ایران گردی

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان متعلق به شیخ سلطان المرزوقی از امرای منطقه و رئیس طایفه المرزیق و حاکم مغویه بوده و امروزه از نقاط دیدنی بندرلنگه به ​​شمار می رود.

چنانکه پیداست ساخت این بنا در سال 1321 هجری شمسی به پایان رسیده است.

این بنا در 2 طبقه و در برخی قسمت ها 3 طبقه ساخته شده و دارای اتاق های زیادی با حمام سنتی، برج دیده بانی و 2 بادگیر می باشد.

بنای قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است که قدمت حیاط داخلی آن از حیاط بیرونی بیشتر تخمین زده شده است. روستای موگوه یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است.

آشنایی با قلعه شیخ سلطان المرزوقی

شیخ سلطان مرزوقی را از فرمانروایان بندرلنگ در دوره قاجار می دانند. او دستور ساخت این قلعه را می دهد. شیخ سلطان در بندر مغویه حکومت می کرد و رئیس قبیله المرازیک بود.

نام کامل وی شیخ سلطان بن احمد بن راشد المرزوقی است. به همین دلیل قلعه را به این نام نیز می شناسند. به نظر می رسد که این قلعه در آن زمان هدف دفاعی و نظامی داشته است.

همچنین گفته می شود که قلعه شیخ سلطان بندرلنگه در زمان قاجار نیز از اهمیت تجاری برخوردار بوده است.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

مرزوق ها از قبایل بزرگ بادیه نشین عرب به شمار می رفتند و از شاخه های قبیله العجمان بودند. اما این خانواده در محل زندگی خود نماندند و دو بار مهاجرت کردند.

اولین مهاجرت آنها به عمان بود. اما پس از مدتی به سواحل شمالی خلیج فارس نقل مکان کردند و بندر موگی را برای زندگی انتخاب کردند.

این خانواده چندین نسل بر این منطقه حکومت می کردند. سلطان احمد بن راشد نیز از امرای معروف این خاندان بود که در زمان خود امنیت منطقه را برقرار کرد.

ظاهراً در این قلعه تا بیست سال پیش زندگی جریان داشت.

در آن زمان پیرزنان در قلعه زندگی می کردند. می گویند این پیرزنان خواهر شیخ بوده اند. اما با مرگ این پیرزنان، قلعه جان خود را از دست می دهد و ساختمان شروع به فروریختن می کند.

قلعه شیخ سلطان بندرلنگ 2000 متر مساحت دارد. این ناشی از دیدنی های بندرلنگ به طور کلی در دو طبقه ساخته شده است.

اما در برخی قسمت ها دیده می شود که قلعه سه طبقه است. در طبقه همکف چندین اتاق و راهرو وجود دارد. همچنین در این طبقه یک بنای خوب و چندین انبار و سوله وجود دارد.

چندین اتاق دیگر در طبقه اول وجود دارد. حیاط های این طبقه به صورت داخلی و خارجی ساخته شده اند. حیاط اندرونی قدیمی‌تر از حیاط بیرونی است.

در طبقه دوم علاوه بر اتاق ها و راهروهایی که آنها را به هم متصل می کند، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی قرار دارد.

این قلعه توسط یک برج دیده بانی استوانه ای محافظت می شود. تهویه مطبوع داخل دو نشانگر باد دارد. یکی از آن شیشه های جلو کاملاً فرو ریخته است. بقایای نیم و نیمی از جلوپنجره دیگر باقی مانده است.

ساختمان قلعه از خشت ساخته شده است. مصالح به کار رفته در آن خشت و گل، ساروژ و چوب لوستر است. سقف یکی از اتاق ها که ظاهراً اتاق دختر شیخ بوده، توسط هنرمندان روسی نقاشی شده است.

کتیبه های روسی نیز روی دیوار وجود دارد. اما مشخص نیست این نقاشی ها و نوشته ها متعلق به چه زمانی است.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

ویژگی های قلعه شیخ سلطان المرزوقی

متاسفانه این قلعه تاریخی در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. برخی از قسمت های آن بر اثر بارندگی ویران شده است. برخی از قطعات در آستانه فروپاشی هستند.

اگرچه این قلعه در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما همچنان در انتظار مرمت است. اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تا چند سال آینده دیگر اثری از این قلعه باقی نخواهد ماند.

این بنا بخشی از میراث مادی این منطقه است که از ارزش بالایی برخوردار است.

مرمت آن قطعه ای از تاریخ را برای نسل های آینده حفظ خواهد کرد. جالب اینجاست که دلیل عدم مرمت این اثر مهم تاریخی، عدم دسترسی به وارثان قلعه است.

جاده دسترسی به قلعه مغوه

این قلعه در فاصله چهل و پنج کیلومتری بندر لنگه قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه ابتدا باید به بندر مغوه برسید.

اگر از بندرلنگه به ​​سمت عسلویه بروید پس از 45 کیلومتر به بندر مغوی می رسید. تابلوی قلعه شیخ سلطان شما را به این بنا هدایت می کند.

همانطور که انتظار می رود، این شهر دارای هوای گرم و مرطوب است. تا جایی که تحمل گرما و رطوبت در تابستان بسیار سخت و آزاردهنده می شود.

رطوبت این منطقه به قدری بالاست که حتی نفس کشیدن را برای شما سخت می کند.

اگرچه مردم محلی و مردمی که سال‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند به راحتی می‌توانند از پس آب و هوا برآیند، اما مسافران تحمل این حجم از گرما و هوای خشن را دشوار خواهند کرد.

در نتیجه اگر رابطه خوبی با گرما و رطوبت ندارید، بهتر است تابستان را برای سفر به این منطقه فراموش کنید.

قلعه شیخ سلطان المرزوقی کجاست؟

بنابراین اگر به دنبال فصلی با آب و هوای خوب هستید، پیشنهاد می کنیم پاییز و زمستان را انتخاب کنید. از اوایل پاییز تا زمستان، هوا به تدریج سرد می شود.

در این فصول گرمای طاقت فرسا وجود ندارد و به راحتی می توانید با پای پیاده در شهر حرکت کنید بدون اینکه آفتاب آزارتان دهد.

البته در نظر داشته باشید که بر خلاف تصور شما، این شهر هر از گاهی باران های شدید پاییزی تا حد سیل را تجربه می کند. این باران ها در فصل پاییز ناگهان شما را غافلگیر می کنند و به صورت سیل آسا شروع می شوند و به سرعت متوقف می شوند.

نشانی: ایران، هرمزگان، بندرلنگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا