ایران گردی

قلعه بابک کجاست؟

تودی تریپ: این قلعه که در منطقه زیبای ارسباران قرار دارد به مدت 20 سال محل زندگی و نبرد بابک خرمدین از سرداران مشهور ایرانی بوده است.

به لطف این قلعه قدیمی، او و دوستانش توانستند سربازان عرب را بیست سال در کوه ها سرگردان کنند تا آنها را فراری دهند.

اگرچه راه دسترسی به قلعه نیاز به پیاده روی دارد و ممکن است دشوار به نظر برسد، اما جنبه تاریخی این قلعه و همچنین چشم اندازهای خیره کننده آن از کوه ها و مناطق اطراف آن ارزش سختی را دارد.

قلعه بابک در سال 1345 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و مرمت آن از سال 1376 آغاز شد.

اگر به آثار تاریخی علاقه دارید، می توانید در سفر به آذربایجان شرقی با بالا رفتن از قلعه بابک، ماجراجویی هیجان انگیز و جذابی را تجربه کنید.

قلعه بابک

قلعه بابک خرمدین با نام های دیگری مانند «قلعه بابک، قلعه باج و قلعه رئیس جمهور» نیز شناخته می شود و از نظر تاریخی قدمت زیادی دارد. بر اساس یافته های باستان شناسان قدمت این قلعه به دوران اشکانیان و ساسانیان می رسد.

قلعه بابک کجاست؟

با توجه به موقعیت مکانی و دشواری عبور از قلعه، به احتمال زیاد این اثر تاریخی یک قلعه نظامی مستحکم بوده است. سبک معماری به کار رفته در این قلعه که از بقایای آن مشخص است شباهت زیادی به بناهای دوره ساسانی دارد.

یافته های باستان شناسی مانند سکه ها، ظروف سفالی و میناکاری نشان می دهد که این قلعه تا قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی همچنان مورد استفاده بوده است.

دلیل اصلی پنهان شدن این سکه ها و اشیاء و همچنین استفاده از این قلعه در هنگام دفن این بقایای باقی مانده هنوز مشخص نیست.

تقریباً 1200 سال از زندگی بابک خرمدین در این قلعه می گذرد.

اگرچه مسیرهای متعددی به ورودی قلعه بابک کورمدین منتهی می شود، اما تنها راه ورود به قلعه از دروازه اصلی آن است.

پس از ورود از دروازه اصلی، مسیری 100 متری پیش روی شما قرار دارد که شما را به ورودی قلعه می رساند.

موقعیت و جاده صعب العبور قلعه به گونه ای بود که دشمنان به راحتی نمی توانستند وارد آن شوند. از سوی دیگر، نگهبانان می‌توانستند کیلومترها ارتفاعات طبیعی قلعه و چهار پست نگهبانی اطراف را ببینند.

اگر هدف شما بازدید از قلعه اصلی است، باید از پلکانی استفاده کنید. این راه پله ناهموار است. با عبور از این پله های نامنظم، دو ستون جعلی را می بینید.

قلعه بابک کجاست؟

پس از عبور از این پله ها وارد ساختمان اصلی قلعه می شوید. این بنا دو و سه طبقه است و هفت اتاق در اطراف تالار مرکزی قلعه چیده شده است.

در قسمت شرقی قلعه بابک کورمدین، آب انبارها و انبارهایی برای آذوقه وجود دارد.

این آب انبارها به گونه ای ساخته شده اند که آب باران و برف زمستانی در آنها جمع می شود. متأسفانه قسمت غربی قلعه به مرور زمان ویران شده و جاده آن نیز ویران شده است.

داستان جالبی در مورد این قلعه وجود دارد که 20 سرباز در برابر 100000 ارتش دشمن پیروز شدند.

راه رسیدن به این قلعه به گونه ای ساخته شده است که امکان پرتاب نیزه و تیر به سوی سربازان مستقر در آن وجود ندارد.

این نشان دهنده موقعیت استراتژیک و نبوغ سازنده این قلعه است که تسخیر قلعه بابک خرمدین را تسخیرناپذیر کرده است.

قلعه بابک کجاست؟

نشانی: استان آذربایجان شرقی، بخش کلیبر، قلعه بابک

برای رسیدن به کلیبر می توانید از جاده تبریز – اهر استفاده کنید. وقتی تبریز را ترک کردید به سمت اهر حرکت کنید. وقتی به اهر رسیدید این شهر را پشت سر بگذارید و 60 کیلومتر دیگر به سمت شمال بروید تا شهر کلیبر جلوی چشمتان ظاهر شود.

قلعه بابک کجاست؟

تابلوهای مختلف راه قلعه بابک یا هتل بابک را به شما نشان می دهند. اگر نمی توانید به مسیرهای پیاده روی مختلف بروید، می توانید روی کمک مردم محلی حساب کنید.

قلعه بابک در نزدیکی شهر کلیبر در 50 کیلومتری شمال شهر اهر و حدود 200 کیلومتری تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و تنها راه ورود به آن جاده صعب العبور است.

برای رفتن به کلیبر باید از تبریز به اهر رفت و سپس 60 کیلومتر دیگر به سمت شمال طی کرد تا به کلیبر رسید.

با استفاده از تابلوهای مختلفی که نشانگر هتل بابک یا قلعه بابک است به راه خود ادامه دهید. حتی می توانید از کمک مردم محلی استفاده کنید.

با وجود اینکه مسیر کالیبر تا قلعه حدود سه کیلومتر است. اما مسیر سختی وجود دارد و نیازمند عبور از معابر و معابر خطرناک است.

برای ورود به این بنای مستحکم باید از گذرگاهی از سنگ های طبیعی عبور کرد که تنها یک یا دو نفر می توانند از آن عبور کنند.

فاصله این گذرگاه تا دیوارهای قلعه به حدود 200 متر می رسد و از آنجاست که شکوه خاص قلعه و موقعیت استثنایی آن هر بیننده ای را متحیر می کند.

قلعه بابک کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا