق 2 متر است که بین تپه ای آهکی 10 متری قرار دارد.

آب دیو آسایاب از چشمه ای می آید که از کف آن می جوشد و به دلیل وجود گوگرد طعم ترش دارد. همچنین دمای آن بین 5 تا 10 درجه سانتیگراد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا