ایران گردی

قلعه بابک؛ پناهگاهی از جنگ و افسانه در شمال‌غرب ایران

تودی تریپ: در گوشه ای از سرزمین ما قلعه ای وجود دارد که موقعیت اسرارآمیز آن امکان عبور لشکری ​​چند هزار نفری را غیرممکن می کند. تنها چند سرباز در این قلعه توانستند جلوی حمله هزاران نفر را بگیرند که بابک خرمدین و همراهانش این کار را انجام دادند و لشکر عرب را برای مدت طولانی در کوهستان سرگردان کردند و سرانجام فرار کردند.

درباره بابک خرمدین

شاید کنجکاو باشید که بدانید بابک خرمدین کیست، او یکی از سرداران ایرانی آذربایجان است که نتوانست ظلم خلفای عباسی را تحمل کند و تصمیم به قیام گرفت و 22 سال رهبر نهضت سرخ جامگان شد، ظلم. از خلفای عباسی آنقدر بزرگ بود که دیگرانی مانند ابومسلم خراسانی در نقاط مختلف ایران قیام کردند. اگرچه بابک پس از خیانت به عده ای جان خود را در راه ایران داد، اما فداکاری های او و همرزمانش به حدی بود که داستان قیام آنها شهرت جهانی پیدا کرد.

قلعه بابک;  پناهگاهی از جنگ و افسانه در شمال غرب ایران

قلعه باشکوه بابک جایی است که بابک و دوستانش در برابر حمله اعراب دژی برپا کردند و 22 سال با اعراب جنگیدند. این قلعه در دوران پیش از بابک وجود داشته و احتمالاً در دوره اشکانیان یا ساسانیان ساخته شده است، زیرا سبک معماری آن شبیه مجموعه سلیمان است که مربوط به دوره ساسانی است. این قلعه در قرن دوم و سوم بازسازی شد و تغییراتی در قسمت های مختلف آن ایجاد شد که تغییرات ایجاد شده در زمان بابک پس از 1200 سال هنوز باقی است.

پناهگاه امن قلعه بابک

قلعه بابک بر فراز کوهی به ارتفاع 2600 متر در نزدیکی شهر کالیبر قرار دارد. این قلعه در دوره ساسانیان و قبل از آن در دوره اشکانیان مورد استفاده قرار می گرفته است. این قلعه نام خود را از بابک کورمدین، رهبر جنگ با مهاجمان عرب گرفته است.

یک بار اینجا یک قصر دو طبقه و یک قلعه وجود داشت، قبل از اینکه به دروازه قلعه برسید باید از مسیری عبور کنید که به شکل یک دالان باریک 200 متری جلوی شما سبز می شود! این راهرو جایی بود که در گذشته نگهبانان آن را زیر نظر داشتند تا عبور غیرمجاز وجود نداشته باشد.

قلعه بابک;  پناهگاهی از جنگ و افسانه در شمال غرب ایران

پس از بالا رفتن از این راهرو، ورودی دیگری با پله های تقریبا نامنظم وجود دارد که شما را به کاخ می رساند. بعد تالار اصلی است که هفت اتاق در اطراف آن قابل مشاهده است. همه این اتاق ها به تالار مرکزی دسترسی دارند.

در ضلع شرقی کاخ، امکانات دیگری را خواهید دید که شامل چندین اتاق و مخازن آب با سقف شیروانی و تاب است. در ضلع شمال غربی کاخ پلکانی وجود داشت که گمان می‌رفت راهی برای دسترسی به سایر طبقات کاخ باشد، اما امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

دو نیم ستونی که در این قسمت می بینید محل برج های دیده بانی بود که سربازان در آن مستقر بودند و بر همه چیز و همه جا تسلط کامل داشتند.

این قلعه یادآور رشادت های سردار سرشناس ایرانی بابک خرمدین سرکرده گروه سرخ جامگان است. قلعه دست نیافتنی بابک حدود 22 سال برای تاسیان ها غیرقابل دسترس ماند و در برابر اعراب مقاومت کرد.

قلعه بابک;  پناهگاهی از جنگ و افسانه در شمال غرب ایران

قلعه بابک در سال 1345 در فهرست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسید و مرمت آن از سال 1376 در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت، به طوری که امروزه به یکی از توریستی ترین ها تبدیل شده است. جاذبه های این استان

دسترسی آسان به قلعه بابک

برای رسیدن به قلعه کلیبر می توانید سفر خود را از تبریز یا اهر آغاز کنید. تبریز در 200 کیلومتری قلعه و اهر در 50 کیلومتری آن قرار دارد. همچنین برای رسیدن به تبریز می توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی خود استفاده کنید. از هر طرف که به تبریز رسیدید، از جاده تبریز – اهر به سمت شهر کلیبر در 6 کیلومتری قلعه بابک بروید. سه راه برای رسیدن به قلعه بابک از شهر کالیبر وجود دارد که هر سه راه شما را به پلکان قلعه می‌رسانند:

• مسیر اول که سخت ترین مسیر است از 7 کیلومتری شهرک کلیبر و کمپ گردشگری قلعه سی شروع می شود. فقط باید به سمت این کمپ رانندگی کنید و پس از پارک ماشین، مسیر پیاده روی را از آنجا شروع کنید. این مسیر که جنگلی و کوهستانی است حدود سه ساعت دیگر شما را به پله ها می رساند.

قلعه بابک;  پناهگاهی از جنگ و افسانه در شمال غرب ایران

• مسیر دوم از هتل بابک نزدیک روستای شجاع آباد شروع می شود. این مسیر محبوب ترین مسیر در بین گردشگران است. از هتل بابک باید حدود 1000 پله را طی کنید تا به پلکان اصلی برسید.

• مسیر سوم نیز از نزدیک هتل بابک شروع می شود اما برای رسیدن به این مسیر باید حدود 6 کیلومتر قبل از هتل بابک وارد یک جاده فرعی در سمت راست شوید و تا رسیدن به ایستگاه راه آهن با خودروهای آفرود جلو بروید. شروع مسیر در بیست دقیقه

پیاده روی در این مسیر نسبت به مسیرهای دیگر کوتاهتر است و حدود یک ساعت دیگر به پله های سنگی قلعه خواهید رسید. همچنین در این مسیر می توانید با عشایری روبرو شوید که در فصل تابستان در دامنه ها زندگی می کنند اما برای تردد در جاده خاکی باید هزینه خودروهای آفرود منطقه را بپردازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا