ایران گردی

قلعه رودخان؛ جاذبه ای درجه یک در گیلان

تودی تریپ: قلعه رودهان یکی از بزرگترین قلعه های خشتی ایران است که مدتی میزبان میرزاکوچک خان بوده است.

توجه داشته باشید که برای رسیدن به قلعه مورد نظر باید از جنگل و رودخانه ای بی نظیر عبور کنید.

مسیر تاریخی قلعه رودان

گیلان در گذشته به دو منطقه بی پس یا گیلان غربی و بیه پش تقسیم می شد و فومن سال ها مرکز گیلان غربی بود که باعث شد قلعه ای مستحکم برای حفاظت از این منطقه ساخته شود.

قلعه رودخان فومن در زمان ساسانیان و در زمان حمله اعراب به ایران ساخته شد و در دوره سلجوقیان بازسازی شد. این قلعه در مکانی مناسب با استفاده از مصالح پایدار و اشکال هندسی مختلف ساخته شده است.

در واقع میلیون ها قطعه سنگ در اندازه های مختلف در ساخت این قلعه دیده می شود و آجر نیز در طبقات بالای برج ها به کار رفته و سقف ها و طبقات را می پوشاند.

همچنین در قسمت های درها، پوشش داخلی سقف طبقات اول، برج ها و بلوک های آپارتمانی و پنجره ها نیز چوب وجود دارد.

قلعه رودان;  جاذبه درجه یک گیلان

این قلعه با مساحت 2.6 هکتار بزرگترین قلعه خشتی ایران محسوب می شود. قلعه راخون در ارتفاع 715 متری از سطح دریا و ارتفاع دیوار آن 1500 متر و دارای 65 برج و بارو است.

دلیل نامگذاری این قلعه به رودان، قرار گرفتن آن در کنار رودخانه راخون است. این مکان در ابتدا قلعه راخون نام داشت و بعدها به قلعه رودان معروف شد.

قلعه رودان از دو بخش ارگ و گورخان (زرادخانه یا انبار تجهیزات نظامی) تشکیل شده است. در قسمت غربی این قلعه، ارگ آجری دو طبقه ساخته شده که دارای 12 ورودی است.

از دیگر قسمت های ارگ می توان به چشمه، مخزن، آب انبار، سردخانه، حمام، مخزن شاه نشین و چندین واحد مسکونی محصور شده توسط برج ها و دیوارها اشاره کرد.

قورخانه نیز 2 طبقه است و در قسمت شرقی این قلعه با نورگیرها و روزنه های متعدد بر نواحی اطراف مسلط است. این قسمت همچنین شامل 12 ورودی، زندان، درب اضطراری، سرویس بهداشتی و مخزن آب می باشد.

40 برج دیده بانی با اتاق های هشت ضلعی با طاق های گنبدی شکل اطراف قلعه را احاطه کرده اند. در اطراف دیوارها و برج‌ها دهانه‌های پخ‌دار وجود دارد که برای ریختن مواد مذاب و آتش در صورت حمله دشمن به کار می‌رفت.

همچنین دارای شیب تند اطراف قلعه برای محافظت از آن است. معماری حمام و وجود این شیب باعث شده است که هیچ دشمنی در طول تاریخ نتواند این قلعه بزرگ را فتح کند.

استحکام این قلعه به حدی است که در زلزله سال ۱۳۶۹ استان گیلان آسیبی به آن وارد نشده است.

قلعه رودان;  جاذبه درجه یک گیلان

دیدنی های قلعه رودان

ورودی قلعه
برای ورود به قلعه رودان باید از دروازه اصلی وارد شوید. در دو طرف دروازه ورودی دو محوطه وجود دارد که محل استراحت است. پس از عبور از این راهرو و عبور از چند پله سنگی به سقف بالای دروازه می رسید و می توانید وارد برج های دروازه نیز شوید.
برج ها
برج های بزرگی در دو طرف دروازه وجود دارد. این برج‌ها از بیرون استوانه‌ای هستند، اما داخل آن اتاق‌های هشت ضلعی دیده می‌شود. اندازه و شکل این برج ها متفاوت است. اما فضای داخلی آنها یکی است. همه برج‌ها سقف دارند و اجاق‌ها و دودکش‌هایی هم برای گرم کردن وجود داشت.
تاج و تخت
مهمترین بنای قلعه شاه نشین است که در بلندترین نقطه قلعه قرار دارد. این بنا که از نظر شکل بسیار متفاوت از سایر سازه های قلعه است، دارای دو قسمت پایین و بالایی و یک تراس است. از تراس می توانید محیط اطراف خود را ببینید و لذت ببرید و شگفت زده شوید.
کازانچه
در عمیق ترین قسمت نیز آب انباری قرار دارد که آب مورد نیاز قلعه را تامین می کرده است. البته بعد از زلزله ویرانگر گیلان آب به این آب انبار نیامد تا اینکه سال ها بعد بازسازی شد و امروزه آب مورد نیاز قلعه و بازدیدکنندگان تامین می شود.

در فصل بهار هوای مطبوع و طراوت جنگل گردشگران را به وجد می آورد و صدای آب دوباره زندگی طبیعت را می خواند. در تابستان هوای مطبوع قلعه رودان گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند اما نسبت به فصل بهار گرما و رطوبت هوا بیشتر است و می تواند برای برخی کمی آزاردهنده باشد.

قلعه رودان;  جاذبه درجه یک گیلان

سفر به این منطقه در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارندگی شدید و لغزندگی جاده ها و سردی هوا توصیه نمی شود. با این حال نمی توان زیبایی های پاییز را در طبیعت این منطقه نادیده گرفت. پس اگر از سرما و باران نمی ترسید، سفر به قلعه رودان در پاییز می تواند جذاب و پر از تصاویر دلربا باشد.

در فصل زمستان مغازه های منطقه قلعه به دلیل سردی هوا و ترافیک سخت به گردشگران خدماتی ارائه نمی دهند. پوشاندن منطقه با دانه های برف سفید می تواند تصاویر آرامش بخش و زیبایی ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا