اخبار گردشگری

قیمت بلیط کربلا هوایی ۱۴۰۳ چقدر است؟

قیمت بلیط کربلا هوایی 1403 چقدر است؟ کربلا یکی از مقاصد اصلی سفرهای زیارتی برای مردم کشورمان محسوب می شود و سالانه افراد زیادی از راه های مختلفی به کربلا سفر می کنند. از سفر زمینی با اتوبوس و قطار و ماشین شخصی گرفته تا سفر هوایی به کربلا امکان پذیر است. البته برای سفر هوایی به کربلا به علت عدم وجود فرودگاه در کربلا، ابتدا به نجف سفر می کنید و سپس از آنجا به صورت زمینی به کربلا می روید. در این مطلب از تودی تریپ می توانید قیمت بلیط کربلا هوایی را مشاهده کنید.

 

هزینه سفر هوایی به کربلا

قیمت بلیط هواپیما کربلا (۱۴۰۳): بلیط هواپیما تهران – نجف ۶,۲۶۵,۰۰۰ تا ۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان و بلیط هواپیما مشهد – نجف ۶,۴۷۵,۰۰۰ تا ۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. این مبلغ هزینه بلیط یک طرفه است و قیمت بلیط برگشت نیز باید در محاسبه هزینه‌های سفر لحاظ شود.

کربلا هرساله میزبان میلیون‌‎ها زائر از سراسر دنیا است. حرم امام حسین (ع)، بین الحرمین و حرم حضرت ابوالفضل (ع) از جاهای دیدنی کربلا هستند. داستان جانسوز شهادت سیدالشهدا و عظمت واقعه روز عاشورا دلیل شهرت جهانی این شهر و حضور پرتعداد گردشگران در کربلا است. عاشقان اهل‌بیت پیامبر (ص) همه‌‌‌روزه از شهرهای مختلف ایران راهی سفر معنوی عتبات عالیات می‌شوند. آن‌ها با توجه به شرایط و سلیقه خود، یکی از روش‌های زمینی، ریلی یا هوایی را انتخاب می‌کنند.

سفر هوایی یکی از روش‌های محبوب زائران ایرانی برای حضور در شهر کربلا و زیارت از حرم امام حسین (ع) است. با توجه به هزینه‌ بالای بلیط هواپیما، این روش گران‌‌ترین روش سفر به کربلا محسوب می‌شود. رفت و برگشت در سفر هوایی تنها حدود سه ساعت (با توجه به شهر مبدا) طول می‌کشد؛ این سفر رفاه بیشتری دارد و پیمودن آن برای سالمندان، کودکان و افراد کم‌توان بسیار ساده‌تر است. این موارد، مزیت سفر هوایی به کربلا نسبت به روش‌های زمینی محسوب می‌شوند.

در حال حاضر (سال ۱۴۰۳ شمسی) هیچ پرواز مستقیمی از فرودگاه‌های ایران به شهر کربلا وجود ندارد و فرودگاه بین‌ المللی نجف (Al Najaf International Airport) نزدیک‌ترین فرودگاه به کربلا محسوب می‌شود. زائران معمولا پس از پیاده شدن در این فرودگاه یک یا چند روز در نجف اقامت می‌کنند تا به زیارت حرم امام علی (ع) و دیگر جاهای دیدنی نجف همچون قبر حضرت آدم (ع) و قبرستان وادی السلام بروند و سپس به روش‌های زمینی، خود را به شهر کربلا می‌رسانند.

بلیط هواپیمای کربلا در فصول گرم و روزهای عادی (غیر مناسبتی و تعطیلات) ارزان‌تر است. سفر هوایی به کربلا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و شرایط آن متغیر است. عوامل مختلفی بر قیمت بلیط هواپیما از شهرهای ایران به شهر نجف تاثیر می‌گذارند. به‌طور کلی در فصول گرم سال (نسبت به فصول خنک و نیمه دوم سال) ورود زائران به شهرهای مذهبی عراق کاهش پیدا می‌کند و به‌دنبال کاهش تقاضا قیمت بلیط هم کمتر می‌شود. از دیگر عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیمای نجف نزدیک‌ بودن زمان پرواز به مناسب‌های خاص مذهبی همچون دهه اول و دوم محرم، اربعین حسینی، دهه دوم و سوم ماه صفر، شهادت و ولادت امامان، روز عرفه، اعیاد قربان و غدیر و عید نوروز است. زائران برای سفر هوایی در این روزها علاوه بر پرداخت هزینه بیشتر باید نسبت به رزرو و خرید بلیط بسیار زودتر اقدام کنند.

برخی از زائران شناخت و تجربه خوبی نسبت به جاهای دیدنی و شرایط شهرهای مذهبی عراق دارند و می‌توانند به‌طرز مطلوبی این سفر را برنامه‌ریزی و اجرا کنند؛ به‌همین جهت، به‌صورت فردی، خانوادگی یا دوستانه برای رزرو بلیط و هتل دست‌به‌کار می‌شوند تا در تاریخ معین به کربلا بروند.

زائران می‌توانند برای سفر هوایی به کربلا بلیط هواپیما را از شهر خود به مقصد یکی از فرودگاه‌های شهر بغداد (پایتخت عراق) یا نجف تهیه کنند؛ البته تهیه بلیط هواپیما از شهرهای ایران به نجف مرسوم‌تر است؛ زیرا با این انتخاب زائران با پرداخت هزینه کمتر به زیارت حرم امام علی (ع) نیز مشرف می‌شوند. ایرلاین‌های مختلف برنامه پرواز به نجف را از فرودگاه‌ شهرهای مختلف ایران (تهران، رشت، کرج، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد، بندر عباس) به مقصد نجف و بالعکس اجرا می‌کنند.

 

قیمت تور هوایی کربلا

  • قیمت تور هوایی کربلا از تهران (۱۴۰۳): ۱۶,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • قیمت تور هوایی کربلا از مشهد (۱۴۰۳): ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان

آژانس‌های گردشگری متعددی در کشور تور هوایی کربلا را برگزار می‌کنند. در حال حاضر (سال ۱۴۰۳) اغلب این تور برای هفت شب و هشت روز (دو یا سه شب در نجف و چهار یا پنج شب در کربلا) برنامه‌ریزی می‌شوند. اخذ بلیط هوایپما (رفت و برگشت)، ترانسفر فرودگاهی و بین‌شهری، بیمه مسافرتی، ترانسفر گشت و زیارت در اماکن متبرکه عراق (شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین)، رزرو و هماهنگی هتل، آشپز ایرانی برای تهیه غذا در وعده صبحانه، ناهار و شام، راهنما و مداح از خدمات تور هوایی کربلا برای زائران هستند.

بسیاری از افراد پس از بررسی تاریخ‌ها، توضیحات و شرایط ارائه شده در تورها یا کاروان‌های هوایی کربلا ثبت‌نام می‌کنند. تور هوایی کربلا به‌صورت چهار روزه نیز اجرا می‌شود. این تورها مناسب افرادی هستند که امکان گرفتن مرخصی و حضور هفت یا هشت روزه در کربلا را ندارند.

آرامش خاطر بیشتر و دغدغه کمتر از نکات مثبت سفر هوایی به کربلا با تور هستند. تاریخ سفر و هتل رزرو‌ شده دلیل اصلی اختلاف قیمت‌ در تورهای هوایی کربلا محسوب می‌شوند. به‌طور کلی در تورهای زیارتی برای کودکان زیر دو سال ۱۰ درصد هزینه بزرگسالان و برای کودکان دو تا ۱۲ سال ۸۰ درصد هزینه بزرگسالان باید پرداخت شود.

 

هزینه دریافت پاسپورت

  • هزینه دریافت یا تمدید گذرنامه (۱۴۰۳): ۴۶۵,۰۰۰ تومان
  • هزینه دریافت گذرنامه زیارتی (۱۴۰۳): ۵۰,۰۰۰ تومان

با هماهنگی‌های انجام شده بین دو دولت ایران و عراق، ایرانیان برای شرکت در پیاده‌روی اربعین یا سفر زیارتی به کربلا به ویزا نیاز ندارند و تنها داشتن پاسپورت (گذرنامه) با حداقل ۶ ماه اعتبار یا گذرنامه زیارتی کافی است. زائران پیش از عزیمت به مرزها باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و طی مراحل خواسته‌شده، هزینه‌‌های صدور گذرنامه را پرداخت کنند.

طی توافق مسئولان ایرانی و مسئولان عراقی افراد می‌توانند با اخذ گذرنامه زیارتی نیز در طول سال به عتبات عالیات سفر کنند. این نوع گذرنامه‌ها پنج سال اعتبار دارند؛ هزینه دریافت آن‌ها پایین‌تر است و در بازه زمانی کوتاه‌تری صادر و چاپ می‌شوند. علاقه‌مندان به استفاده از این نوع پاسپورت‌ها می‌توانند با دو روش حضوری (مراجعه به شعب پلیس +۱۰) و آنلاین (برنامه پلیس من و درخواست گذرنامه زیارتی) ثبت‌نام گذرنامه زیارتی را انجام دهند. زائران باید مبلغ ۴۵,۰۰۰ تومان نیز بابت عوارض خروج از کشور (در سفر هوایی یا زمینی) پرداخت کنند.

 

هزینه اقامت در کربلا

  • هزینه اقامت در کربلا (سال ۱۴۰۳): هتل‌های دو ستاره (یک شب، یک نفر) ۲۲ تا ۲۵ دلار یا ۳۴,۰۰۰ تا ۳۹,۰۰۰ دینار عراقی (۱,۳۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان) و هتل‌های پنج ستاره (یک شب، یک نفر) حدود ۴۰ تا ۶۵ دلار یا ۶۱,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دینار عراقی (۲,۴۰۰,۰۰۰ تا ۳,۹۰۰,۰۰۰ تومان)

با توجه به تعداد بالای زائران عتبات عالیات، هتل‌های کوچک و بزرگ بسیاری را در شهرهای زیارتی عراق به‌ویژه نجف و کربلا ساخته‌اند که هر یک ویژگی‌ها و درجه کیفی مشخصی دارند. تعداد ستاره‌ها (یک تا پنج ستاره) اولین شاخصی که افراد برای ارزیابی هتل‌ها از آن استفاده می‌کنند. این ملاک دیدی کلی نسبت به خدمات هتل مدنظر به ما می‌دهد.

با توجه به تفاوت شرایط کشور عراق با ایران و کیفیت هتل‌های شهرهای زیارتی آن، سازمان حج و زیارت ایران نوعی دیگر از درجه‌‌بندی هتل‌ها را در این مورد ارائه داده است. در این تقسیم‌بندی (درجه‌بندی تصنیف) از یک معیار عددی اصلی (یک، دو، سه) و یک معیار حروفی فرعی (الف، ب، ج) برای توصیف سطح هتل استفاده می‌شود. با توجه به درجه بندی تصنیف هتل با درجه «یک الف»، با خدمات ویژه و موقعیت مکانی ایدئال از همه هتل‌ها بهتر و هتل با درجه «سه ج» از باقی هتل‌ها سطح پایین‌تری دارد.

هتل‌های الهنون، السباط، بارون و امپراتور کربلا از هتل‌های پنج ستاره و چهار ستاره هستند و درجه تصنیف «یک ج» را دریافت کرده‌اند. ‌هتل‌های القصر و لارسا از هتل‌های دو ستاره و مقرون به‌صرفه کربلا محسوب می‌شوند. قیمت هتل‌های کربلا در روزهای مختلف و ایام مذهبی نوسان بسیاری دارند و برای رزرو آن‌ها نیاز به استعلام لحظه آخر خواهید داشت. در تورهای کربلا هتل‌ها به‌صورت گروهی رزرو می‌شوند؛ به همین جهت، هزینه اقامت در قالب تور کمتر از رزرو و اقامت فردی خواهد بود.

مسافران پیاده‌روی اربعین معمولا هزینه‌ای بابت اقامت پرداخت نمی‌کنند. زائران اربعین حسینی معمولا در موکب‌ها یا خانه‌های عراقی اسکان می‌یابند؛ برخی شهروندان عراقی نیز در این ایام خانه‌های خود را برای اقامت مسافران آماده می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا