ایران گردی

قلعه رودخان؛ زیباترین قلعه گیلان

تودی تریپ: قلعه رودهان گیلان یکی از مهم ترین قلعه های تاریخی و نظامی ایران است که در شهر فومن و در میان درختان جنگلی قرار دارد.

این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون یکی از مهم ترین دیدنی های فومن به شمار می رود که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

آشنایی با قلعه رودان

اسم قلعه که میاد یاد یه مکان ترسناک و مرموز میفته. گاهی در اطراف قلعه ها داستان های عجیبی گفته می شود که ممکن است به ساختار این مکان ها و کاربری آنها مربوط باشد. زیرا قلعه ها دژهای مستحکمی هستند که برای دفاع در برابر حملات دشمن ساخته شده اند و به گونه ای طراحی شده اند که تسخیر ناپذیر باشند.

آنها معمولاً در بالای کوه ها و تپه ها ساخته می شوند. قلعه رودهان فومن نیز یکی از این قلعه هاست که به دلیل همین ویژگی ها مردم به وجود جن و ارواح در قلعه رودان اعتقاد دارند. اما شاید اگر به این مکان های به ظاهر ترسناک بروید و با تاریخچه و تاریخچه زندگی آنها آشنا شوید، نظرتان عوض شود.

رودخانه ای به نام راخون در نزدیکی قلعه رودهان و در سمت راست آن جاری است به همین دلیل به آن قلعه رودان می گویند. مردم محلی این منطقه آن را کوه راخون و به طور رسمی قلعه رودون می نامند. البته ناگفته نماند که قلعه رودان در گذشته به نام رودگان یا قلعه روگان شناخته می شد. به معنی «قلعه کنار رودخانه» است و به مرور زمان به رودان تبدیل شده است.

قلعه رودان;  زیباترین قلعه گیلان

همچنین از آنجایی که این قله بر روی محوطه ای بین دو قله با ارتفاعات مختلف ساخته شده است، تعداد زیادی پله در داخل قلعه برای دسترسی به قسمت های مختلف آن ساخته شده است که این مکان را به قلعه هزار پله نیز می شناسند. حسامی، سکسار، سگسار و سگسال نام های دیگر این قلعه شگفت انگیز است.

کتیبه یاد شده توسط هوچکو در بالای دروازه ورودی قرار دارد و تنها سند تاریخی قلعه رودان محسوب می شود. این کتیبه را می توانید در موزه گنجینه رشت ببینید.

همچنین در مورد قدمت قلعه رودهان باید گفت که نظرات زیادی بیان شده است و هنوز مشخص نیست که متعلق به کدام دوران است. برخی معتقدند که قدمت بنای اولیه به دوران ساسانی یا اوایل دوره اسلامی بازمی‌گردد.

این مکان در دوره سلجوقیان مورد بازسازی قرار گرفت و حتی یکی از پایگاه های اسماعیلیان بود. قلعه رودان مرکز حکمرانی بسیاری از فرمانروایان گیلان و رشت بوده و تا دوره زندیه مورد استفاده بوده است. زیرا هدایت خان حاکم فومن در سال ۱۱۷۵ هجری قمری در جریان شورش خود علیه کریم خان این قلعه را تعمیر کرد.

دیدنی های قلعه رودان

ورودی قلعه
برای ورود به قلعه رودان باید از دروازه اصلی وارد شوید. در دو طرف دروازه ورودی دو محوطه وجود دارد که محل استراحت است. پس از عبور از این راهرو و عبور از چند پله سنگی به سقف بالای دروازه می رسید و می توانید به داخل برج های دروازه نیز بروید.
برج ها
برج های بزرگی در دو طرف دروازه وجود دارد. این برج‌ها از بیرون استوانه‌ای هستند، اما داخل آن اتاق‌های هشت ضلعی دیده می‌شود. اندازه و شکل این برج ها متفاوت است. اما فضای داخلی آنها یکی است. همه برج‌ها سقف دارند و اجاق‌ها و دودکش‌هایی هم برای گرم کردن وجود داشت.

قلعه رودان;  زیباترین قلعه گیلان

تاج و تخت
مهمترین بنای قلعه شاه نشین است که در بلندترین نقطه قلعه قرار دارد. این بنا که از نظر شکل بسیار متفاوت با سایر سازه های قلعه است، دارای دو قسمت پایین و بالایی و یک تراس است. از تراس می توانید محیط اطراف خود را ببینید و لذت ببرید و شگفت زده شوید.
کازانچه
در عمیق ترین قسمت نیز آب انبار قرار دارد که آب مورد نیاز قلعه در گذشته از آنجا تامین می شد. البته پس از زلزله ویرانگر گیلان، آب به این آب انبار نیامد تا اینکه سال ها بعد بازسازی شد و امروزه آب مورد نیاز قلعه و بازدیدکنندگان تامین می شود.

برای رسیدن به قلعه رودان باید به شهر فومن رفته و از آنجا وارد جاده قلعه رودان شوید. پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعید آباد به روستای قلعه رودخان می رسید. به همین ترتیب ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرالات به پارکینگ برسید. سپس برای رسیدن به پله ها باید پیاده روی کنید.

شما می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 17:30 بعد از ظهر از این قلعه زیبا دیدن کنید که شامل ورودیه و همچنین ورودیه هر خودرو به جز بلیط ورودی قلعه می باشد.

بازدید از قلعه رودهان تنها برای تماشای این بنای تاریخی نیست، بلکه می توان فعالیت های دیگری نیز برای لذت بردن از این منطقه داشت. پس از رسیدن به پارکینگ، بقیه راه را باید پیاده طی کنید. در ابتدای مسیر باید از گذرگاه سنگفرش شده عبور کنید و در دو طرف این منطقه مغازه های سوغاتی فروشی و رستوران های محلی وجود دارد که با غذاهای لذیذ شما را جذب می کند و همچنین می توانید در آتلیه عکاسی کنار خیابان عکس یادگاری بگیرید. رستوران ها. بعد از این قسمت به قسمت سختی می رسید که باید هزار پله را طی کنید.

قلعه رودان;  زیباترین قلعه گیلان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا