ایران گردی

قلعه بابک؛ زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

تودی تریپ: قلعه بابک اثری باستانی است و مهم ترین نکته تاریخی بودن آن است. اما قلعه اسرارآمیز و زیبا و طبیعت شگفت انگیز منطقه ارسباران هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند که بسیاری از آنها با وجود اینکه علاقه چندانی به آثار تاریخی ندارند، باز هم از دیدن قلعه بابک خوشحال می شوند.

همچنین اگر به طبیعت گردی و کوهنوردی علاقه دارید، مطمئن باشید که مسیر کوهستانی به سمت قلعه بابک با دره های عمیقش یکی از زیباترین مسیرهایی است که می توانید برای گردشگری ورزشی تفریحی خود انتخاب کنید.

قلعه بابک در ارتفاع 2300 متری قرار دارد اما اگر قصد صعود به آن را دارید نگران این ارتفاع نباشید. قسمتی از مسیر با ماشین قابل دسترسی است و بقیه مسیر با پله های سیمانی پوشانده شده تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

سیر تاریخی قلعه بابک

برای صحبت در مورد تاریخچه قلعه بابک ابتدا باید بابک کورمدین را معرفی کنیم. او که بود و چه کرد و چرا نامش به عنوان یک سردار شجاع از حدود هزار سال پیش شناخته می شود.

بابک سردار آزادیخواه و وطن پرست آذربایجانی بود. او حدود 1100 سال پیش رهبر گروهی به نام جامگان سرخ بود که 22 سال در برابر حکومت خلفای عباسی مقاومت کردند. قیام بابک یک مقاومت در منطقه آذربایجان بود.

قلعه بابک;  زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

بابک بارها با خلفای عباسی جنگید و با حمایت سربازان و قلعه مستحکم و تسخیر ناپذیر خود بر آنان پیروز شد. بابک بزرگترین نبرد خود را در برابر یحیی بن معاذ پیروز می شود. خلیفه وقت عباسی (معتصم عباسی) از این پیروزی به شدت احساس خطر کرد و از ایرانی به نام افشین برای شکست بابک کمک خواست.

همانطور که گفته شد این قلعه در جاده ای کوهستانی و صعب العبور ساخته شده است. در نتیجه افشین چاره ای جز فریب دادن بابک از قلعه اش نداشت. او با توسل به فریب و وعده های دروغین، از جمله گرفتن امان نامه از خلیفه عباسی، بابک را به ملاقات خود فراخواند.

به روایت طبری، بابک برای افشین قاصد می فرستد که ما هر دو ایرانی هستیم و دلیلی برای جنگ بین ما نیست، بابک از ترفند و حیله افشین برای ملاقات با افشین استفاده می کند و از هم فاصله می گیرند تا آری شنیده شود. . صداها در همین حین لشکر افشین خود را به قلعه رسانده و قلعه را تسخیر کرده و به آتش می کشند.

بابک نیز سوار بر اسب به ارمنستان کنونی، مرز آذربایجان و ارمنستان گریخت. او در ارمنستان با یک کشیش ارمنی آشنا می شود و با اطمینان به خانه او پناه می برد. اما کشیش محل مخفیگاه بابک را به افشین اطلاع داد و به این ترتیب سردار دلیر ایرانی دستگیر و به سامارا منتقل شد.

معتصم عباسی در سامارا با غل و زنجیر فیلی بابک را در اطراف شهر هدایت می کند. اول دستش را می برند، بعد اعدامش می کنند.

قلعه بابک;  زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

مسیر قلعه بابک

برای رسیدن به قلعه کلیبر می توانید سفر خود را از تبریز یا اهر آغاز کنید. تبریز در 200 کیلومتری قلعه و اهر در 50 کیلومتری آن قرار دارد. همچنین برای رسیدن به تبریز می توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی خود استفاده کنید.

یکی از راه های تهیه بلیط ارزان هواپیما، استفاده از بلیط هواپیما چارتر یا بلیط لحظه آخری است. از هر طرف که به تبریز رسیدید، از جاده تبریز – اهر به سمت شهر کلیبر در 6 کیلومتری قلعه بابک بروید. سه راه برای رسیدن به قلعه بابک از شهر کالیبر وجود دارد که هر سه راه شما را به پلکان قلعه می‌رسانند:

• مسیر اول که سخت ترین مسیر است از 7 کیلومتری شهرک کلیبر و کمپ گردشگری قلعه سی شروع می شود. فقط باید به سمت این کمپ رانندگی کنید و پس از پارک ماشین، مسیر پیاده روی را از آنجا شروع کنید. این مسیر که جنگلی و کوهستانی است حدود سه ساعت دیگر شما را به پله ها می رساند.

• مسیر دوم از هتل بابک نزدیک روستای شجاع آباد شروع می شود. این مسیر محبوب ترین مسیر در بین گردشگران است. از هتل بابک باید حدود 1000 پله را طی کنید تا به پلکان اصلی برسید.

• مسیر سوم نیز از نزدیک هتل بابک شروع می شود اما برای رسیدن به این مسیر باید حدود 6 کیلومتر قبل از هتل بابک وارد یک جاده فرعی در سمت راست شوید و تا رسیدن به ایستگاه راه آهن با خودروهای آفرود جلو بروید. شروع مسیر در بیست دقیقه

پیاده روی در این مسیر نسبت به مسیرهای دیگر کوتاهتر است و حدود یک ساعت دیگر به پله های سنگی قلعه خواهید رسید. همچنین در این مسیر می توانید با عشایری روبرو شوید که در فصل تابستان در دامنه ها زندگی می کنند اما برای تردد در جاده خاکی باید هزینه خودروهای آفرود منطقه را بپردازید.

قلعه بابک;  زیباترین قلعه آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا