ایران گردی

قله اسپیناس؛ جاذبه‌ی منحصر به فرد آستارا

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: کوه اسپینا (اسپینا یا اسپین) بلندترین کوه جغرافیای منطقه آستارا واقع در استان گیلان است که ارتفاع آن از سطح دریا 2105 متر است و در ده کیلومتری شرق شهرستان آستارا قرار دارد و آبشار لاتون سرچشمه می گیرد. از آن. ارتفاع آبشار لاوتون 105 متر است که یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. مسیر آبشار لاوتون از روستای کوته کومه شروع می شود و نزدیک به چهار ساعت پیاده روی طول می کشد.

قله بی نظیر اسپیناس

استان گیلان از دیرباز یکی از مقاصد اصلی دوستداران طبیعت بوده و به دلیل وجود رشته کوه البرز و سایر ارتفاعات، همواره مورد توجه ماجراجویان و کوهنوردان قرار می گیرد. کوه اسپیناس آستارا یکی از دیدنی های آستارا است که در 17 کیلومتری شرق شهر لوندویل قرار دارد. این قله با نام کوه اسپینا یا ستون فقرات (به معنی کوه اسب) نیز شناخته می شود و با ارتفاع 2015 متر از سطح دریا مرتفع ترین کوه شهرستان آستارا است.

کوه اسپیناس؛  جاذبه بی نظیر آستارا

کوه اسپینا در پشت تالاب استیل در قسمت غربی رشته کوه البرز قرار دارد و با پوشش گیاهی سرسبز و انبوه خود به عنوان یکی از مناطق مورد علاقه طبیعت گردان و کوهنوردان شناخته می شود.

آب و هوای شهرستان آستارا معتدل و مرطوب و هوا در فصل بهار خنک و مطبوع است. این مشکل این شهر را به یکی از توریستی ترین مناطق ایران تبدیل کرده است. دامنه کوه اسپیناس در فصل بهار رنگ سبز جدید خود را به خود می گیرد و در راه رسیدن به قله، قطرات ریز باران به استقبال کوهنوردان می روند و صورت آنها را نوازش می دهند.

با نزدیک شدن به کوه اسپیناس منظره ای فوق العاده زیبا و رویایی را در مقابل خود خواهید دید و ابرهای ریز و درشت آرام آرام از مقابل شما عبور می کنند. آرامشی وصف ناپذیر در این منطقه حاکم است که هر گردشگری را مسحور خود می کند.

دامنه کوه اسپیناس سرسبز و قله آن را می توان قلعه ای دانست که به دست طبیعت ساخته شده است. کوه اسپیناس با قامتی استوار به عنوان بلندترین کوه منطقه آستارا شناخته می شود. در میان بسیاری از مسافران، شهر آستارا آنطور که باید مشهور نیست.

کوه اسپیناس؛  جاذبه بی نظیر آستارا

شهر مرزی که از طریق جاده کوهستانی به اردبیل متصل می شود. یکی از سرسبزترین شهرهای شمالی کشورمان که معنای نامش هم جذاب است. آستارا در گویش محلی مردم تالشی به معنای کند است. مقصدی گردشگری که عمدتاً به دلیل بازارهایش در بین گردشگران محبوب شده است.

اما اگر از کنار بازارهای شلوغ آن بگذریم، مناظر زیبایی در انتظارمان است. همانطور که از نام این شهر پیداست، برای کشف آن عجله نکنید. باید به آرامی و با آرامش انجام شود. هر نقطه از این منطقه یک جاذبه دارد.

جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به قدری زیاد است که نباید سریع آن را ترک کرد. آبشار لاوتون، لوندویل، گذرگاه حیران، چشمه های آبگرم و پارک های جنگلی و مسیر کوهستانی بهارستان تنها بخش کوچکی از زیبایی آستارا هستند.

در غربی ترین قسمت استان گیلان و در شرق شهر لوندویل قله مرتفع اسپینا آستارا قرار دارد. قله این کوه از ارتفاع 2105 متری طبیعت زیبایی را مشاهده می کند. طبیعتی که در آن انواع گونه های گیاهی و جانوری زندگی می کنند.

کوه اسپیناس؛  جاذبه بی نظیر آستارا

در واقع آنها زندگی خود را مدیون چشمه ها و آبشارهای زیادی هستند که بیشتر آنها از دل این کوه سرچشمه می گیرند. همچنین قلعه سنگی اسپاین در بالای یکی از قله ها قرار دارد.

مسیر قله اسپیناس

این قله در استان گیلان، بخش آستارا و در هفده کیلومتری شرق لوندویل قرار دارد. اما برای رسیدن به قله دو مسیر مجزا وجود دارد که با توجه به برنامه سفر خود می توانید آنها را انتخاب کنید.

مسیر آستارا به کوه اسپیناس: اولین مسیر از آستارا می گذرد. آغاز این سفر از شهر لوندویل آستارا آغاز می شود. از آنجا با طی حدود 10 کیلومتری جنوب به روستای کوتکوم خواهید رسید.

روستای کوته کومه دارای آبگرم و استخر برای استراحت و شنا می باشد. در این روستا می توانید استراحت کنید و سپس در حدود 10 کیلومتر به قله برسید. مسیر آستارا تا اسپیناس مسیری نسبتا کم درجه است که ارتفاع را به حدود 650 متر و به تدریج افزایش می دهد.

مسیر اردبیل به کوه اسپیناس: مسیر دوم که نیاز به پیاده روی طولانی تری دارد از اردبیل و روستای سها می گذرد.

کوه اسپیناس؛  جاذبه بی نظیر آستارا

این مسیر دارای شیب های تندتر و گذرگاه های سخت تری است. طول این مسیر حدود 17 کیلومتر است اگرچه سفر در این مسیر به مهارت و استقامت بالاتری نیاز دارد، اما تنوع گیاهان و جانوران، صخره های سنگی زیبا و مسیرهایی که از میان درختان و نخلستان های فندق می گذرد، قدم زدن در آن را لذت بخش می کند.

زمان لازم برای تکمیل مسیر به کوه اسپیناس کاملاً به شما بستگی دارد. می خواهید تمام راه را بروید؟ یا ترجیح می دهید قسمت هایی از آن را سوار شوید؟ قسمت هایی از مسیری که از روستای کوتکوم می گذرد را می توان با وانت یا موتور طی کرد.

اما پیمودن این مسیر معنای دیگری دارد. همانطور که در گزارش صعود اسپیناس نوشته شده است، زمان سفر از روستای کوتکوم تا قله حدود هفت تا هشت ساعت است. البته این آمار به تعداد همراهان و آمادگی جسمانی گردشگران بستگی دارد. به طور کلی، اگر یک کوهنورد حرفه ای باشید، می توانید مسیر را در شش ساعت طی کنید.

کوه اسپیناس؛  جاذبه بی نظیر آستارا

در حالی که اگر بچه ها جزو همراهان شما باشند، پیمودن مسیر می تواند تا ده ساعت طول بکشد. پس از طی کردن بیشتر مسیر، در نزدیکی کوه اسپیناس به مسیری هموار می رسید. چمنزار سرسبز با شیب ملایم.

در این مسیر حتی می توانید چوپان ها و کلبه های فرسوده را ببینید. رسیدن به قله منظره شگفت انگیزی را برای شما فراهم می کند. جنگل ابری که صخره ها را پوشانده و انگار جنگل و علفزار را بلعیده است. قطرات باران روی سرت می ریزد. گرمای جاده کاهش می یابد و خنکی مطبوعی احساس می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا