ایران گردی

قلعه بیرجند دژی تسخیر ناپذیر

تودی تریپ: قلعه بیرجند که به نام های ته ده و قلعه پایین نیز شناخته می شود، بزرگترین و قدیمی ترین بنای تاریخی بیرجند به شمار می رود. این قلعه یکی از مکان های گردشگری استان بیرجند و نقطه خراسان جنوبی بر روی تپه ماهور در شهرستان بیرجند است.

این قلعه با مساحتی بیش از 3000 متر مربع در دوره صفویه ساخته شده و در واقع هسته اصلی شهر بیرجند است.

قلعه بیرجند چیست؟

مساحت این قلعه حدود 3000 متر مربع است و در زمان صفویه ساخته شده و هسته اصلی شهر بیرجند محسوب می شود. برخی نیز ساخت این قلعه را قبل از این دوره نسبت می دهند.

این قلعه از خشت و گل ساخته شده بود و مردم از دوره صفویه تا قاجار را از حملات مهاجمان به ویژه ترکمن ها و ازبک ها محافظت می کرد.

قلعه بیرجند در دوره قاجاریه به طور کامل بازسازی و مورد استفاده قرار گرفت.

قلعه بیرجند دژی تسخیر ناپذیر است

بر اساس شواهد موجود از طریق تونل های زیرزمینی به نقاط مهم شهر مانند ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی و قنات کاسبه متصل می شود.

این قلعه دارای 7 برج بوده که شش برج آن باقی مانده است. مرمت این بنا در سال ۱۳۷۸ توسط شهرداری بیرجند آغاز شد.

در گذشته دو قلعه معتبر و چندین ارگ و بنای بزرگ در بیرجند وجود داشته و در اوایل قرن چهاردهم آثاری از این دو قلعه و تعدادی ارگ و بناهای بزرگ باقی مانده است.
قلعه بزرگ و قدیمی زیر شهر بیرجند قلعه ای کوهستانی از نوع نظامی است.

این قلعه محل سکونت نبوده، بلکه محلی برای انجام وظایف نگهبانی بوده و ساکنان این قلعه، نگهبانانی بوده اند که وظیفه آنها رساندن اخبار، تامین امنیت و حفاظت بوده است.

در این قلعه آب و مواد غذایی دائماً نگهداری می شود تا در هنگام حمله یا تهاجم دشمن به سراسر کشور، اهالی شهر، تجار، صنعتگران، افراد مهم، فرماندهان با خانواده و دارایی های منقول خود را از طریق تونل هایی در قلعه پناه دهند. برند ساخته شده اند.

این تونل ها از قلعه تا خانه های اعیان و مقامات دولتی و همچنین مرکز محلات (از جمله دهستان سارو) و مسیرهای متعددی مانند ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی را شامل می شود.

ساختمان قلعه از چهار طرف با برج های دو طبقه با حصار اصلی در بالای این برج ها که به شکل استوانه هستند احاطه شده است.

روزنه هایی ایجاد شد که به عنوان نقاط دیدبانی برای حفاظت از قلعه و مردم شهر استفاده می شد و مکانی امن برای تیراندازی و درگیری با دشمن محسوب می شد.

این قلعه دارای دو ورودی است یکی از سمت شمال و دیگری از سمت غرب.

قلعه بیرجند دژی تسخیر ناپذیر است

آدرس قلعه بیرجند

استان خراسان جنوبی، بیرجند، قلعه بیرجند

برای بازدید از این برج به میدان امام حسین بروید، در قسمت شمالی این میدان مسیری را خواهید دید که باید آن را طی کنید تا این قلعه تاریخی را جلوی چشمان خود ببینید.

در برخی از کتب تاریخی آمده است که پس از ساخت این قلعه، شهر بیرجند رشد کرد و جمعیت بیشتری پیدا کرد.

در قرن چهارم میلادی قلعه های زیادی در این شهر وجود داشت که هنوز هم می توانید در سفر به این شهر تعدادی از آنها را ببینید.

قلعه بیرجند برای حفاظت از شهر ساخته شد و در دوره صفویه و قاجاریه از شهر در برابر حملات ازبک ها و ترکمن ها دفاع می کرد.

در آن زمان نگهبانانی در این قلعه زندگی می کردند که وظیفه آنها برقراری امنیت و دریافت اخبار دست اول بود.

آیا از دیدن معماری های قدیمی لذت می برید و دیدن آنها برایتان آرامش بخش است؟ این قلعه در بافت قدیمی شهر قرار دارد و از روی برج های خانه های قدیمی آن می توان بافت تاریخی شهر را در یک نگاه دید.

با پایان دوره صفویه این قلعه که سال ها قدمت داشت برای مقاومت در برابر حملات دشمن بازسازی شد.

این قلعه در سال ۱۳۷۸ مجدداً مرمت شد، به طوری که امروزه یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران است.

امروزه این قلعه آنقدر زیبا به نظر می رسد که باور نمی کنید حدود 400 سال پیش ساخته شده است.

قلعه بیرجند دژی تسخیر ناپذیر است

قلعه بیرجند 3000 متر مربع وسعت دارد که از خشت و گل و لایه لایه ساخته شده است و می توانید یکی از دو ورودی شمالی و غربی را برای ورود به آن انتخاب کنید.

در چهار طرف قلعه برج های دو طبقه استوایی وجود دارد. اگرچه در ابتدا 7 برج در این قلعه وجود داشت، اما امروزه تنها 6 برج از آنها باقی مانده است.

سوراخ هایی که روی این برج ها می بینید کاربرد مهمی داشته و برای رصد و گاهی شلیک بوده است! دیوارهای بزرگ و بیرون زده قلعه، نگهبانی از این دیوارها را برای نگهبانان آسان می کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا