ایران گردی

قلعه نصوری؛ قلعه‌ای زیبا و دیدنی در بوشهر

تودی تریپ: قلعه نصوری واقع در شهرستان بندر طاهری، یکی از بخش‌های مرکزی شهر کنگان، یکی از آثار تاریخی و یکی از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. «قلعه نصوری» در 250 کیلومتری شرق استان بوشهر قرار دارد. قلعه نصوری به «قلعه شیخ» نیز معروف است و مربوط به اوایل دوره قاجاریه است.

این قلعه حدود 180 سال پیش به دستور شیخ جبار نصوری ساخته شد و معمار آن علی آذر شیرازی بود. مصالح به کار رفته سنگ های درشت و ملات آن گل و گچ است. ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای در چوبی بزرگ با میخ و کنده کاری است.

آشنایی با قلعه نصوری

قلعه نصوری در شهر بندر طاهری، یکی از بخش‌های مرکزی شهر کنگان، یکی از بناهای تاریخی و یکی از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است. شهرستان کنگان در 220 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در منطقه کوهستانی نار و کنگان قرار دارد.

قلعه نصوری که به قلعه شیخ نیز معروف است مربوط به اوایل دوره قاجاریه است. این قلعه به دستور شیخ جبار نصوری در سال 1224 میلادی ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این قلعه سنگ های بزرگ و ملات آن از گل و گچ است.

قلعه نصوری;  قلعه ای زیبا و دیدنی در بوشهر

این قلعه دارای گچبری های زیبایی است و 18 تابلوی نقاشی بسیار زیبا از شاهنامه فردوسی در ایوان غربی آن حک شده است. قلعه دارای یک در چوبی بزرگ با میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ با 8 طاقچه ساده وجود دارد.

با ورود به حیاط بیرونی از دهلیز، پلکانی در ضلع شمالی به طبقه دوم منتهی می شود و یک در چوبی ساده آن را به ضلع داخلی متصل می کند و یک راه پله به طبقه دوم منتهی می شود. در این طبقه ایوانی با ستون های سنگی و گچ بری های جالب وجود دارد.

این ایوان از پنج در چوبی به اتاقی در غرب آن راه دارد. این اتاق دارای گچبری با تزئینات گل و بوته است که هیچ تزئینی ندارد. این بنا دارای بادگیر مشابه بادگیرهای ساختمان های ساحل خلیج فارس است و ویژگی های معماری بناهای قاجار را دارد.

این قلعه دارای ایوان ستون‌دار در طبقه دوم است که تزیینات گچبری سیمانی مربوط به این قسمت است و سبک کار و کنده کاری آن‌ها شبیه ستون‌های بازار وکیل شیراز است. نقاشی های گچ بری شامل شاخ و برگ گل ها و درختچه ها، فرشتگان و پرندگان است که بر شکوفایی و زیبایی قلعه افزوده است. سنگ ها و گچ بری های حیاط قلعه نیز نشان از مرمت و بازسازی قلعه دارد.

ویژگی های زیبای قلعه شیخ نصوری

قلعه شیخ نصوری دارای گچ بری سیمانی زیبایی است که 18 تابلوی نقاشی بسیار زیبا از شاهنامه فردوسی در ایوان غربی خود دارد. قلعه دارای یک در چوبی بزرگ با میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ با 8 طاقچه ساده وجود دارد.

قلعه نصوری;  قلعه ای زیبا و دیدنی در بوشهر

با ورود به حیاط بیرونی از دهلیز، پلکانی در ضلع شمالی آن به طبقه دوم منتهی می شود و یک در چوبی ساده آن را به حیاط اندرونی متصل می کند. در قسمت شرقی پلکانی به طبقه دوم منتهی می شود. در این طبقه ایوانی با ستون های سنگی و گچ بری های جالب وجود دارد.

این ایوان از طریق 5 در چوبی به اتاقی در غرب آن راه دارد. در این اتاق گچبری با تزئینات گل و بوته وجود دارد که اصلاً تزئینی ندارد. این بنا دارای بادگیر مشابه بادگیرهای ساختمان های ساحل خلیج فارس است و ویژگی های معماری بناهای قاجار را دارد.

برای خرید آنلاین بلیط می توانید به راحتی با مراجعه به سایت تیکت مستر این کار را انجام دهید و از نزدیک شاهد تمام شکوه و زیبایی قلعه شیخ باشید.

این قلعه دارای ایوان ستوندار در طبقه دوم است که تزئینات گچ بری مربوط به این قسمت است و سبک کار و کنده کاری آنها شبیه ستون های بازار وکیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ های گل و درختچه، فرشتگان و پرندگان است که به رونق و زیبایی قلعه می افزاید. سنگ ها و گچ بری های حیاط قلعه نیز نشان از مرمت و بازسازی قلعه دارد.

این عمارت متعلق به خانواده نصوری است و آن را بر روی تپه ای مرتفع و مشرف به دریا ساخته اند. این بنا دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و یک شاه نشین است که توسط شیخ جبار دوم پدربزرگ شیخ نصر نصوری در اوایل دوران قاجار ساخته شده است. گچ بری این بنا قدمت 200 ساله آن را تایید می کند. همچنین 18 تابلوی نقاشی بسیار زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی در ایوان غربی قلعه حجاری شده است.

قلعه نصوری;  قلعه ای زیبا و دیدنی در بوشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا