ایران گردی

قلعه کنگلو کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قلعه کنگلو و قلعه اسپهباد خورشید در استان مازندران از آثار باشکوه و کم نظیر ایران هستند.

قلعه کانگلو شاهکاری از دوران ساسانیان است که به دلیل استتار طبیعی و موقعیت خاص سوق الجیشی، از هجوم، هجوم و ویرانی حملات مغول و اعراب در طول تاریخ در امان مانده است.

دیوارهای بلند این قلعه مانند بال های عقاب با قدرت است که روی صخره ای گسترده شده و در جهت شمال به جنوب کشیده شده است. از بقایای این دژ دو برج جامد است که به شکل قیاس برای پایداری ساخته شده اند.

تاریخچه قلعه کانگلو

سایه بال های او مانند دست هایی است که می خواهند همه چیز را زیر بال خود بگیرند و مانعی برای جلوگیری از رانش هسته مرکزی قلعه شوند. ما در مورد قلعه کانگلو صحبت می کنیم. قلعه ای که دارای یک هسته مرکزی و دو بازو است و شکل عقاب را در آگاهی انسان تداعی می کند.

اسناد زیادی باقی نمانده است که به وضوح بگوییم این قلعه چه زمانی و توسط چه کسی ساخته شده است. با این حال، باستان شناسان از سبک معماری آن دریافته اند که اگرچه سال دقیق ساخت آن مشخص نیست. اما قطعاً متعلق به دوره امپراتوری ساسانی است.

در افسانه‌های کهن ایرانی، سیاوش، پسر قاووس شاه، می‌گویند کنگ دژ را بر فراز کوه ساخته است. در برخی نوشته ها این فضا در سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.

قلعه کانگلو کجاست؟

از سوی دیگر، برخی منابع دیگر مانند اوستا با نام کنگه و برخی متون کهن پهلوی بر این نکته تاکید دارند که قلعه کنگلو میراث سیاوش بوده است.

در یشت ها یا کتب دعای زرتشتی به وضوح از سحاب از آنجا یاد شده است.

افسانه ای در ادبیات وجود دارد که زرتشت در آینده یا در بستر آخرالزمان همراه با گروهی از مردمان پارسا و نیز پشتون جاودانه به سوی مردم این مکان بازخواهد گشت.

در شاهنامه فردوسی نیز از قلعه یاد شده و در آن سوی مرز سرزمین توران و زیر پای دریاها چنین فضایی وجود دارد.

به هر حال حدس زده می شود که این سازه قدیمی همان کنگ دژ افسانه ای باشد. که بالهایش را چون عقاب بر بلندای کوهها بلند کرد. او زیبایی خود را به رخ می کشد.

جاده دسترسی به قلعه کانگلو

نشانی: مازندران، پل سفید، 20 کیلومتری جنوب شرقی «دوآب»، بخش راستوپی سوادکوه

قلعه کنگلو یا قلعه کنگلو یکی از دورافتاده ترین و آبادترین قلعه های منطقه است و در 20 کیلومتری جنوب شرقی دوآب، شرق شهر پل سفید و در اراضی منطقه راستوپی و خطیرکو در نزدیکی روستای کنگلو قرار دارد.

ارتفاع این قلعه از سطح دریا 1811 متر است. نمای بیرونی قلعه شامل یک دیوار سنگی عظیم است که برج های دیده بانی در وسط و در طرفین آن تعبیه شده است.

با توجه به بقایای آن، نمای داخلی این قلعه مدور بوده و در دو طبقه ساخته شده است که بیشتر آنها تخریب شده و در حال تخریب است. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت قلعه عبارتند از: سنگ خرد شده با ملات آهک و سنگریزه.

قلعه کانگلو کجاست؟

قلعه کنگلو یکی از دورافتاده‌ترین و آبادترین قلعه‌های سوادکوه است که در 20 کیلومتری جنوب شرقی دوآب، شرق شهر پل سفید و در اراضی بخش راستوپی و خطیرکوه در مجاورت روستای کنگلو قرار دارد.
راه منتهی به آن پس از عبور از رودخانه آریم و چهارراه چشم به طول 16 کیلومتر است. محل احداث آن نیز بر فراز کوهی تک و صخره ای در حاشیه آب اریم تنگه است و اختلاف ارتفاع آن با راه آهن دوآب 1184 متر است.

اگر تصویر کامل قلعه را از دور ببینید، به نظر می رسد پرنده ای غول پیکر روی قله ای بلند نشسته و بال هایش را باز کرده است. این ظاهر منحصر به فرد لقب عقاب مازندران را به آن بخشیده است.

طبیعتا پس از گذشت چندین قرن و برف و طوفان های فراوان، این سازه آسیب های قابل توجهی دیده است و به همین دلیل نمی توان به طور کامل در مورد ساختار داخلی آن صحبت کرد.

با این حال، باستان شناسان معتقدند کانگلو در سه طبقه مجزا ساخته شده است. پلان کلی آن مستطیل بین دو مقطع مدور در دو طرف است.

یک برج استوانه ای شکل گردن درست در وسط فضا دیده می شود. در واقع باله ها به این مرکز متصل هستند و ساختمان اصلی قلعه این برج است.

در بالای دیوارها و در طرفین چندین نقطه مشاهده وجود داشت. تنها کلماتی که برای توصیف مدل طراحی نمای بیرونی و البته داخلی کنگ دژ مناسب است. خیره کننده و منحصر به فرد.

هیچ یک از قلعه های دیگر در نقاط مختلف ایران ویژگی های خود را ندارند و این دلیل بر غیرقابل مقایسه بودن آن است. جراحاتی که شاید اجتناب ناپذیر بود و کهولت سن زیبایی را از چهره اش پاک نکرده است و همچنان با شکوه دیده می شود.

قلعه کانگلو کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا