ایران گردی

قلعه تاریخی کهنوج کجاست؟

تودی تریپ: کهنوج به سرزمین درختان خرما معروف است و قسمت اعظم آن را درختان خرما و مرکبات پوشانده است.

با نزدیک شدن به فصل بهار سرسبزی مناظر زیبای کهنوج چشم هر بیننده ای را خیره می کند و هوای نسبتا خوب و معتدل زمستان کهنوج گردشگران زیادی را به این نقطه از کشور می آورد.

علاوه بر جاذبه های طبیعی، دیدنی های تاریخی زیادی در اطراف کهنوج به چشم می خورد که از آن جمله می توان به قلعه تاریخی ضرغام و میش پدم اشاره کرد.

آشنایی با قلعه تاریخی کهنوج

در سفرنامه شاهزاده فیروز میرزا فرمانفرما، کهنوج دارای دژی مستحکم و مستحکم است که در سر کهنوج و بالاتر از قلعه بمپور قرار دارد. اکنون این کال خراب و ویران شده و حیف است که چاه آن پر از آب شده باشد.

در مورد علت ویرانی قلعه می گویند در سالی که سیدخان والی رودبار بود امیر توپخانه دستور تخریب قلعه را داد.

حاکم کرمان بر ضد محمد شاه قاجار قیام کرده بود و همانطور که سعیدخان به او قول همکاری داده بود به این قلعه پناه برد به طوری که در سال ۱۲۵۷ قلعه با توپ بسته شد و ویران شد.

قلعه تاریخی کهنوج کجاست؟

سید خان رودباری این قلعه سنگی را بر فراز تپه ای که کاملاً مستحکم بود و در وسط آن چاه عمیقی داشت بنا کرد.

این قلعه دارای سه دروازه و شانزده برج لوله است. بر اساس اسناد تاریخی این قلعه تا دوره قاجار وجود داشته و زمان دقیق ساخت آن مشخص نیست.

قلعه تاریخی کهنوج به دلیل قدمت خود همواره مورد توجه گردشگران و باستان شناسان قرار گرفته است.

آب و هوای خانوج گرم و خشک است و این شهر تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتاً معتدل و تا حدودی سرد دارد. هوای مطبوعی که در شب می وزد خنک است و به «شباد» به معنای باد شبانه معروف است.

این قلعه در کنار شهرک ولیعصر و پشت بهشت ​​زهرا در شهر کهنوج قرار دارد.

ویژگی های جالب قلعه ضرغام کهنوج

قلعه ضرغام کهنوج یکی از آثار تاریخی استان کرمان است که توسط سعیدخان ساخته شده است اما از تاریخ ساخت این قلعه اطلاع دقیقی در دست نیست. طبق اسناد تاریخی این قلعه تا زمان سلطنت قاجاریه قلعه مستحکمی بوده که در شورش آقاخان محلاتی ویران شده است.

قلعه تاریخی کهنوج بر روی تپه ای طبیعی به ارتفاع سی متر ساخته شد و در اوایل دهه 1360 بخشی از آن برای ساخت منبع آبی تخریب شد.

قلعه ضرغام کهنوج یکی از آثار تاریخی استان کرمان است که توسط سعیدخان ساخته شده است اما از تاریخ ساخت این قلعه اطلاع دقیقی در دست نیست.

طبق اسناد تاریخی این قلعه تا زمان سلطنت قاجاریه قلعه مستحکمی بوده که در شورش آقاخان محلاتی ویران شده است.

قلعه تاریخی کهنوج کجاست؟

قلعه ضرگام که به قلعه سعیدخان نیز معروف است، یکی از آثار تاریخی دیدنی استان کرمان و شهرستان کهنوج است.

ویرانه های به جا مانده از قلعه تاریخی کهنوج حکایت از مقاومت و سرسختی ساکنان سابق آن در پیچ و خم های تاریخ دارد. از ساخت این قلعه اطلاع دقیقی در دست نیست. اما طبق برخی اسناد این مکان تا زمان حکومت قاجار آباد حفظ شده است.

گفته می شود که این قلعه را شخصی به نام «سعیدخان رودباری» از سنگ ساخته است. سعیدخان (معروف به بلوچ) قلعه مستحکم خود را بر روی تپه بلندی بنا کرد و در وسط آن چاه عمیقی حفر کرد.

در آن زمان قلعه دارای سه دروازه و 16 برج بود و تدابیر امنیتی کامل آن سلامت کامل سیدخان، خانواده اش و اهالی قلعه را تضمین می کرد.

سفرنامه فیروز میرزا فرمانفرما یکی از شاهزادگان قاجار تنها منبع معتبری است که درباره قلعه ضرگام شناخته شده است. در این سفرنامه آمده است:

کهنوج شهری و قلعه ای است بر روی رودخانه، قلعه بسیار مستحکمی وجود دارد که در ابتدای کهنوج و در ورودی کوه سنگی قرار دارد که بالاتر از قلعه بمپور قرار دارد و دقیقاً شبیه تپه دوشان است. ارتفاع و طول این قلعه و طول کوه از قلعه بمپور کمتر است.

اکنون این قلعه ویران و چاه آن که آب داشت پر شده است که حیف است.

به گفته شاهزاده قاجار در سال 1257 هجری قمری و زمانی که سیدخان والی رودبار بود به دستور حبیب الله خان امیر توپخانه قلعه ویران شد.

همکاری سعیدخان با حاکم کرمان علت این حمله عنوان شده است. چنانکه ظاهراً حاکم کرمان بر ضد محمد شاه قاجار قیام کرده بود و سعیدخان او را در قلعه خود پناه داده بود.

بنا بر اسناد تاریخی این قلعه توسط سیدخان در دوره قاجار ساخته شده و دلیل ساخت آن حفظ شهر از تعرض راهزنان بوده است.

شاهزاده فرمانفرما در سفرنامه خود از این شهر و قلعه یاد کرده است. وی این قلعه را بسیار مستحکم توصیف می کند و بیان می کند که قلعه در سال 1257 در جریان درگیری های این منطقه ویران شد.

قلعه تاریخی کهنوج کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا