ایران گردی

قلعه بابک؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی

سلام اداره گردشگری: اگر عاشق طبیعت گردی و پیاده روی هستید و به آثار تاریخی و باستانی علاقه مند هستید، بازدید از قلعه بابک کلیبر را از دست ندهید. قلعه بابک در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر کلیبر، قلعه ای تاریخی است که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد.

این قلعه محل زندگی و نبرد سرداری به نام بابک خرمدین بود که بیست سال از این قلعه با خلفای عباسی جنگید و مهاجمان عرب را مجبور به عقب نشینی به کوه های اطراف کرد. با ما باشید تا شما را با دیدنی های این مکان تاریخی آشنا کنیم.

آشنایی با قلعه بابک

قلعه بابک اثری باستانی است و مهم ترین نکته تاریخی بودن آن است. اما قلعه اسرارآمیز و زیبا و طبیعت شگفت انگیز منطقه ارسباران هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند که بسیاری از آنها با وجود اینکه علاقه چندانی به آثار تاریخی ندارند، باز هم از دیدن قلعه بابک خوشحال می شوند. علاوه بر این، اگر به طبیعت گردی و کوهنوردی علاقه دارید، مطمئن باشید که مسیر کوهستانی به سمت قلعه بابک با دره های عمیق یکی از زیباترین مسیرهایی است که می توانید برای تفریح ​​و گردشگری ورزشی خود انتخاب کنید.

قلعه بابک;  جاذبه ای بی نظیر در آذربایجان شرقی

سه مسیر دسترسی به قلعه بابک وجود دارد که بخشی از جذابیت های این سفر است. این مسیرها در ابتدای گذر پلکانی قلعه بابک به هم می رسند و این گذر تنها راه ورودی قلعه است.

مسیر اول: اگر از مسیر هتل بابک که متداول ترین راه برای صعود به قلعه بابک است به سمت قلعه بروید، باید حدود 1000 پله سنگی را طی کنید. از هتل بابک تا راه پله حدودا سه ساعت راه است.

بار دوم: گزینه دیگر می تواند کمپ گردشگری قلعه Dere Si باشد که در سه کیلومتری کالیبر قرار دارد. با ماشین شخصی خود را به کمپ برسانید و سپس ماشین خود را پارک کرده و به سمت قلعه پیاده روی کنید. در مسیر از دره ای زیبا عبور خواهید کرد که در فصل بهار بسیار سرسبز است. سپس به گذرگاه پلکانی اصلی قلعه خواهید رسید. پیاده روی این مسیر فوق العاده زیبا با شیب نسبتا ملایم حدود سه ساعت زمان می برد.

راه سوم: اگر از کالیبر به هتل بابک بروید، 6 کیلومتر بعد از هتل یک جاده فرعی در سمت راست جاده می بینید که باید با ماشین قوی از آن عبور کنید. این مسیر را ادامه دهید تا به اردوگاه عشایر برسید. از اینجا به بعد باید برای یک ساعت پیاده روی برای رسیدن به گردنه قلعه آماده باشید.

ویژگی های قلعه بابک

قلعه بابک در ارتفاع 2300 متری قرار دارد اما اگر قصد صعود به آن را دارید نگران این ارتفاع نباشید. قسمتی از مسیر با ماشین قابل دسترسی است و بقیه مسیر با پله های سیمانی پوشانده شده تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

قلعه بابک;  جاذبه ای بی نظیر در آذربایجان شرقی

از طرفی وقتی از این ارتفاع بالا می روید و در بالاترین نقطه قلعه قرار می گیرید با چنان منظره ای دیدنی روبرو می شوید که تمام خستگی سفر از بین می رود. نمای عریض جلو به شما این امکان را می دهد که فاصله را ببینید و اگر عاشق عکاسی هستید، عکس های زیبایی بگیرید.

در این لحظه که در این ارتفاع ایستاده اید و تمام کوه و مناظر دور زیر پای شماست، کافی است لحظه ای فکر کنید که ساختن چنین قلعه ای بر فراز کوه کاری دشوار و هوشمندانه بوده است. حدود هزار سال پیش به زمینی که روی آن ایستاده اید در نظر بگیرید.

چهار برج دیده بانی اطراف قلعه به گونه ای ساخته شده بودند که هیچکس نمی توانست خارج از محدوده دید نگهبانان به قلعه نزدیک شود. همین مشکل باعث شد این قلعه در برابر هر ترفند نظامی تسخیر ناپذیر باشد.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری قلعه بابک وجود ایل شاهسون در دامنه های این منطقه است. اگر به گردشگری فرهنگی علاقه دارید، می توانید به سیاه چادرهای بزرگ ایل شاهسون در دامنه کوه رفته و مدتی را با آنها سپری کنید و با سبک زندگی و آداب و رسوم این مردمان دل نشین آشنا شوید.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که آنها میزبان این منطقه هستند و شما مهمان هستید و برای حضور در منطقه سیاه چادری باید از اهالی اجازه بگیرید.

اواخر فروردین تا اوایل خرداد و شهریور تا مهر را می توان بهترین زمان برای سفر به قلعه بابک دانست; به ویژه منطقه ارسباران چشمه های زیبایی دارد. در تابستان نیز می توانید از این قلعه دیدن کنید. با این حال، راه رفتن در نور خورشید ممکن است برای شما کمی سخت باشد.

در فصل پاییز زیبایی این منطقه دو چندان می شود. اما به دلیل سردی هوا و یخ زدگی پله های منتهی به قلعه، بازدید از قلعه بابک در مهر ماه ترجیح داده می شود. به دلیل هوای فوق العاده سرد در فصل زمستان، سفر به این منطقه به هیچ وجه توصیه نمی شود.

قلعه بابک;  جاذبه ای بی نظیر در آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا