ایران گردی

قلعه پرتغالی ها چابهار؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی

تودی تریپ: در ابعاد 24 متر در 95 متر مصالح به کار رفته در ساخت قلعه آجر، سنگ و گچ است. ورودی قلعه در قسمت شرقی است و تالار بزرگ با اتاق های زیاد و ایوان های خصوصی از ویژگی های معماری آن است. هشتی که شباهت زیادی به کاروانسرای شاه عباسی دارد در دوره صفویه شاه سلیمان ساخته شده است.

آشنایی با قلعه پرتغالی ها در چابهار

قلعه تیس بر روی تپه ای در 500 متری دریا ساخته شده است. تاریخچه ساخت این قلعه به زمانی برمی گردد که مناطق جنوبی کشورمان به تصرف پرتغالی ها درآمد.

آنها این قلعه را بر روی تپه ای به ارتفاع 55 متر از سطح آب ساخته اند تا در صورت شورش احتمالی مردم محلی، مناطق اطراف را دور بزنند و به آن پناه ببرند. همچنین برج های مربع شکل این قلعه نقش فانوس ملوانان را در هنگام طوفان دریاها ایفا می کردند.

امروزه تنها ویرانه های قلعه پرتغالی ها در سواحل تیس باقی مانده است. اما می توان قسمت هایی مانند مخازن آب را که از سنگ و ملات و گچ ساخته شده اند و چاهی که بیرون قلعه است و انتهای آن با سنگ و ساروج تقویت شده است، شناخت.

همچنین مناره آجری قلعه با تزئینات دوره سلجوقی و خطوط کوفی و ​​عربی روی آن و هشتی قلعه که شبیه کاروانسرای دوره صفویه است به سختی قابل تشخیص است.

قلعه پرتغالی چابهار  جاذبه های تاریخی و دیدنی

در دوره های مختلف تاریخی، قلعه تیس پرتغالی ها مرمت و بازسازی شده و به همین دلیل حتی نشانه هایی از معماری و تزئینات دوره قاجار در این بنا مشهود است.

قلعه پرتغالی چابهار به ابعاد 54 در 26 متر بر روی تپه ای در کنار دریا ساخته شده است. در اطراف این قلعه (در فاصله 15 متری آن) 4 برج مدور قرار داشت که نگهبانان بر روی آن نگهبانی می دادند. زمانی که خلیج ناهموار بود، این برج ها به عنوان فانوس دریایی برای کشتی ها نیز عمل می کردند.

در داخل قلعه پرتغالی چابهار مخازنی از سنگ، ساروج و گچ دیده می شود. علاوه بر این چاهی در بیرون قلعه وجود دارد که در دل صخره با سنگ و ساروج ایجاد شده است. سقف قلعه زمانی با چوب پوشانده شده بود اما اکنون اثری از این سقف نیست.

قلعه پرتغالی های چابهار نیز دارای مناره آجری بوده که تزئینات آن شباهت زیادی به آثار سلجوقی دارد. اکثر این تزئینات اکنون از بین رفته و آسیب دیده اند، اما می توان خطوط کوفی و ​​عربی را تشخیص داد. همچنین اتاق های دوازده متری و کوچکتر در این قلعه وجود دارد.

هشتی قلعه نیز شباهت زیادی به کاروانسرای شاه عباسی در زمان شاه سلیمان صفوی دارد.

تاریخچه قلعه پرتغالی های چابهار

بسیاری از مردم بر این باورند که این قلعه در زمان های مختلف تاریخ در دست افراد زیادی بوده است. به عنوان مثال یکی از باورها این است که این قلعه در دوره هخامنشیان نیز مورد استفاده بوده است. اما مهم این است که این قلعه مایه مباهات و عظمت تاریخ ایران است و وظیفه همگان است که آن را ببینند و بیشتر به این جاذبه تاریخی اهمیت دهند.

قلعه پرتغالی چابهار  جاذبه های تاریخی و دیدنی

ابعاد قلعه ۵۴×۲۶ متر است و برای ورود به داخل باید از دری که در ضلع شمال شرقی قلعه قرار دارد وارد شوید. در همان ورودی قلعه، چهار گوشواره پشتی وجود دارد که در پشت دیوارهای هشتی قرار دارد. نوع ساخت و مصالح به کار رفته در ساخت مناره و گوشواره ها به خوبی نشان می دهد که به سبک سلجوقی ساخته شده اند.

البته در سال‌های بعد که سلسله‌های تاریخی دیگر روی کار آمدند، هر کدام تعمیراتی در قلعه انجام دادند، این را می‌توان از اتاق‌ها و ایوان‌های قلعه فهمید، زیرا کاملاً به سبک صفویه و قاجار ساخته شده‌اند. .

این اتاق ها و ایوان ها به حدی شبیه آثار صفویه است که با دیدن آن ها یاد کافه بیستون شاه عباسی می افتید که در زمان شاه سلیمان صفوی بوده است.

وارد حیاط این قلعه که می شوید در گوشه حیاط آب انبارهایی را می بینید که مصالح به کار رفته در ساخت آنها گچ، ساروج و سنگ است. البته در خارج از قلعه آثار چاهی وجود دارد که در دل صخره حفر شده و لبه آن با سنگ و ساروج مستحکم شده است.

سقف قلعه نیز با چوب پوشانده شده است که معلوم است برای ساخت قلعه از منطقه دیگری به اینجا آورده شده است. اگر به مناره آجری قلعه نگاه کنید، تزئینات آن کاملاً شبیه تزئینات دوره سلجوقی است. اگرچه بخش‌های زیادی از این تزیینات طی سال‌ها از بین رفته است، اما در برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها، نوشته‌های عربی و کوفی دیده می‌شود.

در سه گوشه حیاط اتاق هایی قرار دارد که معمولاً 3×4 یا کوچکتر هستند. این قلعه تاریخی که گوشه ای از تاریخ صدها سال پیش ایران را به تصویر می کشد، یکی از جاذبه های مهم چابهار است و گردشگران در سفر به این شهر از آن دیدن می کنند.

قلعه پرتغالی چابهار  جاذبه های تاریخی و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا