ایران گردی

قنات مون؛ قناتی دو طبقه و خاص

تودی تریپ: قنات قمری یکی از شاهکارهای مهندسی به شمار می رود که توسط مغنیان نخبه و با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ساخته شده است. در مورد قدمت این قنات روایات مختلفی وجود دارد. ساخت این قنات را به میگنای یزدی نسبت می دهند. یک شب در خواب صدای آب زیرزمینی را شنید و سپس مردم را به حفر قنات راهنمایی کرد و اولین نخ توسط مردم حفر شد.

بعد از مدتی مغنی ​​برمی گردد و متوجه می شود که از تمام آب های زیرزمینی استفاده نکرده اند و میدان دوم زیر نظر او حفر می شود. بنابر روایتی دیگر، مؤسس قنات مون، کاوه آهنگرزاده متولد اردستان بوده است. قدمت این قنات احتمالا به 800 سال قبل می رسد.

دوستیابی قنات مون

اردستان در استان اصفهان به دلیل موقعیت مکانی که دارد مقصدی ایده آل برای دوستداران کویر و نجوم است. وجود ده ها اثر باستانی منحصر به فرد در این شهر، آن را به قطب گردشگری استان اصفهان تبدیل کرده است. قنات دو طبقه ماه یکی از آثار جهانی ایران است که در این شهر قرار دارد.

کانات مون;  قنات دو طبقه ویژه

این قنات در منطقه مونت اردستان ساخته شده است. قنات دوطبقه ماه یکی از نمونه های جالب علم مهندسی باستان است که حفاران ماهر از ذکاوت خود برای کاوش و حفاری استفاده می کردند و با توجه به شرایط اقلیمی آن را حفر می کردند. در هر طبقه از این قنات، آب به طور مستقل جریان دارد، به طوری که آب از یکی به دیگری نفوذ نمی کند.

طول این قنات 3.5 تا 4 کیلومتر و عمق چاه آن 31 متر است. 30 میله دارد و آب خروجی آن 60 لیتر در ثانیه است. آب شرب حدود 200 نفر از مردم منطقه مونت اردستان از طریق این قنات تامین می شود.

قنات دو طبقه مون در سال 1391 در فهرست آثار ملی به شماره 9023 به ثبت رسید و سایت گردشگری قنات دو طبقه مون برای بازدید گردشگران راه اندازی شد.

این شاهکار معماری به عنوان عجیب ترین و تنها قنات دو طبقه جهان در تاریخ 5 تیر 1395 در کنگره استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران در جهان به ثبت رسید.

کانات مون;  قنات دو طبقه ویژه

قنات دو طبقه مون در استان اصفهان قرار دارد و تنها قنات دو طبقه شناخته شده در جهان است. نخستین میله‌های این قنات در محله «محل» واقع در بخش جنوبی اردستان حفاری شده و به سمت شمال غربی امتداد یافته است.

مادر چاه قنات «چاه دوقلو» نام دارد که در کنار امامزاده اسماعیل قرار دارد و از دو کانال موازی تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته و در چاه های عمودی مشترک هستند.

نام چاه دوقلو به این دلیل است که دو میله چاه در این مکان قرار داده شده است که یکی مربوط به چاه بالایی به عمق 27 متر و دیگری مربوط به قنات زیرین با عمق 30 متری است. متر، اگر یک متر فرض کنیم، عمق کل مادر چاه به 31 متر می رسد. از این نقطه به بعد، قنات دارای میله های مشترک است.

بر اساس منابع مکتوب، این قنات قبل از اسلام به ویژه در دوران کیان، اشکانیان و ساسانیان ساخته شده است و برخی ساخت آن را هشتصد سال پیش نسبت می دهند.

کانات مون;  قنات دو طبقه ویژه

کانال فوقانی حدود 200 متر از کانال پایین قابل مشاهده است و سپس در پایین دست در محلی به نام محله سید در اردستان به یکدیگر می پیوندند. آب کانال بالا طعم بهتری نسبت به آب قنات پایین دارد، شیرین تر و خوش طعم تر است و در تابستان نیز خنک تر است. آب قنات زیر در تابستان سنگین تر و گرمتر است.

قنات دو طبقه ما در اردستان

این قنات به صورت دو طبقه ساخته شده است که طبقات آن توسط لایه ای نفوذ ناپذیر از یکدیگر جدا شده است تا آب به صورت جداگانه به هر یک از طبقات جاری شود. این مشکل سیستم مهندسی خاص و متفاوتی را نسبت به سایر قنات ها در قنات دو طبقه مون ایجاد کرد.

چاه اصلی این قنات دوقلو نیز نامیده می شود و در واقع دو حلقه چاه در کنار هم است که در کنار امامزاده اسماعیل در شهر اردستان قرار دارد و یکی برای طبقه پایین و دیگری برای طبقه فوقانی حفر شده است. قنات

کانات مون;  قنات دو طبقه ویژه

از چاه اصلی به بعد قنات های باقی مانده دارای چاه های مشترک هستند. طول 3.5 تا 4 کیلومتر، عمق چاه 31 متر و دبی 60 لیتر در ثانیه از دیگر ویژگی های این قنات منحصر به فرد 800 ساله است.

مجرای بالایی قنات ماه دارای آب تمیزتر و شیرین‌تر و در عین حال خنک‌تر از آب کانال پایین در زمستان است. در سال 1382 این اثر تاریخی و مهندسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و سایتی ویژه برای آن ایجاد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا