ایران گردی

قلعه رودخان رشت کجاست؟

تودی تریپ: قلعه رودهان گیلان یکی از مهم ترین قلعه های تاریخی و نظامی ایران است که در شهر فومن و در میان درختان جنگلی قرار دارد.

این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون یکی از مهم ترین دیدنی های فومن به شمار می رود که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

قلعه روی رودخانه رشت

تاریخچه قلعه رودان، قلعه راخون، قلعه حسامی یا قلعه رودان به دوران ساسانیان باز می گردد، این قلعه در دوره سلجوقیان بازسازی شده است.

اسماعیلیان از این قلعه به عنوان پایگاه جنگی استفاده می کردند و گفته می شود که مخفیگاه میرزا کوچوک خان جنگلی نیز از آن به عنوان مخفیگاه استفاده می کرده است.

این قلعه با مساحت 2.6 هکتار بزرگترین قلعه خشتی ایران محسوب می شود.

قلعه راخون در ارتفاع 715 متری از سطح دریا و ارتفاع دیوار آن 1500 متر و دارای 65 برج و بارو است.

دلیل نامگذاری این قلعه به رودان، قرار گرفتن آن در کنار رودخانه راخون است. این مکان در ابتدا قلعه راخون نام داشت و بعدها به قلعه رودان معروف شد.

قلعه رودان از 2 قسمت ارگ و قورخانه (زرادخانه یا انبار تجهیزات نظامی) تشکیل شده است.

قلعه رودان رشت کجاست؟

در قسمت غربی این قلعه، ارگ آجری دو طبقه ساخته شده که دارای 12 ورودی است. از دیگر قسمت های ارگ می توان به چشمه، مخزن، آب انبار، سردخانه، حمام، مخزن شاه نشین و چندین واحد مسکونی محصور شده توسط برج ها و دیوارها اشاره کرد.

قورخانه نیز 2 طبقه است و در قسمت شرقی این قلعه بر نواحی اطراف با نورگیرها و دهانه های متعدد مسلط است. این بخش شامل 12 ورودی دیگر، زندان، درب اضطراری، حمام و مخزن آب می باشد.

40 برج دیده بانی با اتاق های هشت ضلعی با طاق های گنبدی شکل اطراف قلعه را احاطه کرده اند.

در اطراف دیوارها و برج‌ها دهانه‌های پخ‌دار وجود دارد که برای ریختن مواد مذاب و آتش در صورت حمله دشمن به کار می‌رفت.

همچنین در اطراف قلعه یک شیب تند برای محافظت از آن وجود دارد. معماری حمام و وجود این شیب باعث شده است که هیچ دشمنی در طول تاریخ نتواند این قلعه بزرگ را فتح کند. استحکام این قلعه به حدی است که در زلزله سال ۱۳۶۹ استان گیلان آسیبی به آن وارد نشده است.

سفر به این منطقه در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارندگی شدید و لغزندگی جاده ها و سردی هوا توصیه نمی شود.

با این حال نمی توان زیبایی های پاییز را در طبیعت این منطقه نادیده گرفت. پس اگر از سرما و باران نمی ترسید، سفر به قلعه رودهان در پاییز می تواند جذاب و پر از تصاویر دلربا باشد.

قلعه رودان در نزدیکی رشت

این قلعه دیدنی در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن و در نزدیکی روستای رودهان بر روی ارتفاعات جنگلی منطقه حیدر آلات و در میان جنگلی انبوه قرار دارد. ارتفاع قلعه رودان از سطح دریا بین 655 تا 715 متر است.

اگر تصمیم دارید از مسیر فومن به سمت قلعه رودان بروید مسیر قلعه رودهان به شرح زیر است: با عبور از روستاهای ملسکم و سیدآباد و پس از طی مسافتی حدود 21 کیلومتر از فومن به پارکینگ قلعه رودان می رسید.

قلعه رودان رشت کجاست؟

سپس باید 1.5 تا 2 کیلومتر از پله ها بالا بروید تا به قلعه برسید.

  • فاصله قلعه رودخان از تهران: پنج ساعت و 30 دقیقه
  • فاصله قلعه رودان از رشت: یک ساعت و 15 دقیقه
  • فاصله قلعه رودان تا ماسال: یک ساعت و 15 دقیقه
  • فاصله قلعه رودان تا ماسوله: یک ساعت و 15 دقیقه
  • فاصله فومن تا قلعه رودخان: 35 دقیقه

قلعه رودان حدود 1600 پله دارد که نوساز و برای گردشگران ساخته شده است.

پله های اصلی در کاوش های باستان شناسی در کنار دیوارها و برج ها از زیر خاک خارج شده و تعداد آنها به 935 می رسد. به همین دلیل این مکان به قلعه هزار پله معروف است.

قلعه رودهان با مساحت 2.6 هکتار حدود 500 متر طول دارد و عرض آن در جاهایی متفاوت است.

ارتفاع برج و دیوارهای آن نیز به 1500 متر می رسد. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه آجر و سنگ است.

این قلعه معمولاً از دو قسمت ارگ و صحن تشکیل شده است که ارگ ​​محل اقامت سلطنتی قلعه رودهان و حرمسرا و حیاط محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان بوده است.

ارگ در قسمت غربی دو طبقه و آجری ساخته شده است، در حالی که نگهبانی ها در قسمت شرقی دو طبقه است که دارای خوابگاه ها و روزنه های متعدد بر محوطه قلعه است.

قلعه رودان رشت کجاست؟

از آنجایی که قلعه بر روی دو قله ساخته شده است، به سه قسمت شرقی، میانی و غربی تقسیم می شود:

  • بخش شرقی: این قسمت که با دروازه ای از سایر قسمت ها جدا می شود، بر روی تپه ای 670 متری قرار دارد و بیشتر ساختمان های آن جنبه نظامی دارد و شامل دروازه ورودی، زندان، درب اضطراری، تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ
  • بخش میانی: قسمت میانی پایین ترین سطح قلعه شامل دروازه اصلی است.
  • بخش غربی: در نهایت قسمت غربی که در شیب تند کوه ساخته شده است شامل قسمت هایی مانند دروازه ورودی، آب انبار، مخزن آب، سردخانه، شاه نشین و تعدادی واحد مسکونی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا