ایران گردی

قلعه حیدر آباد کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: قلعه حیدرآباد در قسمت جنوب شرقی هش یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان هش به شمار می رود. این قلعه در سال 1920 میلادی (1299 هجری قمری) توسط شخصی به نام 'عیدو خان' ساخته شد و تا سال 11307 هجری قمری به عنوان محل سکونت آن مرد و خانواده اش مورد استفاده قرار می گرفت. این قلعه بعدها به عنوان انبار آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی تحت نظارت ژنرال دایر مورد استفاده قرار گرفت.

بیشتر مصالح به کار رفته در قلعه خشت خام و کاه است و برج ها و طاق های هلالی زیبایی وجود دارد که توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

آشنایی با قلعه حیدرآباد

این قلعه که عمر آن به اواخر دوران قاجار می رسد در شهر هش یکی از شهرستان های استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. سازنده این قلعه شخصی به نام عیدوهان بوده که در سال 1288 در این منطقه ساخته شده است. عیدوهان از این قلعه به عنوان محل سکونت خود و اعضای خانواده اش استفاده می کرد و تا سال 1307 در این مکان زندگی می کردند.

قلعه حیدرآباد کجاست؟

هنگامی که نیروهای انگلیسی به فرماندهی ژنرال دایر به بهانه همکاری بلوچ ها با آلمان ها به سیستان حمله کردند، این قلعه را نیز که در آن زمان به عنوان انبار آذوقه و مهمات نیروهای انگلیسی استفاده می شد، تصرف کردند.

در اطراف قلعه چهار برج دیده بانی وجود دارد که برای امنیت استفاده می شد. این اثر تاریخی در تاریخ 28 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3825 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

اگر علاقه مند به دیدن این قلعه هستید می توانید به شهر هش سفر کنید. این قلعه در قسمت جنوب شرقی هش قرار دارد، بنابراین باید به آن سمت شهر بروید.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی می تواند گزینه خوبی باشد و اگر می خواهید از ماشین شخصی استفاده کنید، ماشین خود را نزدیک قلعه پارک کنید و به دیدن آن بروید.

پلان اولیه این قلعه مستطیل شکل بوده و پس از مدتی اتاق های متعددی در قسمت جنوب شرقی آن اضافه شده و شکل کلی این قلعه را مانند ذوزنقه کرده است. این قلعه دارای یک برج هلالی و یک استوانه است که در چهار طرف آن قرار گرفته است.

تزیینات به کار رفته در این قلعه محدود به کنگره های هلالی شکل است که بر روی دیوار محوطه بیرونی ایجاد شده است. البته بر روی دیوار نگهبانی قاب هایی نیز وجود دارد که می توان آن ها را نیز تزئینات ساختمان دانست.

نکته ای که در مورد این قلعه وجود دارد، سوراخ هایی است که در دیوار آن ایجاد شده است که به آنها تیر می گفتند. این تیرکمان ها در هنگام حمله به قلعه مورد استفاده قرار گرفت و نیروهای داخلی از آنها شلیک کردند.

همانطور که می دانید در مناطق گرم و خشک ایران برای ساخت بناها از خشت و کاه استفاده می شده است، بنابراین برای ساخت این قلعه از همین مصالح استفاده شده است. دلیل استفاده از آنها خنک نگه داشتن محیط است.

قلعه حیدرآباد کجاست؟

ویژگی جالب قلعه حیدرآباد

قلعه حیدرآباد در قسمت جنوب شرقی هش یکی از آثار تاریخی مهم شهرستان هش است.

این قلعه در سال 1920 میلادی (1299 هجری قمری) توسط شخصی به نام عیدوخان ساخته شد و تا سال 11307 هجری قمری به عنوان محل سکونت آن مرد و خانواده اش مورد استفاده قرار می گرفت.

تاریخچه ساخت این قلعه تاریخی با معماری جالب و دیدنی به اواخر حکومت قاجار می رسد.

نیروهای انگلیسی به رهبری ژنرال دایر که در سال 1295 به بهانه همکاری سرداران بلوچ و نیروهای آلمانی به بلوچستان حمله کردند، از این قلعه به عنوان محلی برای ذخیره آذوقه و مهمات استفاده کردند.

قلعه حیدرآباد دارای برج ها و طاق های هلالی زیبایی است و مصالح ساختمانی آن تماماً از خشت خام و گل ساخته شده است که توسط سازمان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شده است.

نقشه اصلی قلعه حیدرآباد مستطیل شکل است که با افزودن چند اتاق و دیوار در قسمت جنوب شرقی نقشه به ساختاری ذوزنقه ای تبدیل شده است. در ساخت و تکمیل این بنا از تزئینات معماری خاصی استفاده نشده است.

تنها تزئینات قراردادی نیم دایره متمایل به بیضی و تیرهای تعبیه شده در قسمت بالایی حصار بیرونی و تزئینات قاب بندی اتاق های نگهبانی بالای ورودی ها و همچنین کاشی های چینی نیم دایره، طاق ورودی. به اتاق هشتم در ضلع غربی حیاط مرکزی بند. ثالثاً قلعه و تزئینات کاربردی آن از عناصر تزئینات معماری این اثر است.

پس از اینکه قلعه در ویرانه باقی مانده است. سازمان میراث سیستان و بلوچستان آن را مرمت و مرمت کرد و هم اکنون قسمت سوم آن که مرمت شده است به عنوان پاسگاه انتظامی حفاظت از بناهای تاریخی استفاده می شود.

همچنین روستاییان منطقه هم اکنون از قسمت شمالی معماری و بخشی از قسمت دوم معماری اتاق های ضلع غربی حصار به عنوان محلی برای پرورش احشام و نگهداری علوفه استفاده می کنند.

قلعه حیدرآباد کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا