ایران گردی

قلعه سب کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: ایران به خاطر ساختمان های خشتی زیبای خود در جهان بسیار مشهور است.

این در حالی است که قلعه سیب سراوان در بین قلعه های سفالی جهان اولین است. نام های زیادی برای این قلعه وجود دارد از جمله قلعه سیب، قلعه سب و سیب سوران آنها همچنین از محلی ها استفاده می کنند، با این حال، آن را به عنوان قلعه اپل می شناسند.

قلعه سب نیز یکی از آن قلعه های تاریخی است که از قرن ها پیش وجود داشته و در ساخت آن از مصالح محلی مانند خشت و گل استفاده شده است. همچنین یکی از بی نظیرترین قلعه های دوران اسلامی به شمار می رود.

آشنایی با قلعه سب

روستای سب که نام قلعه از آن گرفته شده است در 10 کیلومتری جنوب شرقی سوران و 45 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سراوان قرار دارد.

قلعه ساب زیباترین و مستحکم ترین قلعه به جا مانده از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان است. آینه تمام نمای این قلعه که حاکمان صفوی و پس از آنان بوده اند، یکی از 27 اثر تاریخی استان است که هنوز پابرجاست.

قلعه سب مرکز اداره حاکم محلی در آغاز قرن دوازدهم بود. نام قلعه «سب» از نام آبادی «سیب» (به معنای محل جاری شدن آب) گرفته شده است.

این واژه به طوایف قدیمی سراوان نیز اطلاق می شود. سب در لغت نامه دهخدا محل چشمه ساران ذکر شده است.

طایفه بارکزی و میرمرادزهی تا سال 1344 در این قلعه زندگی می کردند و پس از آن متروکه شد.

قلعه سب کجاست؟

قلعه سب در دو طبقه ساخته شده و دیوار آن بیش از 30 متر ارتفاع و حدود 7 متر عرض دارد. قلعه سب بر روی یک سنگ طبیعی کم ارتفاع یا تخته سنگ با خشت خام و مواد گل ساخته شده است.

قسمتی از شاه نشین با ارتفاع بیشتر در بالای قلعه قرار دارد و گفته می شود که 14 برج در محوطه و 4 برج در ارگ داشته و در جریان جنگ ویران شده است.

وجود درز انبساط در ساختمان اصلی قلعه و دسترسی به آب از چاهی در طبقه فوقانی و همچنین وجود لوله‌های سفالی هدایت کننده آب و مصالح به کار رفته در آن مانند خشت، کاه رنگی، چوب نخل، درهای منبت کاری شده و کاخ از ویژگی های این مجموعه است.

معماری این بنا به گونه ای است که با افزایش ارتفاع ساختمان از حجم آن کاسته می شود و همین امر باعث پایداری ساختمان شده و از رانش دیوارهای ضخیم و بلند جلوگیری می کند. عرض اصلی قلعه با ارتفاع 23 متر به صورت مستطیل به ابعاد 36 متر در 25 متر مربع در دو طبقه ساخته شده است.

معماران چیره دست محلی با استفاده از تجربیات خود در ساخت قلعه، دانه های گیاهی به نام «توتری» را با گل مخلوط کردند و ملات چسبناکی ساختند که وقتی خشک شد، شدیدترین باران و باران های فصلی بلوچستان هم نمی توانست آن را بشوید.

حصار قلعه سب به ارتفاع 3 متر و 48 متر در 74 متر مربع شکل مستطیل شکلی دارد که اطراف قلعه را احاطه کرده است. ورود به قلعه فقط از راه پله های جنوب شرقی آن امکان پذیر است.

برای دسترسی ساکنان قلعه به آب شیرین چاهی در دل صخره و حیاط مرکزی آن حفر شد. این قلعه در مجموع دارای 10 اتاق کوچک و بزرگ است که در اطراف حیاط مرکزی قرار گرفته اند.

قلعه سب در سال ۱۳۷۵ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به شماره ۱۷۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت قلعه سب

برای دیدن قلعه باشکوه سب باید از سیب و سوران و سپس سیب به سمت جنوب شرقی بروید. در زیر به فاصله این قلعه تا مراکز شهر اشاره کرده ایم.

نشانی: ایران، استان سیستان و بلوچستان، 45 کیلومتری جنوب غربی سراوان، شهرستان سیب و سوران، شهرستان سب

قلعه سب کجاست؟

فاصله تا مراکز شهر:

  • فاصله تا سوران: 10 کیلومتر
  • فاصله تا سراوان: 45 کیلومتر
  • فاصله تا زاهدان: 450 کیلومتر

قلعه سیب یا قلعه سیب مانند سایر بناها و قلعه های قدیمی بر روی ارتفاع ساخته شده است. کل قلعه بر روی یک صخره طبیعی کم ارتفاع ساخته شده است که با خشت گلی تقویت شده است. ساخت قلعه از قرن دوازدهم هجری تا اواخر قرن سیزدهم ادامه داشت.

برای رسیدن به قلعه سیب باید به روستای «سیب» در جنوب غربی سراوان در 25 کیلومتری شهر بروید. ارتفاع کل حصار و بنای قلعه با احتساب حصار که بلندترین قسمت آن 30 متر است، حدود 23 متر است.

پلان مجموعه قلعه سیب سراوان به ابعاد 36 متر در 25 متر مستطیل شکل است که می توان آن را در داخل یک حجم هرمی شکل تصور کرد. یعنی هر چه از کنار حصار به سمت فاضلاب های قلعه حرکت می کنید، ارتفاع بنا افزایش می یابد و البته از مساحت آن کاسته می شود.

در نتیجه از بیرون شبیه یک مستابه است. این روش ساخت و ساز یکی از بهترین راه ها برای استحکام بیشتر ساختمان است. به این ترتیب نیروهای فشاری توسط دیوارهای ضخیم و بلند خنثی شده و با کاهش مساحت ساختمان مشکل ارتفاع ساختمان برطرف می شود.

قلعه سب کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا