ایران گردی

قلعه اولتان کجاست؟

تودی تریپ: قلعه اولتان در نزدیکی پارس آباد قرار دارد. این قلعه با مساحت 320000 متر مربع در نزدیکی رودخانه ارس و دهستان کهن اولتان واقع شده است.

بنای اولیه قلعه را به اشکانیان نسبت می‌دهند و بر اساس قسمت‌های باقی‌مانده به نظر می‌رسد که یک بنای نظامی بوده است.

قلعه اولتان تا قرن دوازدهم هجری قمری مورد استفاده بوده و آثار کشف شده از این دوره دوره های مختلفی از اشکانی تا اسلامی را در بر می گیرد.

به گفته باستان شناسان، بیشتر قلعه هنوز در زیر خاک مدفون است.

آشنایی با قلعه اولتان

کاوش های باستان شناسی اخیر در محوطه قلعه تاریخی اولتان قالاسی اردبیل به کشف آثار معماری متعددی از دوره اشکانی تا دوره اسلامی و قاجار منجر شده است.

باستان شناسان در حفاری قلعه اولتان کالاسو با مجموعه ای منسجم از معماری متعلق به دوره های مختلف اشکانی تا اسلامی مواجه شده اند که بیشتر آثار یافت شده مربوط به قرن های سوم و چهارم هجری قمری همراه با معماری دوره ساسانی است.

اولین قلعه شما کجاست؟

داخل حصار قلعه گورستانی متعلق به دوره اسلامی است اما کاوش های انجام شده در این گورستان نشان می دهد که تدفین ها بر روی فضاهای معماری دوره تاریخی انجام شده است که احتمالا در زمان دفن از این فضاهای معماری اطلاعی نداشته اند. .

در محوطه جنوبی قلعه، کاوش‌های باستان‌شناسی منجر به کشف مجموعه‌ای از معماری منسجم و منظم شد که احتمالاً متعلق به یک خانه اشرافی بود و در آن حمام و سرویس بهداشتی نیز کشف شد.

به گفته باستان شناسان، در حین کاوش یک سرویس بهداشتی کشف شد که شبیه سرویس بهداشتی امروزی است و احتمالا مربوط به دوره تاریخی است. در این توالت ورودی و خروجی آب را با استفاده از تن ها پوشه سفالی نصب کرده بودند.

در فضاهای معماری قلعه نیز آثار فراوانی مانند کوره، اتاق های متعدد، بخاری و طاقچه های چهار طبقه یافت شد که با گچ بری تزئین شده بود.

در کنار یکی از تدفین ها، پایه ستونی از دوره تاریخی پیدا شد که احتمالاً نشان می دهد که این قسمت از قلعه زمانی ساختمان مهمی را در خود جای داده است.

همچنین اطلاعات لایه بندی حصار قلعه حاکی از آن است که این حصار در دوره تاریخی ساخته شده و سپس در دوره اسلامی تغییراتی ایجاد شده است.

این قلعه در دوره اشکانیان ساخته شده اما رونق آن در دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی بوده است. اولتان کالاسا شهری است قلعه با 50 هکتار وسعت.

به این ترتیب محل زندگی در داخل قلعه و اماکن صنعتی مانند کارگاه های فلزکاری، شیشه گری و سفالگری در خارج از قلعه قرار داشت.

اولین قلعه شما کجاست؟

خندقی 15 متری در اطراف شهر حفر شد تا قلعه را از حملات دشمن محافظت کند. همچنین این خندق توسط دو کانال آبی که از رودخانه ارس کشیده شده است ساخته شده است. پر نگه داشتند.

تیم باستان شناسی موفق به کشف 400 متر مربع فضای معماری شد که باید با ایجاد سوله و مرمت آثار کشف شده، این قلعه تاریخی را به سایت موزه تبدیل کند. این قلعه در کنار رودخانه ارس با حصاری به ارتفاع 5/5 متر ساخته شده است.

عرض این حصار 3.5 متر است. بخش‌های مختلف قلعه هنوز دست نخورده باقی مانده است و در صورت بازسازی می‌تواند به یک نقطه گردشگری منحصر به فرد تبدیل شود.

تخریب مستمر و ساخت و ساز غیرقانونی یک شرکت کشاورزی و صنعتی در محوطه محوطه باستانی «اولتان کالاسا» پیش از این مشکلاتی را برای فعالیت‌های باستان‌شناسی در این شهر تاریخی ایجاد کرده است.

همچنین پیشروی رود ارس بخشی از قلعه تاریخی اولتان این شهر را تخریب کرده است.

علیرغم اینکه تپه نادر و قلعه اولتان از آثار ارزشمند تاریخی و باستانی این شهرستان هستند، اعتبار کافی برای مرمت و احیای این دو اثر در نظر گرفته نشده است.

بازدید از قلعه اولتان

اگر می خواهید در سفر به پارس آباد از این قلعه دیدن کنید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که هوا شما را آزار ندهد.

اردبیل یکی از سردترین مناطق کشور است که برای رفتن به آنجا باید زمانی را انتخاب کنید که به راحتی و در شرایط آب و هوایی مساعد از جاذبه های طبیعی یا تاریخی آن دیدن کنید.

به همین منظور، بهار و تابستان و به طور کلی ماه های گرم سال بهترین زمان برای سفر است و همچنین می توانید در این ایام از سال تجربه بهتری از بازدید از قلعه اولتان یا دیگر بناهای تاریخی داشته باشید.

زمستان برای سفر به این منطقه و به خصوص برای گشت و گذار در خارج از شهر مناسب نیست.

اولین قلعه شما کجاست؟

برای رسیدن به اولین قلعه خود در سفر به اردبیل ابتدا باید به پارس آباد برسید.

این قلعه تاریخی در 16 کیلومتری پارس آباد و نزدیک به روستایی به همین نام قرار دارد.

برای این کار ابتدا باید به بلوار امام رضا رسیده و سپس در جهت جنوب غربی آن ادامه دهید.

این بلوار را ادامه دهید تا به جاده منتهی به روستای اولتان برسید. قلعه اولتان در 500 متری این روستا و در نزدیکی رودخانه ارس قرار دارد.

بهتر است مسیر رسیدن به این قلعه تاریخی را از محل زیر دنبال کنید تا با نقشه نیز به راحتی به مقصد برسید.

آدرس قلعه اولتان: اردبیل، پارس آبادوف، 500 متری روستای اولتان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا